دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 7 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامهی سلامت معنوی
پرسشنامه ۲۰ سؤالی سلامت معنوی پولوتزین و الیسون Palutzian & Ellison که ۱۰ سؤال آن سلامت مذهبی و ۱۰ سؤال دیگر سلامت وجودی را اندازه گیری میکند استفاده خواهد شد. دامنه نمره سلامت مذهبی و وجودی، هر کدام به تفکیک ۶۰-۱۰ میباشد. برای زیر گروههای سلامت مذهبی و وجودی، سطح بندی وجود ندارد و قضاوت بر اساس نمره به دست آمده صورت میگیرد.
هر چه نمره به دست آمده، بالاتر باشد نشانه سلامت مذهبی و وجودی بالاتر است. نمره سلامت معنوی، جمع این دو زیر گروه است که دامنهی آن ۱۲۰-۲۰ در نظر گرفته شده است.
پاسخ سؤالات به صورت لیکرت شش گزینه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم دسته بندی شد. در سؤالات منفی، نمره گذاری به شکل معکوس انجام شده است و در پایان، سلامت معنوی به سه سطحپایین ۴۰- ۲۰، متوسط ۹۹- ۴۱، و بالا ۱۲۰- ۱۰۰ تقسیم بندی شد. در مطالعهی سید فاطمی و همکاران، روایی پرسشنامهی سلامت معنوی از طریق اعتبار محتوا مشخص شد و پایایی Reliability آن از طریق ضریب پایایی آلفا کرونباخ ۰٫۸۲ تعیین گردید.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
پرسشنامه ابراز وجود
این مقیاس در سال توسط دانگل یولی، ارنستتی هالبرگ، آلن جی سلمون، و ریچارد اف هاس، تدوین شده و توسط منیژه شهنی ییلاق و فریبا منصور، ترجمه و تعیین اعتبار گردید. این پرسشنامه (33) مادهای میباشد که در واقع (33) موقعیت میان فردی را توصیف میکند و آن چه را که معمولا پاسخ دهنده، در هر موقعیت انجام میدهد با 3 گزینه معین میسازد. در هر کدام از موقعیتها صرفاً یکی از گزینهها، به عنوان پاسخ مبتنی بر ابراز وجود معین شده است. نمرات با هم جمع شده و یک نمره کلی ابراز وجود فراهم میسازد که میتواند دامنه ای بین 0 تا 33 را در بر داشته باشد (بنابراین نمرات بالاتر، منعکس کننده ابراز وجود بیشتر است) سؤالاتی که گزینه (الف) آنها بیانگر ابراز وجود است عبارتاند از: (6، 10،14، 20، 21، 23، 26، 28، 29، 31، 32) و پرسشهایی که گزینه ب آنها حاکی از ابراز وجود است عبارتاند از: (1، 7، 9، 12، 15، 18، 19، 22، 27، 30، 33) و بالاخره سوالاتی که گزینه ج آنها بیانگر ابراز وجود است عبارتاند از: (2، 3، 4، 5، 8، 11، 13، 16، 17، 24).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه کانون کنترل سلامت
مقیاس چند وجهی منبع کنترل سلامت در سال 1978 توسط والستون و همکاران به منظور تعیین منبع کنترل سلامت افراد ساخته شد. این موضوع که شخص دارای محور کنترل سلامتی (منبع کنترل سلامت) از نوع درونی یا بیرونی باشد، بر اساس یک مجموعه مشخصات است. این مشخصات و ویژگیها به صورت مقیاس بندی شده وجود دارد و به تعیین نوع محور کنترل سلامتی در افراد می پردازد.
مقیاسهای تک بعدی در زمینه سنجش نوع کنترل ابتدا توسط والستون و همکاران طراحی شد
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
مقیاس نگرش ناکارآمد (DAS)
آسیب شناختی، بر مبنای مدل شناختی بک (1967-1976) بر سنجش ساختارهای وابسته به شناخت بسیار تأکید دارد (بک و همکاران 1983). و جهت تعیین نگرشها و نگرشهای زمینه ساز افسردگی است که بر مبنای نظریه شناختی بک ساخته شده. همچنین از این مقیاس جهت سنجش و ارزیابی فرضیات و اعتقادات زیربنایی استفاده میشود که مشخصکننده محتوای شناختی در میل و نگرش فرد در تمایل به مواد مخدر است بر مبنای نظریه بک است. این مقیاس دارای 40 سؤال و چهار زیرمقیاس: کمال طلبی، نیاز به تایید، نیاز به راضی کردن دیگران و آسیبپذیری میباشد، براساس پژوهشهای گوناگون، میانگین نمرات بدست آمده، افراد سالم بین 119 تا 128 گزارش شده است، و نمره بالاتر نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر است، بک، بروان، استیر و ویسم (1991) اعتبار و پایایی آن را به وسیله نمونهای شامل 2023 نفر از بیماران سرپایی که برای درمان شناختی مراجعه کرده بودند، برآورد کرده و ضرایب رضایت بخشی نیز به دست آوردند. این مقیاس در مدت بیش از شش هفته دارای ضریب پایایی بالا (90/0)r بود، و با ثبات درونی خوب و ضریب آلفای 75/0 است، در پژوهش کاویانی و همکاران (1384) ترجمه و اعتباریابی مقدماتی آن در دستور کار قرار گرفت. عبارات مقیاس را پنج روان شناس ارزیابی کردند و بازخوردها در شکل نهایی مقیاس اعمال شدند. در نمونه اولیه شرکتکنندگان در (56 نفر)، همبستگی بین نمرات DAS و نمرات افسردگی معادل 56/0 در سطح معنیداری کمتر از 001/0 به دست آمد. این ضریب همبستگی میتواند معیاری برای روایی همگرا در نظر گرفته شود. و جهت محاسبه پایایی آزمون - بازآزمون، همبستگی بین طبقهای ضریب معادل 76/0 را نشان داد. روایی و پایایی پرسشنامه: اگرچه روایی این دو پرسشنامه استاندارد در تحقیق مختلفی از جمله، آذرباف و کج باف (1389)، لطفی کاشانی (1387)، محمدخانی و همکاران (1390) مورد تایید قرار گرفته است اما محقق برای اطمینان از روایی آن در نمونه مورد بررسی، به بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده نموده است؛ به این صورت که پرسشنامه به تعدادی از افراد صاحبنظر از جمله استاد راهنما و استاد مشاور داده شد و از آنان در مورد هر سؤال و توانایی آن سؤال در خصوص ارزیابی هدف مربوطه نظرخواهی شد و با نظر آنان اصلاحات جزئی در پرسشنامه صورت گرفت و در نهایت روایی پرسشنامه توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
