فایلساز

فروشگاه فایلساز ، فروش فایل ارزان , فروش ارزان فایل, پروژه, پایان نامه, مقاله و ...

فایلساز

فروشگاه فایلساز ، فروش فایل ارزان , فروش ارزان فایل, پروژه, پایان نامه, مقاله و ...

گزارش کارآموزی شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران

گزارش کارآموزی شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران در 25 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی دام و طیور
فرمت فایل doc
حجم فایل 69 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
گزارش کارآموزی شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران در 25 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

فصل اول

تاریخچه شرکت 1

پروار بندی 2

کشتارگاه 2

بسته بندی 3

تبدیل مازاد 3

ذهتابی 4

سالامبور سازی 4

کارخانه خوراک دام 5

فصل دوم

آشنائی کلی با شرکت 7

فعالیت های اصلی کارخانه 10

آشنائی با مراکز هزینه 12

قرنطینه 13

دامپروری 13

کشتارگاه 14

بسته بندی 14

واحدهای جانبی 15

تأسیسات 15

تعمیر و نگهداری 15

مدیران 16

سایر خدمات 16

خدمات عمومی 16

کارخانه خوراک دام 17

فصل سوم

آشنائی با ثبت های حسابداری 25



فصل اول



تاریخچه شرکت



شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران

شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران در سال 1352در زمینی به مساحت 5/243هکتار واقع در 45کیلومتری قزوین با احداث کشتارگاه ، سردخا نه ،کارخا نه خوراک دام ، بهاربند جهت نگهداری دام و پرواربندی دام به منظورتهیه ، تولیدوبسته بندی گوشت و فراورده های مربوط تأسیس گردید.

دراین راستا شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران دامهای قا بل پروار را از اقصی نقاط کشور خریداری وجهت پرواربندی به واحد پرواربندی حمل می نماید.این مجتمع یکی ازعمده ترین خریداران دام کشور می باشدکه بطور روزا نه دامهای دامداران را از سراسر کشور خریداری و بهاء آن را بطور نقدی پرداخت می نماید. خرید روزا نه در مقیاس بالا و پروار بندی با ظرفیت زیاد دو عامل مهمی است که شرکت زیاران را تبدیل به عمده ترین تولید و تنظیم کننده بازار گوشت تازه در سطح کشور وتهران نموده است .

شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران قادر است همزمان در حین کشتار بهداشتی آلایش خوراکی و غیر خوراکی را استحصال و ضایعات دام را به پودر گوشت وخون تبدیل نموده و ضمن فروش لاشه های استحصالی قسمتی را در بسته بندی کارتنی و قسمتی را بطور بشقا بی در ظروف یکبار مصرف بطور بهداشتی بسته بندی نماید . ظرفیت پروار بندی هر دوره 4 ما هه در سال یکصد هزار راس گوسفند و 30هزارراس گاو و گوساله می باشد . این شرکت قادر است روزانه 1500راس گوسفند و400راس گاو را بصورت مکانیزه وکاملا بهداشتی ذ بح نموده و بسته بندی نماید . در حال حاضر شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران از کشتارگاههای پیشرفته خاورمیانه محسوب می شود .



پروار بندی:

دام عرضه شده به میدان دام زیاران ا بتدا توسط کارشناسان بازدید و دامهایی که قابلیت پروار بندی را دارند از سایر دامها جدا شده ، به واحد قرنطینه که یکی از واحدهای حساس و مهم شرکت می باشد منتقل می شوند ،کارشناسان عملیات انگل زدایی داخلی و بیرونی را انجام داده و پس از یک هفته واکسنهای لازم به دام تزریق می گردد . مدت قرنطینه 15روز بوده که در این مدت دام تحت مراقبت ویژه قرار دارد وپس از مدت فوق در صورت عدم مشاهده بیماری توسط کارشناسان واحد دامپروری وزن کشی ، شماره گذاری و به دامداری تحویل می گردد . طی این دوره دامهای زیر نظر متخصصین تغذیه و نگهداری می گردند و در خلال این دوره دامهای بیمار از بقیه دامها جدا شده به قسمت بیمارستان ا نتقال و تحت نظارت کنترل و مداوای دقیق قرار می گیرند که پس از بهبود به آغل جداگا نه ای روانه می شوند تا تحت پرواربندی قرار گیرند . در صد وزن لاشه ها نسبت به زنده پس از اتمام دوره پروار بندی در شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران بطور متوسط 55% می باشد که با استا ندارد های جها نی برا بری می کند .

پس از اتمام دوره پروار بندی دام پروار شده طبق سفارش واحد بازرگا نی جهت کشتار روا نه کشتارگاه می گردد .

ظرفیت پروار بندی هر دوره 4ماهه در سال یکصد هزار راس گوسفند و 30هزار راس گاو و گوساله است .



کشتار گاه :

کشتارگاه زیاران بعنوان بهداشتی ترین و پیشرفته ترین کشتارگاه کشور هم اکنون با ظرفیت کشتار 1500راس گوسفند و 400راس گاو و توانایی تولید 45الی 60 تن لاشه گوسفندی و 75الی 90 تن لاشه گاوی را در هر شیفت کاری دارا بوده که این ظرفیت در فصل کشتار تا دو برا بر قا بل ا فزایش می باشد و در طول خط کشتار گاوی و گوسفندی لاشه ها در سه مرحله توسط کادر مجرب بهداشت سازمان دامپزشکی کشور معاینه و کنترل شده و پس از دریافت مجوز صحت و سلامت به مهر سازمان دامپزشکی کشور ممهور می گرد ند . از تاسیسات جا نبی کشتارگاه زیاران می توان از سالنهای پیش سردکن (پری کولر) نام برد .



واحد بسته بندی :

اصولا گوشت دام پس از ذ بح می بایستی مدتی در یک محیط کاملا خنک تبرید شود این عمل در حفظ سلامت تردی و طعم مطلوب عامل بسیار مهمی برای گوشت می باشد . کشتارگاه گاوی و گوسفندی هر کدام بطور جداگا نه مجهز به سه (پری کولر) می باشد که در این فضا گوشت بصورت لاشه مدت 24 ساعت در دمای 1الی 4 درجه سانتیگراد نگهداری می شود و پس از طی این مدت به قسمت بسته بندی و یا بارگیری منتقل می شود . ظرفیت پری کولرهای شرکت گوشت زیاران 100 تن لاشه گاوی و 110 تن لاشه گوسفندی بطور همزمان می باشد . از دیگر تا سیسات جانبی کشتارگاه تونل ا نجماد بوده که این تاسیسات قادر به ا نجماد سریع 15 تن گوشت بصورت کارتنی در دمای 45 درجه سانتیگراد در مدت 17 ساعت می باشد.

بسته بندی های گوشت تازه هم اکنون در ظروف یکبار مصرف دوکیلوئی با روکش استریح فیلم تهیه می شود و گوشت بدون استخوان منجمد بصورت کارتن های 20 الی 22 کیلوئی بسته بندی می گردد که پس از انجماد در دمای 45 درجه سانتیگراد عرضه می گردد این امر گام مهمی در نگهداری و توزیع گوشت بهداشتی به سراسر کشور یا شهرستان ها خواهد بود.



تبدیل مازاد:

در کشتارگاه زیاران درطول خط کشتار ، خون حاصله ازسربری دام و آلایش غیرخوراکی توسط کانال ها وشوتینگ ها به کارخانه تبدیل ضایعات کشتارگاهی انتقال می یابدکه پس ازطی مراحل پخت وآسیاب به محصول های زیرتبدیل می گردد:

1 پودرگوشت دارای40الی55% پروتئین که جهت تغذیه دام و طیوراستفاده میشود.

2 پودر خون دارای 55الی78%پروتئین که جهت تغذیه دام وطیوراستفاده می شود.

3 چربی صنعتی درجه 1 و 2 که برای مصرف صابون سازی استفاده می شود.

علاوه بر محصولات فوق کارخانه تبدیل ضایعات شرکت گوشت زیاران قادر به ارائهء سرویس و تولید انواع پودر ماهی نیز می باشد





واحد ذهتابی:‎

یکی ازمنابع تأمین ارز برای مملکت از محل صادرات روده های ساخت و ساز شده گوسفندی صورت می گیرد طبق آمار 99% از روده های حاصله در ایران پس از عمل آوری درجه بندی شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود واحد ذهتابی شرکت زیاران یکی از واحدهای فعال این مجموعه می باشد که ظرفیت عمل آوری 5000 رشته روده در روز را دارد. این واحد دارای 2 سالن بزرگ لشی و سورت می باشد در سالن لشی لایه های اضافی روده جدا شده و روده اورژینال که لایه اصلی روده می باشد استحصال و نمکسود می شود. این مرحله بسیار حساس بوده و با دستان هنرمند استادان این فن انجام می گیرد.

در سالن سورت ،روده های اورژینال مطابق استانداردهای بین المللی سورت شده و بصورت دسته هایی که اصطلاحاً آن را هنگ می گویند منظم وپس ازبستن نخ مشخصه کالبر برروی هنگ ها عملیات مجدد نمکسود انجام شده و پس از پرس، در نایلون های پلاستیکی ریخته ودر بسته های60 لیتری بسته بندی وآماده صادرات می شوند.



کارگاه سالامبورسازی:

پوست وروده درتقسیم بندی مواد استحصالی دام جزء آلایش غیر خوراکی محسوب گردیده و یکی ازمنابع بازگشت برخی از هزینه های تولید گوشت می باشد. سالامبورسازی یکی ازصنایع جنبی کشتارگاههاست،این صنعت باعمل آوری فرایند پوست عمرنگهداری آن را بالابرده وپوست رابصورت ماده اولیه صنایع کراست و چرم سازی تبدیل می کند. شرکت زیاران دارای واحد سالامبورسازی مکانیزه با ظرفیت عمل آوری 4000 هزار جلد پوست گوسفندی در روز می باشد.

سالامبور که ماحصل فرایند پوست طی مراحل مختلف ساخت و ساز می باشد یکی از منابع اصلی تأمین ارز از کانال صادرات فرآورده های دامی برای کشور می باشد.



کارخانه خوراک دام:

در واحدهای پرواربندی و دامپروری ، خوراک دام ها از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا فرمولاسین و تهیه علمی خوراک دام کاری دقیق، ظریف و حساس بوده بطوری که خوراک تهیه شده باید علاوه بر تأمین احتیاجات غذای دام ها بتواند مواد مغذی لازم را جهت رشد و پروار شدن متناسب با نازلترین قیمت ممکن فراهم نماید. کارخانه خوراک دام زیاران با ظرفیت 70 تن در ساعت که قابل افزایش نیز می باشد دارای 2 دستگاه سیلوی نگهداری جو وغلات هرکدام با ظرفیت 10000 تن ،13دستگاه سیلوی 40 تنی

جهت ذخیره و ترکیب مواد اولیه ، سیلوی ذرت علوفه ای با ظرفیت 15000 تن انبار ذخیره علوفه و انبار بزرگ ذخیره جو و سایر مواد اولیه خوراک دام می باشد. کارخانه خوراک دام زیاران در دو خط مرطوب کوبی جو با 3 دستگاه پولک کننده جو با ظرفیت 30 تن در ساعت و خط خشکه کوبی جو که عملیات اجرای آن در سال 1373 انجام شده است با ظرفیت 40 تن می باشد که در مجموع تولید کنستانتره در این کارخانه حدود 70 تن در ساعت می باشد . این کارخانه همچنین دارای میکسر و باسکول بسیار دقیق بوده و قادر است کنستانتره مورد نیاز را طبق سفارش و بصورت دقیق تهیه و بارگیری نماید.

همچنین در مجموعه زیاران عملیات توزیع خوراک و تعلیف دام ها کاملاً مکانیزه بوده که عامل مهمی در جهت سرعت و بهداشت در تعلیف و خوراک دهی دام می باشد. دریک نظر کلی می توان گفت شرکت تولید و بسته بندی گوشت زیاران از واحدهای عظیم تولید گوشت درسطح کشوربوده وبا تلاش بی وقفه مدیریت، پرسنل و همچنین حمایت گسترده مسئولان امور دام و گوشت کشور ، امید می رود روز به روز بهتر از قبل بتواند نقش اساسی خود را در تأمین نیازهای پروتئینی وکنترل بازار گوشت کشور ایفا نماید.


گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد

گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد در 33 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 129 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد در 33 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 2

سیستم حسابداری شرکت برق 5

واحدهای اجرائی سیستم ثبت اسنادحسابداری درکامپیوتر 5

گردش عملیات سیستم 11

حسابداری درآمد مشترکین 15

سیستم نگهداری حسابهای درآمد مشترکین 16

وظائف حسابدار درآمد مسئول 18

شرح وظائف حسابداری درآمد مشترکین 21

ممیزی صدور اسناد فروش ماهانه 21

بدهکاربستانکارکردن مشترک 22

حق اکشف 23

پرداخت اضافه واریزی جاری 97666 24

آمارفروش انشعاب ماهیانه 25

سپرده های جاری 96002 25

صدور سند فروش مکانیزه 26

لغو سابقه مشترکین 26

اداره خدمات مشترکین 27

پیشنهادات 30




مقدمه

شرکت برق منطقه ای خراسان که حدود 13 شرکت زیر مجموعه آن می باشد در سال 1371 فعالیت جدید خود را شروع کرد و در سال 1373 و بنام شرکت توزیع رسماً از برق منطقه ای بعلت اینکه فعالیت بهتری ارائه دهد جدا گردید با شناخت تقریبی این شرکت به تاریخچه شرکت برق می پردازم.

روشنائی برق در ایران را می توان از سال 1313 به بعد مورد بررسی قرار داد در این سال دولت برای رسیدگی به مسئله برق تهران کمیسیونی را تشکیل داد این کمیسیون پس از بررسی به این نتیجه رسید که پایتخت به 6000 کیلو وات برق نیاز دارد بر این اساس کارخانه ای به ظرفیت 6000 کیلووات از خارج خریداری گردید در اوایل کار هیچگونه استقبالی از نیروی حاصله از کارخانه دیده نمی شد حتی تا آنجائیکه برای کسانیکه تقاضای اشتراک می کردند بطور مجانی یک کنتور جایزه می داد ولی بمرور مردم متوجه نعمت و استفاده بهینه روشنائی برق شدند و تا به امروز که هیچ کاری بدون نیروی برق میسر نمی باشد منتقدان بر این باورند که هرچند مجموع انرژی مصرفی جهان نسبت به سالها قبل تغییر قابل ملاحظه ای نکرده با وجود این تولید نیروی برق در جهان همچنان از رشد چشمگیری برخوردار بوده است علیرغم تلاش ها مداوم در برخی کشورها برای سازماندهی به مدیریت صنعت برق انرژی همچنان رشد یابنده ترین بخش انرژی باقی خواهد ماند و علیرغم رکود اقتصادی حاکم برجهان تقاضا برای انرژی تاکنون از روند فزاینده ای برخوردار بوده است و کارشناسان بر این عقیده اند که این روند در آینده نیز همچنان ادامه خواهد یافت با وجود چنین شرایطی طبیعتاً تأمین سوخت برای تولید برق اهمیت و ادامه خواهد یافت و در این راستا ذغال سنگ بعنوان اولین و گاز طبیعی بعنوان دومین منبع سوخت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

در حال حاضر بعد از پیروزی انقلا اسلامی می توان گفت یکی از فعالترین شرکتهائی که وظیفه خطیر خود را بخوبی انجام داده شرکت برق است که می توان خدماتش را به 5 دسته تقسیم نمود که عبارتند از :

1) تولید

بازسازی واحدهای آسیب دیده نیروگاهها در طول جنگ تحمیلی 2210 مگاوات جمع کل قدرت نیروگاههائی که برای نخستین بار در طول سالهای برنامه اول به بهره برداری رسیده اند 4536 مگاوات

کاهش میزان خاموشیها از 3/4 درصد نیاز مصرف در سال 67 2/0 درصد نیاز مصرف در سال 72

2) شبکه توزیع و انتقال

بازسازی کلیه تاسیسات صدمه دیده شبکه های انتقال و توزیع نیرو ناشی از جنگ تحمیلی

افزایش تعداد مشترکان از 8/8 میلیون مشترک در سال 67 به بیش از 11 میلیون در سال 72 ، افزایش طول خطوط انتقال و فوق توزیع نیرو دار از 40182 کیلومتر در سال 67 به 50418 کیلومتر در سال 72

3) اصلاح ساختار صنعت برق

حرکت در جهت ادغام بخشهای ستادی صنعت برق که دارای فعالیت یکسان هستند فعال کردن بخشهای اضافی و دفترهای شرکتهای برق و ایجاد توان و قالبت های جدید پیمانکار و مشاوره ای

4) ساخت داخل

تأسیس شرکت نصب نیرو برای نصب نیروگاههای حرارتی در داخل کشور فعال کردن توان و فعالیتهای شرکتهای پراکنده کشور برای ساخت برجهای انتقال نیرو استاندارد کردن تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق بمنظور ایجاد زمینه ساخت داخل.

5) صنایع

در طی سال 70 تا 72 از سوی شرکتهای ایرانی از قبیل کشورسازی ایران – مقره سازی – ترانسفور سازی که میزان حدود 5/2 میلیون دلار کار به کشورهای مختلف صادر میگردد.





سیستم حسابداری شرکت برق منطقه ای :

سیستم حسابداری شرکتهای برق منطقه ای تحت عنوان روش متحدالشکل حسابداری برای شرکتهای برق از سال 1346 تدوین و مورد عمل بوده است این سیستم با تغییرات محدود هم اکنون نیز در شرکتها و سازمانهای برق که در تولید، انتقال و توزیع برق فعالیت آنها گسترش دارد و کارآمد است هم اکنون بعلت گسترش حیطه فعالیت و سهولت در انجام امور این شرکت کامپیوتر را به خدمت گرفته که لازم است که شناخت دقیق نسبت به هویت حسابها مشخص و روشهای مناسب متحدالشکل جهت تشکیل حسابها بکار گرفته شود.

واحدهای اجرائی مستقیم ثبت اسناد حسابداری در کامپیوتر عبارتند از 1- واحد مالی مستقر در سطح استان 2- واحد کنترل 3- واحد رابط 4- مرکز خدمات ماشینی

تعاریف و ضروریات سیستم عبارتند از :

1-واحدهای اجرایی سیستم ثبت اسناد حسابداری در کامپیوتر

1-1 واحدهای مالی مستقر در سطح استان

برابر سیاستهای اخیر شرکت برق خراسان مبنی بر ایجاد عدم تمرکز، بالطبع در جهت ایجاد استقلال واحدهای اجرایی، خدماتی، بوجود آوردن واحدهای پشتیبانی شامل ادارات مالی، اداری، تدارکاتی خدماتی اجتناب ناپذیر گردید. در این راستا تعداد قابل توجهی واحد مالی بوجود آمد که ضمن حفظ ارتباط کامل با امور مالی در حوزه ستادی شرکت، عهده دار ارائه خدماتی مالی به واحدهای اجرایی شدند. این واحدها ضمن ایفای نقش امور مالی در حوزه عملیاتی خود بلحاظ حفظ ارتباط با مالی مرکز و فراهم نمودن امکانات لازم برای اعمال کنترل امور مالی بر کارهای خود و پاسخگویی های ضروری مبادرت به نگهداری دفاتر روزنامه کل و معین نموده و همه ماهه ضمن تنظیم اسناد هزینه و درآمد و انجام پرداختهای مربوط نسبت به ثبت اسناد در دفاتر مذکور، تهیه موازنه (تراز آزمایشی) و ارسال آن به امور مالی و دریافت وجوه پرداختی، عملیات جاری را تداوم می بخشند.