مقیاس باورهای مرتبط با مواد
این پرسشنامه، مقیاسی خود سنجی است که توسط رایت و بک (1993) ساخته شده و باورهای مرتبط با مواد را در دو بعد ارائه شده، میسنجد و شامل عبارتهایی درباره پیامدهای مثبت و منفی مصرف مواد است، عبارتهای مثبت، شامل مواردی است که اثرات مواد بر افزایش خلق و خو دارد و عبارتهای منفی به اثرات مواد و این که اثرات قابل اغماض میباشند یا خیر اشاره دارد و دارای 20 گویه است. پاسخدهی در طیف لیکرت 7 درجهای (از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) است، روایی و اعتبار مناسبی را بک و همکاران (1993) برای این پرسشنامه گزارش کردهاند. در ایران، رحمانیان و همکاران (1384) همسانی درونی این پرسشنامه را 82/0 گزارش دادند. محمدخانی (1390) نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ اعتبار آنرا 87/0 گزارش کردند.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 465 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
پرسشنامه جرأت ورزی
ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جرأتورزی گمبریل و ریجی خواهد بود.
پرسشنامه جرأتورزی بر اساس آزمون جرأتورزی (1975) تهیه شدهاست و دارای21 ماده اصلی است که هر ماده آن یک موقعیت که مستلزم رفتار جرأتمندانه است را میسنجد
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
پرسشنامه خودناتوانسازی
نسخه اصلی خودناتوانسازی دارای 25 سوأل است. این ابزار توسط حیدری و همکاران (1388) روی یک نمونه 650نفری از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای سراسری ایران اجرا شده و روایی سازه این مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل عاملی اکتشافی نشانداده است که 23سوأل از مقیاس بر روی سه عامل(خلق منفی)، (تلاش) و (عذر تراشی) بار میشوند. بر اساس مبانی نظری، جمع نمره خلق منفی با نمره معکوس تلاش نشاندهندهی (خودناتوانسازی رفتاری) و جمع نمرهی خلق منفی با (عذر تراشی) نشاندهندهی (خودناتوانسازی ادعایی) است. دامنه ضرایب پایایی خرده مقیاسها از 6% تا 72% و برای کل مقیاس برابر 77% میباشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 6 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
پرسشنامه اعتیاد به فیس بوک برگن
«تست سنجش اعتیاد به فیس بوک برگن» بر اساس 6 معیار اساسی تهیه شده است که باید برای دستیابی به نتیجه دقیق به هر 6 معیار صادقانه پاسخ داده شود.
نمره (1) برای خیلی به ندرت، نمره (2) برای به ندرت، نمره (3) برای گاهی اوقات، نمره (4) برای اغلب و نمره (5) برای پاسخ همیشه در نظر گرفته شده است.
اگر در این تست حداقل به 4 آیتم جواب اغلب یا همیشه داده شود.فرد معتاد به فیس بوک تشخیص داده میشود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 240 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه سبک های عمومی تصمیمگیری
پرسشنامه سبک های عمومی تصمیمگیری توسط اسکات و بروس (1995) تهیه و تدوین شده است. این پرسشنامه مشتمل بر 25 سئوال و 5 سبک تصمیمگیری می باشد که عبارتند از :سبک تصمیمگیری آنی ، سبک تصمیمگیری اجتنابی ، سبک تصمیمگیری عقلانی ، سبک تصمیمگیری شهودی ، سبک تصمیمگیری وابستگی .
به منظور سنجش هر یک از سبک های تصمیمگیری در این پرسشنامه ، به هر یک 5 سئوال اختصاص داده شده است و برای پاسخگوئی به هر یک از سئوالات نیز طیف لیکرت مورد استفاده قرار گرفته است.
نمرههای بالاتر در هر سبک تصمیمگیری نشاندهنده وجود آن سبک در فرد می باشد (وود ،2012 )
Wood
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 7 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه انگیزش شغلی
در این تحقیق مقیاس انگیزش شغلی تهیه شده توسط لوداهل و کیچنر می باشد که شامل 20 سوال در زمینه انگیزش کارکنان است (فهلی، 1378).
در تحقیقی که با حضور 137 نفر پرسنل پرستاری شامل سرپرستار، پرستارها و پرستارهای رسمی و آزمایشی وتکنسین ها در یک بیمارستان عمومی و 70 نفر مهندس در یک لابراتوار توسعه یافته و46 نفر دانشجوی فارغ التحصیل صورت گرفت که میانگین ها و انحراف معیارها به ترتیب برای سه گروه افراد شرکت کننده در تحقیق عبارتند از پرستارها (37/43و52/6) مهندسان(62/46و83/7) و دانشجویان (6/48و56/9).