با توجه به مطالب فوق اولین واحدی که در تهیه اطلاعات پایه نقش فعال دارند واحدهای مالی ذکر شده می باشند.


2-1 واحد کنترل به قسمت های زیر تقسیم می شود.

1-2-1 قسمت ممیزی : به منظور ایجاد هماهنگی بین واحدهای مالی د سطح استان و نظارت کامل بر آنان، برق خراسان مبادرت به ایجاد قسمتی به نام ممیزی نموده است که حافظ ارتباط بین امور مالی و واحدهای ذکر شده می باشد. بالطبع کلیه مدارک مالی تهیه شده در واحدهای مذکور جهت بررسی و کنترل نهایی به این قسمت ارسال که پس از تأیید جهت بازپرداخت آماده می گردد. در بخش نظارت و کنترل، ممیزین ضمن رسیدگی به اسناد و تشخیص بازپرداخت هزینه ها از واحدها بازدید بعمل آورده و در محل نسبت به کنترل و هماهنگ نمودن نحوه گردش عملیات و ثبت اسناد در دفاتر اقدام می نمایند. در همین رابطه در روش ثبت اسناد حسابداری در کامپیوتر لزوماً «حفظ ارتباط قبلی و اعمال نظارت ضروری بوده و پیگیری مسائل تا حصول نتیجه به عهده پرسنل قسمت ممیزی خواهد بود.

2-2-1 قسمت حسابداری درآمد و تاسیسات

با توجه به ایجاد گستردگی و تفویض اختیار به واحدهای مالی و اداری، این قسمت بوجود آمد تا در فرم جدیدی فعالیت نماید. بنابراین این حسابداری تاسیسات جریان اجرایی کار را به واحدهای مالی و اداری منتقل نموده تا فارغ از کار اجرایی محور فعالیت را در ساخت زیر بنا نهد.

الف) کنترل دستور کار پروژه ها بمنظور ایجاد امکانات لازم در جهت نگهداری حساب و طبقه بندی آنها برای نقل به حساب 101 توسط مرکز خدمات ماشینی.

ب) ایجاد هماهنگی، نظارت و کنترل مستمر بر رعایت فرمول صدور دستور کار، تا از ایجاد رویه های مختلف و در نتیجه اشتباه در حسابهای جلوگیری شود.

ج) ایجاد هماهنگی و کنترل در نحوه رسیدگی به حساب پروژه ها، تعیین کسور و اضافات و تحویل و تحول آنها.

د) ایجاد هماهنگی و ارتباط با انبارها و مرکز خدمات ماشینی در تنظیم لیست کنترل انبار ارسال جهت کنترل با کاردکس انبار – رسیدگی به مغایرات و انجام اصلاحات مناسب و کنترل شده بمنظور تهیه لیست گردش انبار.

ه) ایجاد هماهنگی و ارتباط در تنظیم بموقع لیست گردش کارگاههای مختلف.

3-1 واحد رابط

با توجه به گستردگی وسعت استان خراسان و بالا بودن حجم کارهای انجام شده توسط شرکت برق در سالهای اخیر و همچنین تعدد برنامه های آتی، تعداد واحدهای مالی در برق خراسان نسبتاً بالا بوده و از طرفی چون هماهنگی در ارائه اطلاعات به مرکز خدمات ماشینی به لحاظ دریافت گزارشات یکنواخت و همگون اجتناب ناپذیر می باشد بالطبع کانالیزه نمودن اطلاعات و رساندن آن از یک کانال معین به کامپیوتر نتیجه مطلوبتری را عاید خواهد ساخت. به همین منظور وجود واحدی که رابطه بین امور مالی و کامپیوتر را ایجاد و حفظ نماید ضروری بوده و بدین خاطر (واحد رابط) زیر نظر امور مالی در حوزه ستادی تشکیل و از ابتدای کار در جریان امر قرار گرفته است.

4-1 مرکز خدمات ماشینی ( کامپیوتر)

عملیات ماشینی بر اساس اطلاعات مالی در قالب اسناد حسابداری که توسط واحدهای مالی تهیه و از طریق واحد رابط به مرکز خدمات ماشینی ارائه می شود برنامه ریزی شده و می توان آنرا به 4 مرحله ذیل تقسیم نمود.

1-4-1 انتقال اسناد حسابداری به کامپیوتر و تهیه پرونده حسابداری

2-4-1 انتقال کدهای جداول تبدیل

3-4-1 تهیه گزارشات مالی شامل دفاتر روزنامه، کل، معین و تراز کل و معین

4-4-1 تهیه گزارشات لازم جهت تجزیه و تحلیل حسابهای مالی

2- اصل استقلال واحدهای مالی :

در اجرای این سیستم با توجه به سیاست عدم تمرکز شرکت ضروری بنظر می رسد که هریک از واحدهای مالی مستقر در سطح استان بعنوان دهندگان اطلاعات اولیه سیستم بطور مستقل عمل نموده و گزارشات حاصل از اطلاعات آنان نیز بطور جداگانه ای تهیه و در اختیارشان قرار گیرد.

2- ارسال اطلاعات سیستم

داده های به سیستم در قالب اسناد حسابداری بوده که از طریق واحدهای مالی با توجه به دستورالعملهای مالی تهیه و از کانالها اشاره شده در فصول دیگر این دستورالعمل جهت تهیه گزارشات ارسال میگردد.

خصوصیات سند (پایة اطلاعات سیستم ) : اسنادیکه جهت این سیستم طراحی شده ضمن اینکه کلیه خصوصیات یک سند حسابداری را دارا می باشد (دارای دستور به مبلغ ، شرح و .... و موازنه) به گونه ای طرح ریزی شده که اطلاعات مندرج در آن قابل استفاده برای کامپیوتر نیز باشد.

3- دوره گردش :

در این سیستم دوره مالی شرکت به دوره های کوچکتری تقسیم شده که در حال حاضر هریک از این دوره ها یک ماه می باشد و به نام دوره گردش نامگذاری می گردد. از ضروریات می باشد که طبق جدول زمان بندی کلیه اتفاقات مالی در هر دوره گردش، دقیقا ً در همان گردش ثبت و در گزارشات مالی همان دوره درج می گردد.

4- ارتباط گزارشات سیسان با دفاتر قانونی شرکت :

هریک از واحدهای مالی بعنوان اولین عامل اجرایی دارای گزارشات دفتر روزنامه با دفاتر قانونی شرکت برابری داشته و در واقع ترازنامه ای که برای حوزه ستادی تهیه می شود همان تراز نامه قانونی شرکت خواهد بود.





حسابداری درآمد مشترکین

یکی از قسمتهائی که زیر نظر امور مالی می باشد حسابداری درآمد مشترکین می باشد و یکی از اهداف مهم این قسمت پرداخت وجوه در رابطه با تفکیک، لغو سابقه و ما به التفاوت تقلیل آمپراژ و انجام محاسبات و عملیات حسابداری در این ارتباط می باشد.

بطور مختصر مسیر حرکت این قسمت اینگونه است که ابتدا مشترک بنا به دلائلی مایل به حذف یا کاهش آمپراژ برق مصرفی خود میباشد برای نیل به این منظور به ناحیه ای که در آن اشتراک دارد مراجعه و تقاضای خود را اعلام میدارد سپس پرونده مشترک (شامل امور 6 گانه، قسمت چناران، اداره سرخس، اداره فریمان) پس از طی مراحلی به اداره حسابداری درآمد مشترکین ارسال می گردد سپس پس از صحت اشتراک و قبولی به قسمت کامپیوتر ارسال تا میزان بدهکاری یا بستانکاری مشترک مشخص گردد و طی جداول خاص که سالانه تغییر می کند محاسبه و طی چک پس از امضاء مدیریت مالی و مدیریت عامل به مشترک پرداخت می گردد.

گردش کار نگهداری حسابداری درآمد و مشترکین :

این عملیات بصورت واحدی مستقل بنام واحد حسابداری درآمد و مشترکین انجام و به لحاظ اینکه واحدهای وصول کننده و اجرائی درآمد عمومی درشرکتهای توزیع قرار دارند مسؤلیت خدمات ، دریافت ، پرداخت ، استئداد ، وپیگیری ووصول مطالبات و...... ودرنهایت جمع آوری اطلاعات وسوابق مالی جهت صدور اسنادحسابداری درقالب قرارداد به نیابت ازبرق خراسان به شرکت توزیع سپرده گردیده همچنین عملکرد ماهانه بخش درآمد ازطریق واحد حسابداری درآمد شرکت برق پس ازاعمال کنترلهای مالی دردفاترقانونی برق خراسان ثبت می گردد لذا واحدهای تابعه شرکت توزیع بعنوان زیر مجموعه این واحد مالی اسناد درآمد را به نیابت ازبرق خراسان وبعنوان یک کارخدماتی بصورت دیسکتهای اطلاعاتی وهمراه کلاسوراسناد به شرکت توزیع زیربط ارسال وپس ازکنترل اسناد توسط مهندسین درآمد واطمینان ازصحت وانطباق آنها با دیسکتهای اطلاعاتی اسناد واطلاعات موجود دردیسکتهای ارسالی ازقسمتها وادارات به کمک نرم افزارهای موجود ادغام ودرقالب یک فایل اطلاعاتی به برق منطقه ای خراسان ارسال می گردد .

پس از ارسال اسناد مجدداً توسط کارشناسان واحد مالی درآمد ومشترکین مورد کنترل ورسیدگی قرارگرفته ودرصورت عدم نیاز به اصلاحات عمل ادغام اطلاعات صورت گرفته ویک جا ارائه می گردد .

سیستم نگهداری حسابهای درآمد مشترکین :

این روش براساس روش نگهداری حساب به تفکیک محل اجراء یا واحد وصول کننده درآمد مستقر می باشد درحقیقت نقش اصلی را کد بیست رقمی ، ارقام شانزده تا نوزدهم بعنوان کد محل اجراء بعهده خواهند داشت که بعلت منحصر به فرد بودن این کد سه رقمی امکان پردازش اطلاعات به کمک نرم افزار حسابداری موجود وبرنامه های کمکی دیگربه هرشکلی عملی بوده استخراج گزارشات وآمار مورد نیاز بطوردقیق میسراست بنابراین چنین می توان نتیجه گرفت تمامی دستورکارهای بیست رقمی استفاده شده دراسناد درآمد درمحل شانزدهم یا نوزدهم الزاماً اعداد غیر ازضفرخواهند بود .

ازویژگیهای این سیستم میتوان به مواردذیل اشاره نمود .

1) همانطوریکه عمل ادغام اطلاعات به سهولت انجام می گیرد کارفایل اسناد نیزبراحتی حتی میسر بوده قسمت ها وادارات می توانند جهت کنترل وتطبیق اطلاعات ، فایل اسناد هردوره مالی را برحسب نیازاستفاده خود تقاضا نمایند.

2) امکان تهیه دفاتر روزنامه، کل ،معین وسایر گزارشهای مالی جهت تک تک شهرستان ها برابراطلاعات موجود دردفاتر قانونی شرکت میسرمی باشد .

3) امکان مقایسه عملکرد واحدها ازنظر وصول درآمد ، پیگیری مطالبات ، میزان فروش انشعاب انرژی ونحوه کنترل ورسیدگی حسابها وسایرموارددیگر

4) درصورت بروزاشکال یاابهام درحسابها امکان رسیدگی ورفع آن سریعترخواهد بود .

5) درصورت ارزشیابی قسمتها وادارات گروه ارزشیاب باتوجه به امکان تهیه گزارشات گوناگون جهت هرشهرستان ، دقیقتر، بهتروراهتتر تصمیم گیری می گردد.


گزارش کارآموزی شرکت تهویه ساران

گزارش کارآموزی شرکت تهویه ساران در 26 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
گزارش کارآموزی شرکت تهویه ساران

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت تهویه ساران در 26 صفحه ورد قابل ویرایش


درباره ساران:

تاریخچه:

آغاز فعالیت شرکت ساران از سال 1370 وبا تعداد انگشت شمار متخصص در شرایطی پایه صنعت تهویه نهاد که هیچ پشتوانه ای جز اراده، پیشگفتار و عشق به پیشرفت وتوسعه نداشت وهمچنین ابزار کافی بود تا درطی اندک زمانی شرکت ساران در صنعت تهویه پیشرفت شگرفی داشته باشد.

در دنیای امروز که همه چیز وهمه علوم روزبروز در حال تغییر می باشد ساران نیز با چنین بینش و با اعتقاد به توانایی های بلقوه نیروی متخصص خود همه تلاش و همه همت خود را بکارگرفت تا باردیگر اثبات نماید هر گاه مجموعه ای بافت پاک و میل به خدمت و با توکل به ایزدمنان گامی در جهت خدمت به ارتقا صنعت واشتغال زایی نیروی جوان وپویا بردارد، بی شک موفق خواهد بود چنانکه ساران توانست در عرض مدت زمانی کوتاه و در طول قریب بر 12 سال به یاری پروردگار وکارکنان دلسوز وسعت واحد خود را از 200 متر مربع در آغاز فعالیت به 500000 متر مربع در شهرک صنعتی سپهر وتوسعه نیروی انسانی از 4 نفر به تعداد نیروی بالغ بر 450 نفر افزایش دهد.

بدین ترتیب شرکت ساران با رشدی چشمگیری درطول این مدت کوتاه اکنون نیز با اندیشه ورود به بازارهای جهانی وهمکاری شرکت های مطرح جهانی وبهبود کیفیت روز به روز محصولات واجرای مشتری مداری هدف والایی را دنبال می کند که همانا تربیت نیروی فعال ومتخصص با بهره گیری از دانش روز می باشد.

استانداردها:

گروه کارخانجات ساران از همان ابتدای حرکت تولید خود مبنای فعالیتش را بر توسعه پایدار و کیفیت محصولات قرار داد در این راستا ساران با مطالعه گستره برای بروز رسانی تکنولوژی ساخت تجهیزات تهویه مطبوع ، بااتکا به علم ودانش بهترین وطراحان متخصص وبا استفاده از بهترین ومرغوبترین قطعات و مواد اولیه و نیز با بکارگیری رونمای روز کنترل کیفیت توانست طی سالهای فعالیت خود محصولاتی قابل رقابت با محصولات پیشرفته ترین شرکت های تولید کننده سیستم های تهویه مطبوع در دنیا تولید کند وهماهنگ با الگوهای پیشرفته صنعت تهویه جهان پیش رود.

نتیجه تمام این تمهیدات وتلاش ها برای همسوسازی روش ها و تکنولوژی های تولید با معیارهای بین المللی اخذگواهینامه ها واستانداردهای معتبر جهانی را برای ساران به ارمغان آورد که از افتخارات سارن در این زمینه می توان به دریاف گواهینامه های ISO 14001,ISO 9001 اشاره کرد.

در ساران همواره بر تولیدات هماهنگ با تکنولوژی های مدرن ومانوس با طبیعت عاری از هر گونه اندیشیده می شود.



پروژه های انجام شده:

امروز ساران به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان تجهیزات وسیستم های تهویه مطبوع در خاورمیانه اجرای پروژه های بسیاری از تجربه نموده است.

نگاهی گذرا به کارنامه کاری ساران حکایت از اجزای 300 پروژه عظیم را دارد. اجرای پروژه های بزرگ تاسیساتی توسط ساران به داخل کشور محدود نشده واین شرکت توانسته با تولید تجهیزاتی منحصر به فرد رضایت خاطر شرکتهای بزرگ چون دانیلی ایتالیا، دایلم کره، تکنیپ فرانسه، تکشمونت ایتالیا، میتسوبیشی ژاپن وتوکیو را فراهم آورد.

صادرات تجهیزات تهویه به کشور آلمان ، آذربایجان، ارمنستان، عربستان صعودی و کویت، تامین سیستم مطبوع فاز یک توسعه میدان نفتی پارس جنوبی، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی که طرح متانول فارک MTBE بندر امام، سازمان هوا وفضا، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی مارون، پتروپارس، سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت ملی صنایع مس، نیروگاه آبادان، خوی و بسیاری از پروژه های بزرگ از جمله عظیم ترین پروژه های تاسیساتی اجرا شده در ایران هستند که هر یک همچون برگ زرینی در کارنامه ساران می درخشد.




خط تولید:

کارخانه ساران عمل کارخانجات ساران در شهرک صنعتی هشتگرد در 90کیلومتری تهران واقع گردید. که ا ین واحد تولیدی که بنایی بالغ بر 5000 متر مربع در سال 1379 احداث واز ابتدای سال 1380 مورد بهره برداری قرار گرفت که شامل واحدهای فنی مهندسی ،انفورماتیک ، برنامه ریزی، صنایع، کنترل کیفیت، واحد آموزش، واحدستاد پرسنلی و همچنین سالن همایش،جلسات انبارو خطوط تولید می باشد. که این فضا با الگوهای استاندارد ومعیارهای سازه های صنعتی ساخته شده و تمامی اصول مرتبط با مقوله تولید عملی در آن رعایت گردیده تا محیطی مطلوب برای رفاه کارگران جهت بهبود فرایند تولید بوجود آید.

واحد تضمین کیفیت شامل:

1-بخش تضمین کیفیت 2-بخش کنترل کیفیت 3-بخش کالیبراسیون

می باشد که پیاده سازی واجرای سیستم های مدیریت کیفیت 2000 ویرایش ISO 9001 و مدیریت زیستی محیطی ISO 14001 ویرایش 96 در سطح سازمان وروز آوری سیستم ها بعهده و دپارتمان تخمین کیفیت می باشد.

کنترل محصولات ورودی، ونیمه ساخته ونمایی از نظر تطابق با استانداردهای بین المللی وهمچنین استانداردهای کارخانه ساران، به عهده دپارتمان کنترل کیفیت می باشد. تجزیه وتحلیل سیستم های اندازه گیری و بهینه سازی ابزارهای اندازه گیری از طریق پایش واجرای برنامه کالیبراسیون برعهده دپارتمان کالیبراسیون می باشد.



واحد مهندسی صنایع:

از دو دپارتمان تشکیل شده 1- برنامه ریزی مواد 2-برنامه ریزی تولید

دپارتمان برنامه ریزی مواد و کار عمده انجام می شود.

الف) برنامه ریزی استاندارد که شامل :کنترل موجودی برنامه ریزی مواد براساس سیستم نقطه سفارش EQO

ب)فرم سفارش ساخت که از واحد فنی مهندسی ارسال می شود. شامل تعریف پروژه درخوست کالا، برنامه ریزی مواد درخواست خرید برای انبار دپارتمان برنامه ریزی تولید نیز دو کار عمده انجام می گیرد

الف)ظرفیت نسبی وزمان سنجی پروژه ها

ب) استفاده از منابع در جهت تحویل بموقع پروژه ها

واحد فنی مهندسی:

نیز از دو دپارتمان تشکیل شده است: 1-تحقیقات مهندسی 2-مهندسی تولید

عمده فعالیت دپارتمان تحقیقات مهندسی عبارتست از:

1-تحقیقات در ارتباط با اطلاعات وفن آوری جدید

2-بهینه سازی محصولات تولیدی شرکت جهت برآورده نمودن خواسته های مشتری وافزایش کیفیت محصول

3-تحقیقات در ارتباط با طارحی دستگاه های جدی و نظارت بر تولید آنها

4-حلقه ارتباطی بین واحد مهندسی تولید وواحد تولید

5-تنظیم کاتالوگ های فنی مهندسی

6-تنظیم وارسال دستورالعمل های کاری فنی مورد نیاز

7-برای اطلاعات برگشتی از واحد خدمات پس از فروش

دپارتمان مهندسی تولید مهترین فعالیت ها به شرح زیر است:

1-صدور فرم سفارش ساخت دستگاه های تهویه مطبوع که این فرم شامل نقشه های ساخت دستگاه ها وقطعات آن و همچنین لیست قطعات دستگاه ها جهت تهیه وتحویل به واحد ساخت می باشد.

2-تهیه Final Book مربوط به پروژه ها

3-تهیه اطلاعات لازم جهت خدمات پس از فروش برای پروژه ها شامل اطلاعات فنی الکتریکال پس از ارسال دستگاه ها

4-تهیه technical derta ونقشه های فونداسیون ولوله کشی جهت کلیه قراردادها

5-بررسی وکنترل دستگاهها در حین تولید

واحد آموزشی کارخانه برقراری دوره های تخصصی جهت مشتریان وهمچنین همکاری تنگاتنگ با واحدهای دانشگاهی سراسر کشور سعی در تعلیم و آموزش نیروهای متخصص جهت ایجاد پشتوانه ای قوی برای صنعت تهویه ایران نموده که این راه تاکنون به یاری خداوند منان گامهای بزرگی برداشته و در این راستا برنامه های متعددی نیز دردست اجرا می باشد.



محصولات:

فن کویل:این دستگاه ضمن زیبایی ظاهر خود با امکانات فنی ومصرفی که در ساخت آن بکار برده شده هوای دلپذیر را در گرما و سرما برای محل زندگی شما به ارمغان می آورد مزیت فن کویل نسبت به سیستم های مرکزی وجود کنترل دما برای مکانهای مختلف به صورت مجزا واتوماتیک است. فن کویل ساران از سال 300 الی 1200 با ظرفیت هوادهی 200 الی 1200 فوت مکعب در دقیقه در انواع ذیل ساخته می شود

-فن کویل زمینی که به دو صورت بالازن دو وزن یا شیب دار می باشد

- فن کوتاه (lo-boy) که زمینی و بالازن می باشد

- فن کویل سقفی که به کابینت یا بدون آن و یا به صورت نیمه تنه(بدون فیلتر آلومنیول) ساخته می شود.

کندانسورهوایی:

جهت استفاده در مناطقی که از لحاظ جغرافیایی استفاده از سیستم های آبی و برج خنک کننده غیرممکن می باشد. کندانسورهای هوایی قادر به دفع حرارت از 24000 الی 2565000 بی تو یو در ساعت می باشد که این ظرفیت ها بسته به اختلاف درجه حرارت سیال مبرد ودرجه حرارت خشک محیط متغیر هستند. لوله کویل های کندانسور از جنس مس ساده بوده ویا داخل فین دار بر حسب سفارش بوده وفین کویل ها از نوع صفحه ای (plate) واز جنس آلومینیوم یا مس و یا با پوشش های ضدخوردگی (برحسب سفارش) می باشند.

فن های کندانسور از نوع بوه واز روق آلومینیومی مرغوب ساخته می شوند موتور فن ها از نوع تروپیکال ومناسب کار برای حالت عمودی بوده و یا درجه حفاظتی 1p55 از مارک های اروپای غربی واز سیستم کنترل اتوماتیک فن جهت کنترل اتوماتیک این موتورهای با توجه به درجه حرارت محیط و فشار مایع مبرد استفاده می گردد.

تمام مدل های کندانسورها مجهز به ریسور (Receiver) جهت ذخیره کردن مایع مبرد در حالت pump Down و شیر اطمینان می باشد.

تمام فن ها برای جلوگیری از خطر برخورد جسم خارجی با آنها مجهز به حفاظ فلزی می باشند. بدنه و سایر اجزای مربوط از جنس ورق گالوانیزه با کیفیت بالا و ضخامت مناسب ساخته می شود که با پیچ و مهره ونوار تروستات (جهت هوابندی) بهم متصل می شود. کندانسور هوایی میتواند با توجه به نوع مصرف یک یا دو مداره ساخته شوند.

یونیت هیتر:

استفاده از یونیت هیترها یکی از بهترین وارزانترین روشهای تامین گرمایش مورد نیاز برای اماکنی از قبیل سالن های ورزشی ماجد،تالارها، سالن های تولید کارخانجات، موارد خشک سازی مواد وغیره می باشد.

یونیت هیتر در دو نوع دیوار وصنعتی با گرمایش از طریق آب گرم یا بخار موجود می باشد. لوله های مس به قطر 8/5 اینچ مناسب کابها آب گرم بصورت صفحه ای و لوله های مانسمان 5/0 اینچ مناسب گاز با بخار با فین آلومنیومی یا مس بصورت مارپیچی در این یونیت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یونیت هیترهای دیواری در ظرفیت های 12000 تا 225000 بی تو یو در ساعت با آب گرم و از 22500 تا 47000 بی تو یو در ساعت با بخار و یونیت هیترهای صنعتی با ظرفیت 112000 تا 2825000 بی تو یودر ساعت با آب رگرم واز 120900 تا 3720000 بی تو یو در ساعت با بخار موجود می باشد.

در یونیت هیترهای دیواری اسکلت از پروفیل آلومنیوم وبدنه از ورق گالوانیزه به ضخامت 5/1 میلیمتر و یونیت هیترهای صنعتی اسکلت از پروفیل آلومینیوم و بدنه از ورق گالوانیزه به ضخامت 5/1 میلیمتر وبا استحکام بالا تولید شده و سپس سطوح با رنگ مرغوب پوشش داده می شود.

در یونیت هیتر دیواری از فن محوری و در یونیت های صنعتی از فن های سانتریفوژ که از نظر استاتیکی ودینامیکی کاملا بالانس شده اند استفاده می شود ضمنا فن های مذکور با حداقل صدای ممکن عمل می کنند.

یونیت هیترهای صنعتی قابلیت نصب به صورت ایستاده بر روی زمین و یا به صورت آویز از سقف را دارا می باشند.

بعد از معرفی محصولات شرکت ساران به طور اختصار در مورد یکی از محصولات و اجزای تشکیل دهنده آن و کاربرد هر قطعه در محصول مدنظر مطالبی ارائه شده واز روشهای ساخت آن به دلیل پیچیدگی وکمبود فرصت صرفنظر می شود.



چیلر آبی

تعریف چیلر

چیلر دستگاهی است که با استفاده از یک سیال خنک کننده در سیکل تبرید، سیال دیگری را (عمدتا آب) برای مصارف صنعتی یا تهویه مطبوع خنک می کند. آب سرد تولید شده در اوپراتور چیلر در سیستمهای صنعتی برای خنک کردن بخشهایی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع خنک کردن هوا از طریق هواساز، فنکوئل و... مورد استفاده قرار می گیرند.



1-تعریف چیلرآبی:

به چیلری گفته می شود که مبرد داخل کندانسور آن بوسیله آب خنک می شود. در این نوع چیلر آبی که مبرد داخل کندانسور راخنک می کند خود گرم شده و دیگر قابل استفاده نیست به همین دلیل این آب وارد برج خنک کننده شده ، دمایش پایین می اید و دوباره جهت خنک کردن مبرد وار کندانسور می شود.

در مناطقی که درصد رطوبت هوا زیاد باشد چون در برج خنک کننده فرایند انتقال حرارت براساس گرمای نهان تبخیر انجام می شود، برج خنک کننده کارایی نداشته و نمی توان چیلر آبی استفاده کرد، همچنین اگر میزان موادخورنده ورسوب آب زیاد باشد، چون امکان خوردگی و رسوب گیری ومسدود شدن لوله های داخل کندانسور زیاد است بنابراین امکان استفاده از چیلر آبی وجود ندارد و به ناچار باید چلیر هوایی استفاده کرد


گزارش کارآموزی شرکت پیمانکاری

گزارش کارآموزی شرکت پیمانکاری در 37 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37
گزارش کارآموزی شرکت پیمانکاری

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت پیمانکاری در 37 صفحه ورد قابل ویرایش



وظایف و تشکیلات شرکتهای پیمانکاری

بطورخلاصه شرکتهای پیمانکاری به شرکتهایی گفته میشودکه عهده داراجرای‌کاری از سازمانی شخصی و خلاصه منبعی با قیمتهای معینی می گردد . و انجام اجرای عملیات آنرا بعهده می گیرد . و این شرکتها می تواند در ملکیت یک و یا چند نفر باشد که به یکی از صورتهای تشکیل شرکت مانند شرکت سهامی ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت مختلط غیر سهامی ، شرکت مختلط سهامی ، شرکت نسبی و یا شرکت تعاونی بوجود می آید . به هر ترتیب پس از تشکیل شرکت یک نفر از سهام داران به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب می گردد و وکلیه وظایف اداره امور شرکت و مدیریت اجرایی پروژه را عهده دار خواهد بود .

با توجه به وظایفی برای مدیریت عامل شرکت وجود دارد لازم است که از امور تجارت – حقوق ـ مالی ـ روابط کارکری و امور مهندسی و تولیدی و خلاصه مدیریت اطلاع کافی داشته باشد . و بتواند در شرایط مختلف روشهای مناسب برای اجرا و پیشبرد کارها انتخاب نماید . و در کارهای برآورد ، برنامه ریزی ها و خرید و تدارکات و سازمان دهی و کنترل کارها وارد به امور و آگاهی کامل داشته باشد .

در مجموع وظایف کلی پیمانکار را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :

1) بررسی و آنالیز کامل کار پیشنهادی قبل از شرکت در مناقصه ، با در نظر گرفتن سودی متناسب با سرمایه و پیش بینی لازم در مورد هر گونه مخاطره و آینده نگری های لازم .

2) داشتن اطلاعات کافی از روشها ، مصالح ، وسایل ساختمانی ، تجهیزات و ماشین آلات .

3) برآورد دقیق براساس نقشه های موجود ، فهارس بهاء ، سوابق .

4) نظارت دقیق به کارها و عملیات اجرایی و به وجود آوردن کارایی و راندمان زیاد با داشتن کادر شایسته .

5) کنترل و نظارت دقیق بر مخارج خرید و حسابداری و امور مالی .

6) دارابودن سیستمی برای گزارش ارائه گزارش هزینه های حقیقی و پیشرفت پروژه و مقایسه آن با آنچه که قبلا برآورد شده است .

7) داشتن سیستم مناسب انبارداری ، نگهداری ابزار و وسایل و ماشین آلات .

8) داشتن سیستم روابط خوب با کارگران ، فروشندگان ، و سایر مقاطعه کاران و حسن رفتار .

9) در نظر گرفتن حجم کار مناسب با توجه تشکیلات شرکت .

10) در اختیار داشتن تشکیلات مدیریت و نظارت صحیح برای رعایت کلیه موارد یادشده .

برای بوجود آوردن یک سیستم مدیریت اجرای پروژه راعهده دار خواهد بود. با توجه به و ظایفی که برای مدیریت عامل شرکت وجوددارد لازمست که از امور تجارت ـ حقوق ـ مالی ـ روابط کارگری وامورمهندسی و تولیدی وخلاصه مدیریت اطلع کافی داشته باشد وبتواند درشرایط مختلف روشهای مناسب برای اجراء وپیشبرد کارها بر آورد برنامه ریزیها وخرید وتدارکات وسازماندهی وکنترل کارها وارد برنامه ریزیها وخریدوتدارکات وسازماندهی وکنترل وارد به امور آگاهی کامل داشته باشد .

درمجموع وظایف کلی پیمان کار را می توان بشرح ذیل خلاصه نمود.

1- بررسی و آنالیز کامل وپیشنهادی قبل از شرکت در مناقصه ،بادرنظرگرفتن سودی متناسب با سرمایه و پیش بینی لازم درمورد هر گونه مخاطره و آینده نگری های لازم .

2- داشتن اطلاعات کافی ازروشها ،مصالح ،وسائل ساختمانی ،تجهییزات وماشین آلات

3- برآوردن دقیق براساس نقشه های موجود ، فهتارس بها ، سوابق .

4- نظارت دقیق به کارها وعملیات اجرائی وبوجود اوردن کارآئی و راندمان زیاد باداشتن کادر شایسته .

5- کنترل ونظارت دقیق برمخارج خرید و حسابداری وامورمالی

6- دارابودن سیستمی برای ارائه گزارش هزینه های حقیقی وپیشرفت پروژه ومقایسه آن با آنچه که قبلا برآورده شده است.

7- داشتن سیستم مناسب انبارداری ، نگهدای ابزرا ووسائل وماشین آلات .

8- داشتن سیستم روابط خوب باکارگران ،فروشندگان و سایرمقاطعه کارن وحسن رفتار .

9- درنظرگرفتن حجم کار مناسب با توجه به تشکیلات شرکت

10- دراختیار داشتن تشکیلات مدیریت و نظارت برای رعایت کلیه موارد یاد شده .

برای بوجود آوردن یک سیستم مدیریت پیمانکاری صحیح که بتواند عملکرد مناسبی نیز داشته باشد مسئولیت مختلف بایستی به گروههای مختلف سپرده شده وبخشهائی کلیه آنها زیرنظر مدیریت شرکت باشد بوجود آوردکه مهمترین این بخشها عبارتنداز :

بخش مهندسی ـ بخش برآورد ـ بخش مهندسی کارگاه ـ بخش خریدوتدارکات ـ بخش امور مالی ـ بخش منشیگری وامور بایگانی ـ بخش روابط صنعتی ـ بخش حفاظت وایمنی .
تعریف شرکت پیمانکار وگروه شرکتهای پیمانکاری

شرکت پیمانکار ی ساختمانی یا تاسیساتی وبا تجهیزاتی شخصی است حقوقی که برای انجام عملیات ساختمانی یاتاسیساتی یا تجهیزاتی طبق قوانین بصورت شرکت سهامی خاص تاسیس گردیده و به ثبت رسیده باشد وکلیه سهام آن متعلق به اشخاص است .

شرکتی بعنوان شرکت پیمانکاری طبق آئین نامه تشخیص صلاحیت تعیین گروه ورتبه می شود. دارای شرایط زیر باشد:

الف- بمنظور اجرای علما ، ساختمانی ، تاسیساتی ، تجهیزاتی ، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و به ثبت رسیده بادش .

ب - شرکت از نوع سهامی خاص بوده و کلیه سهام آن با نام باشد.

ج ـ کلیه سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.

د ـ هیچکدام ازسهامداران شرکت در شرکتهای پیمانکاری دیگر سهامدار نباشند .

هـ ـ تعداد سهامداران ومیزان سهام هریک وهیئت مدیره ومدیرعامل ( که متناسب یاکارائی اعضاء درشرکت برحسب تجزیه وتحصیلات تعیین می گردد . ) طبق ضوابط باشد .

وـ کلیه سهامداران باید دارای تخصصهای مورد نیاز شرکت بوده وبطور تمام وقت در شرکت شاغل باشند

زـ اعضاء هیت مدیره ومدیر عامل از میان سهامدارانی که تجربه وتحصیلات بالاتری نسبت به سایر سهامداران دارند انتخاب شده باشند

ح ـ شرکت یا مدیران یا شرکاء آن مشمول ممنوعیتهائی که قانون مشخص نموده است نباشد .

ط ـ هیچکدام از سهامداران شرکت در شرکتها ویا موسسات مهندسین مشاور وسازمانهائیکه این قبیل خدمات انجام میدهند سهامدار نباشد

ی ـ سهامداران شرکتهای پیمانکاری ومهندسین مشاورکه قراردادی با دولت داشته و یا خواهند داشت واین قرار داد در زمانی که این اشخاص سهامدارشرکت بوده اند منجر به خبع ید از پیمانکار ومهندسین مشاوربگردد تا دو سال بعد از تاریخ خلع ید در شرکت متقاضی تشخیص صلاحیت سهامدار نباشند .

ک ـ اشخاصی که بنحوی از انحا محکومیت یافته اند در شرکت متقاضی تشخیص صلاحیت سهامدار نباشد .

تقسیم بندی کارهای پیمانکاری :

رشته ابنیه :

شامل : ساختمانهای مسکونی ، اداری ، ورزشی ، آموزشی ، بهداشتی ، عمومی ، انبارهای با دهانه کوچک و متوسط ـ محوطه سازی های مربوطه و کارهای مشابه است .

حال به بررسی ضرورت اجرای یک طرح در منطقه می پرداز:

بطور کلی انجام مطالعات اولیه فنی و واقتصادی و توجیهات لازم آن با در نظر گرفتن خصوصیات خاص هر پروژه و ومحل اجرای آن نیاز به ایجاد و چگونگی بهره برداری از آن برای شروع ، از ضروریات اجرای یک طرح در یک منطقه است . نتایج این مطالعات اولیه بصورت یک گزارش کامل و جامع در مورد پروژه مورد نظر برای کار فرما فراهم می گردد و باین وسیله کارفرما با دریافت این گزارش و پس از قبول آن سرمایه مورد نظر را با توجه به شرایطی که بعدا ذکر خواهد شد ، دراختیار محریان و کنترل کنندگان پروژه قرار می دهد .

در این رابطه با توجه به خصوصی با دولتی بودن طرح مورد نظر و درآمدهای احتمالی آینده پروژه و یا خدماتی بودن آن به صورت عام المنفعه و توجیه نیاز در مورد اجرای طرح مذکور با داشتن آمار و ارقام کافی ، شمناسایی و ارزیابی محیط و ویژگی های اقلیمی منطقه داشتن توجیهات لازم در زمینه سیاستهای کلی سرمایه گذاری چه از نظربخش دولتی و یا خصوصی ،برسی چگونگی وضع اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی منطقه، تعیین منابع سرمایه گذاری ، شناخت عوامل اصلی تولید کننده ، بررسی اجمالی مشکلات طرح و ارائه خطوط کلی پیشنهادی برای حل مشکلات مذکور ، بررسی خصوصیات معماری منطقه ، توصیه های لازم برای روشهای اجرایی طرح ، تخمین هزینه های اجرایی طرح ، ارائه اطلاعات لازم در مورد نوع کاربری زمین برای طرح مورد نظر ، و آشنایی با مقررات و قوانین منطقه مصالح ساختمانی و نیروی انسانی مورد نیاز ، ( شناخت پتانسیلهای منطقه ) و خلاصه بررسی وضع موجود و عوامل موثر در طراحی و تولید و ارائه روشهای مختلف با نتیجه گیریهای لازم، از جمله موارد اساسی در بررسی ضرورت اجرای یک طرح در یک منطقه می باشد .

خطوط کلی بررسی ضرورت اجرای یک طرح در یک منطقه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود :

1) انجام مطالعات وبررسیهای لازم در زمینه های تولیدی و شناخت امکانات فنی ، مالی ، نیروی انسانی ، زمین و نیاز ها ، توجیهات اقتصادی ـ سیاسی ـ اجتماعی .

2) انجام مذاکره و تبادل نظر لازم با مقامات و مسئولین منطقه و موسسات پیرامون اهداف طرح مذکور و کسب اطلاعات و مجوزهای لازم برای اجرای طرح .

3) تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار و ارقام گردآوری شده در جهت شناخت هرچه بیشتر از مسائل و مشکلات موجود و ضرورتهای ایجاد طرح و انجام پیش بینی های لازم برای برطرف کردن نارسائیهای موجود و تحلیلهای لازم در مورد اثرات ناشی از اجرای طرح مذکور در زمینه های اقتصادی ـسیاسی ـ اجتماعی ـ در کوتاه مدت و دراز مدت ـ و نتیجه گیریهای لازم از آن .

4) مشخص نمودن اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده .

5) تهیه و تنظیم برنامه های لازم جهت دستیابی به اهداف مذکور و ارائه طرح تشکیلات و سازماندهی اجرای طرح ، و تخمین هزینه کارهای اجرایی و خلاصه ارزیابیهای لازم .
شناخت از مسائل اولیه کارگاه

بطور کلی در هر کارگاه ساختمانی بررسی نکاتی چند قبل از شروع هر گونه عملیات لازم و ضروریست و این بررسی به پیشرفت بعدی کار و در نتیجه پایین آوردن هزینه طرح کمک خواهد کرد .

اصولا بررسی مقدماتی یک کارگاه قبل از هرگونه عملیات اجرائی دارای اهمیت زیادیست . این بررسی را می توان به مراحل مختلف زیر تقسیم کرد :

1) مرحله اول : شناخت پروژه و مسائل مربوط به آن

شناخت پروژه و بررسی مسائل و مشکلات مربوطه با توجه به اطلاعات مقدماتی از جمله مسائل اساسی در شروع یک کارگاه بحساب می آید و بدین منظور نکاتی چند که در ذیل یادآور می شویم را بایستی مورد توجه قرار داد .

الف) دسترسی ها ـ بررسی و مشخص نمودن چگونگی دسترسیهای لازم به کارگاه با توجه به موقعیت خواص زمین مورد نظر و امکانات دسترسیهای مربوطه و خیابانهای اطراف ، راههای وصولی به کارگاه ، امکان استفاده از راههای موجود و ایجاد راههای جدید موقتی در صورت لزوم .

حمل ونقل وانبار کردن تیرچه :

حمل ونقل وانبار کردن تیرچه باید بادقت انجام شود زیرا دراثر کوچکترین بی احتیاطی درموقع حمل ونقل ویا انبارکردن آنها ،ممکن است تیرچه شکسته ویاترک بخورد ودرموقع نصب نیز ترکها مشاهده نشده ودردراز مدت موجب خصارت جبران ناپذیری شود. درموقع حمل ونقل بهتراست از میلگردهای بالایی بعنوان دستگیره استفاده شود. وبهتر است. بوسیله دو نفر کارگردوسرتیرچه گرفته شودوبطوریکه اگرتقریبا طول تیرچه رابا نمایش دهیم تیره ازمحل ازدو سر تیرچه گرفته شود بطوریکه فاصله دوکارگر از هم باشد درموقع ابنارکردن تیرچه بایدآن را کاملا مسطح نموده و انها رادرکنار هم قراردهیم آنگاه روی تیرچه های ردیف اول را حداکثر بفاصله یک متر به یک متر چوب چهارتراش قرارداده وتیرچه ردیف بعد راروی آن قرار می دهیم . باید دقت شود که کلیه چهارتراش های هرردیف دریک محور واقع شود. وفاصله تخته های کنار تالبه تیرچه بیش از20-50سانتی متر نباشد. بدین طریق می توان حداکثر تا6ردیف تیرچه راروی هم انبار نمود. بهتر است تیرچه های هم طول با هم انبار شود زیرا دراین صورت درموقع استفاده ازجابه جایی بیهوده آن جلوگیری می شود.
اجرای سقفهای تیرچه وبلوک

قبل از هراقدامی باید دقت نمود که ترک خوردگی ویا شکستگی درتیرچه موجود نباشد. بعداز ایجاد تکیه گاههای موقت تیرچه ها راروی تیرهای اصلی قرار می دهند. که این تیرها یا فلزی هستند ویا بتنی ویا آجری . سپس برای حفظ فاصله تیرچه ها از هم یک بلوک رادرابتدا ویک بلوک رادرانتهای آن قرار می دهند. آنگاه قالب بندی وشمع بندی بوسیله چهارتراش هاعمود برجهت تیرچه انجام می شودکه درمورد تیرچه های درحدود دهانه به طرف بالا درنظرمی گیرند. تاسپس از بارگذاری خیرحاصل ازوزن آن که به سمت پایین است حذف شده وسقف مسطح گردد.

بطورکلی .چهارتراش ها وشمع ا باید طوری نصب شوند. که بتوانند درمقابل نیروهای وارده مقاومت نمایند برای این منظور دراجرای تکیه گاههای موقت وجمع آوری آن ،نکته های زیرباید رعایت شود.

1- درصورتی که شمع ها روی زمین تکیه داده شده باشند. باید مطمئن بود که زمین زیرشمع بعلت دستی بودن خاک یاجذب رطوبت بعدی نشست نکند. بطورکلی درصورت سست بودن زمین ،باید باافزایش تکیه گاه شمع ها وجلوگیری از نمناک شدن زمین ،از نشست جلوگیری کرد.

2- چنانچه تکیه گاههای موقت نیزباید از حصول مقاومت کافی سقف موردنظر ،جهت تحمل درصورتی که باززنده سقف کمتراز350کیلوگرم برمتر مربع وطول دهانه بیشتراز 4متر باشد برای جلوگیری ازپیچش تیرهای T وبرای توزیع یکنواخت بارروی سقف تیرچه وبلوک وهمچنین درمحله هایی که بارمنفرد موجود باشد. یک کلاف میانی بتنی که جهت آن عمود بر جهت تیرچه ها ست در سقف تعبیه می شودبرای اجرای آن در وسط دهانه بین بلوک ها فاصله حداقل 2میلی گرد یکی بالا و یکی پایین قرارمی دهند. میلگرد بالارابه میلگردبالایی تیرچه ومیلگردپایین راهم به آهنهای مارپیچ تیرچه متصل می نمایند. واین فضا بعداز آنکه بوسیله بتن پرشور مانند تیری عمودی بر تیرچه ها قرار گرفته ودربرابر نیروهای فوق مقاومت خواهد کرد . برای بارهای زنده بالاتر از 350کیلوگرم برمترمربع وبرای دهانه های بیش از 6متر دو عدد کلاف میانی بافاصله های مساوی درنظرمی گیرند..
تعبیه سوراخ درسقف

برای عبور کانالهای تاسیساتی نظیر کانال کولر ،کانالهای فاضلاب وغیره باید حتی لمکان سعی شود.که عرض کانالها ازیک بلوک تجاوز نکند برای این امر کافی است که پیش از بتن ریزی (دال بالایی ) در محل سوراخ جعبه ای چوبی قرارداده ودوران بتن ریخته شود پس از گرفتن بتن قالب را خارج می نماییم نانچه عرض سوراخ ازفاصله بین دوتیر چه بیشتر باشد باید تیرچه مربو به آن قسمت را قطع کرد ومیلگردهای تیرچه رابوسیله اطراف تحمل می نمایند. میلگردهای آرماتور های عرضی باید دقیقا محاسبه شده وطبق نقشه اجراگردد.

بعدازبلوک چینی باید میلگردهای ممان منفی گذاشته شده واین میلگردها که دوتیرچه مقابل رابه همدیگر متصل می نمایند. بایدبه میلگردفوقانی تیرچه محاسبه شود. بایددقت شودکه تیرچه های هانه مجاور حتما مقابل همدیگر قرار گیرند. تابستن نیلکردهای ممان منفی به سهولت امکان پذیر شود. چنانچه اجبارا تیرچه ها مقابل همدیگر واقع نشوند. بایدبرای هر تیرچه میلگرد ممان منفی جداگانه درنظرگرفت بطوریکه نیمی از آن میلگرد روی تیرچه ونیم دیگر آن داخل بتن سقف قرار گیرد.

سقف های طره ای ( کنسول )

درمواردی که احتیاج به طره ( کنسول ) می باشد بهتر است که طول کنسول بیشتراز 4/1را دهانه سقف مجاور آن نباشد ، سقف تیرچه وبلوک طره ای را می توان به دو صورت اجرا کرد. درحالت اول تنها تیرهای اصلی ( بتنی یافلزی ) بصورت طره است. ودوانتهای تیرچه براین تیرهای طره ای قراردارند. دراین صورت ، تیرچه باتیرچه سقف های معمولی فرق ندارد. ومسائل اجرا ومحاسبه آن وجه تمایز نخواهد داشت.

درحالت دوم معمولا تیرچه ها بصورت یکسره است وآن قسمت که درخارج تکیه گاه واقع است. بشکل طره عمل می کند. دراین حالت مطابق شکل باید کلاف لبه درانتهای سقف طره ای اجرا شود. ، سپس برخلاف سقف های معمولی ناحیه کشش مقطع تیر T دربال وناحیه فشاری درجان تیرقرار خواهدداشت. بنابراین باید آرماتورهای کششی دربال قرار داده شود. لازم است یادآوری شودکه نسبت ضخامت سقف طره ای به طول آزاد آن نباید کمتراز 10/1 باشد بعداز کارگذاری تیرچه وبلوک ها باید میلگردهای ممان منی را قرارداد باید دقت کرد . که کلیه بارهای این قسمت بوسیله همین میلگردهای حرارتی کارگذاشته شود. که این میلگردها برای توزیع باروجلوگیری ازترک خوردن بتن سقف دراثر تغییر حجم بتن دراثر تغییرات مورداستفاده قرار می گیرد.

درمورداجرای سقف درفصل سوم توضیحات بیشتری ارائه شده است .
جزئیات بتن پوششی سقف تیرچه بلوک

بعلت پیشرفت ساختمانهای بتنی در اغلب کشورها آزمایشگاهها وانستیتوهابتن بطور مداوم مشغول آزمایشات مکررروی انواع واقشام سازه های بتنی می باشند که نتیجه این آزمایشات بصورت نشریه هایی بنام آیین نامه بتن در دسترس قراردارد.



گزارش کارآموزی شرکت پوینده الکترونیک

گزارش کارآموزی شرکت پوینده الکترونیک در 39 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
گزارش کارآموزی شرکت پوینده الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت پوینده الکترونیک در 39 صفحه ورد قابل ویرایش



مشخصات دانشجو

اینجانب ............... دانشجوی ترم آخر مقطع کاردانی رشته نرم افزار کامپیوتر هستم که دوره کارورزی خود را به مدت 240 ساعت در شرکت نجم رایانه گذرانده ام.

این هفته فعالیت زیادی صورت نگرفت و بیشتر آشنایی با محل کارآموزی ، افراد و مهارت های آنها و همچنین کسب آشنایی با محیط ها و افراد خارج از حیطه کاری که با آنها سرکار داریم به اتمام رسید .

در این هفته یک سری کارهای دیگر از قبیل تعویض قطعات سخت افزاری مانند فن cpu ، Ram ، power کامپیوترها را انجام میدادم .

همچنین تجربه نسبتاً خوبی در مورد بعضی از مادربوردها بدست آوردم یعنی کدام مادربورد برای استفاده شخصی و کدام مادربورد برای استفاده در ادارات مناسب میباشد . برای نمونه مادربورد giga از مادربوردهای میباشد که برای مکانهای اداری که نیاز به تعداد نسبتاً زیادی کامپیوتر می باشد مناسب است زیرا این مادربورد با قطعات مختلف سخت افزاری به راحتی هماهنگی ایجاد می کند و همچنین شما دیگر نگران شکسته شدن و یا ناپدید شدن سی دی درایورهای آنها نیستید زیرا مادربوردهای giga از پشتیبانی قوی برخوردار می باشند و شما به راحتی می توانید درایورهای آن را از روی اینترنت دانلود کنید به عنوان مثال اگر شما پنج سال پیش یک مادربورد giga خریداری کردید و با گذشت زمان شما سی دی درایورهای آن را گم کرده اید و همچنین کامپیوتر شما اکنون نیاز به تعویض ویندوز و نصب مجدد درایورهای آن می باشد جای نگرانی وجود ندارد تنها زحمت برای شما به طور کلی متصل شدن به اینترنت و سپس وارد شدن به سایت giga و بعد search کردن مدل درایور و بعد از پیدا کردن ، دانلود درایورها از داخل سایت می باشد ، پس در مورد این مادربوردها جای نگرانی وجود ندارد که آیا درایورهای آنها در بازار وجود دارد یا خیر .

حال برای استفاده شخصی یکی از مادربوردهای خوب abit می باشد که این مادربورد دارای قابلیتهای بالا و همچنین به روز می باشد ، یکی از این قابلیتهایی که برای من بسیار جالب بود وجود یک 7segment بر روی این مادربورد بود ، این قطعه مانند یک counter می باشد که دارای یک دفترچه راهنما نیز می باشد ، از این قطعه برای پیدا کردن نقص های سخت افزاری استفاده می کنند ، به عنوان مثال شما کامپیوتر خود را روشن می کنید و متوجه می شویدکه ویندوز بالا نمی آید و در صفحه سیاه رنگ در هنگام LOAD شدن باقی می ماند و عملیاتload شدن متوقف می شود در این موقع شما به 7segment که بر روی مادربورد قرار دارد نگاهی بیندازید به احتمال زیاد یک حرف به همراه یک عدد را مشاهده میکنید( به عنوان مثال A4 سپس شما باید به دفترچه راهنمای 7segment مراجعه کنید و بعد خطای 4A را پیدا کنید و حال بعد از پیدا کردن درباره آن به طور کامل توضیح داده و نوع و محل خطا را به شما نشان می دهد . یک موضوع مهم این است که اگر مشکل نرم افزاری باشد بر روی 7segment چیزی ظاهر نمی شود ،این نوع مادربوردها برای افراد ی که تجربه چندانی در سخت افزار ندارند نیز مناسب است زیرا خود سیستم به صورت هوشمند نوع و محل خطا را اعلام می کند و نیاز به یک متخصص حرفه ای سخت افزار نیست .






در این هفته کارهای مختلفی صورت گرفت اما مواردی که بسیار مورد توجه و مهمتر از بقیه بودن به صورت زیر می باشد .

یک کامپیوتر به واحد رایانه ارسال شده که این کامپیوتر در ویندوز xp و در زمانهای مختلف reset می شود با چک کردن قطعات سخت افزاری آن اشکال در قطعه RAM بود ، RAM این سیستم 256 بود اما به دلیل نا معلوم دچارreset شدن سیستم می شود ، RAM آن را تعویض و یک RAM 256 دیگر بر روی آن قرارا دادیم و سیستم بدون مشکل شروع به کار کردن نمود ، تا این مرحله از کار اشکال سیستم معلوم شد از RAM می باشد ولی اگر RAM به صورت سخت افزاری دارای مشکل بود سیستم به طور کلی بالا نمی آمد پس RAM را دوباره بر روی سیستم نصب نمودیم و کامپیوتر را راه اندازی نمودیم بعد از اینکه وارد ویندوز شد و تا قبل از اینکه سیستم reset شود مراحل زیر را انجام داده و دلیلreset شدن آن را پیدا نمودیم :

از مسیر زیر وارد برنامه Performance شدیم :

Control Panel \ Administrative Tools \ Performance

در این برنامه ما می توانیم نحوه کارکرد قطعات سخت افزاری را مشاهده کنیم ، ما در این پنجره خطی که نحوه کارکرد RAM را نشان می داد با رنگ آبی مشخص نمودیم ، با اینکه در ویندوز هیچ برنامه ای را اجرا نکرده بودیم اما حافظه RAM در برخی از زمانها از نظر فعالیت به 100% می رسید برای اینکه بیبینیم چه برنامه های بر روی RAM درحال Process شدن هستند کلیدهای ctrl+Alt+Del را زده و وارد پنجره windows Task Manager و سپس وارد برگه Processes شدیم در این قسمت شروع به بستن تک تک برنامه های در حال اجرا نمودیم در این هنگام یک برنامه را که چندین کپی از خود گرفته بود را در این پنجره نیز نشان داده می شود ، شروع به بستن تک تک آنها نمودیم بعد از اینکه آخرین فایل اجرایی برنامه را بستیم با دادن یک پیغام که مربوط به ویروسی به نام BELASTER می شود و سپس بعد از 60 ثانیه سیستم reset شد ، پس دلیل reset شدن سیستم وجود ویروس BELASTER بر روی حافظه RAM بود سپس با یک Anti Belaster آن را ازبین برده و سیستم بعد از راه اندازی مجدد بدون مشکل شروع به کار نمود .

تجربیاتی که از عیب یابی در این واحد بدست آوردم را در زیر شرح می دهم :

سیستم روشن می شود ولی هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه نمایش نمی آید و یا صفحه سفید است منابع ایجاد کننده این مشکل عبارتند از :

یک سیستم دیگر در این هفته به واحد رایانه ارسال گردید، این سیستم پیغام های مختلفی را ارسال می کرد و ویندوز بالا نمی آمد به عنوان مثال یک بار که سیستم روشن میشد پیغام کمبود RAM را صادر می نمود و در همانجا متوقف می شد ، دوباره که سیستم را روشن می نمودیم پیغام خطای مبنی بر خراب بودن کارت گرافیک صادر میشد و یا بدون دادن پیغام خطا سیستم به طور کلی در مرحله تست سخت افزارمتوقف می شود ابتدا تک تک قطعات آن را بروی سیستم های دیگر تست نمودیم اما همه قطعات سالم و بدون نقص بودن بعد چندین بار تست قطعات و اطمینان از سالم بودن آنها مادربورد را مورد تست قرار دادیم که در هنگام تست کردن متوجه چند خازن بر روی مادربورد شدیم که دچار ترکیدگی خفیفی شده بودند که بعد از گرفتن چند تست از مادربورد مشخص شد که مادربورد دچار مشکل می باشد دلیل آن هم ترکیدگی خازن ها بود که بعد از تعویض مادربورد و قرار دادن قطعات قبلی بر روی مادربورد جدید ، سیستم بدون نقص شروع به کار نمود ، سپس سیستم را به بخشی که از آنجا آمده بود ارسال نمودیم .

برخی از اطلاعاتی را که در مورد عیب یابی سخت افزاری ، چه تجربی و چه از طریق مطالعه بدست آوردم را در زیر شرح می دهم :

سیستم روشن می شود ولی هیچگونه اطلاعاتی بر روی صفحه نمایش نمی آید و یا صفحه سفید است :

کنترلر صفحه کلید سوخته و یا اتصالات سوکت خوب برقرار نمی گردد.
کانکتور مربوط به کابل هارد درست در سوکت هارد نصب نشده باشد یعنی یک یا چند ردیف از بین قرار داشته یا کابل برعکس وصل شده باشد . ضمنا به موارد زیر توجه شود.
کارت گرافیک معیوب بوده و درست کار نمی کند .
کانکتورهای برق منبع تغذیه به مادربورد اشتباه وصل شده باشند.
خروجی سیگنال power good فعال نشود .
خروجی پالس cpu و المانهای جانبی کار نکند.

چراغ LED مربوط به درایوها روشن می ماند : کابل اتصال دهنده درایو برعکس متصل شده است که باید جهت اتصال کابل به کانکتور درایو را عوض نماییم .



باروشن شدن سیستم ، پیغام Invalid Configuration ظاهر می شود : این پیغام خطا ناشی از عدم یکسان بودن المان های فیزیکی روی سیستم و نوع تعریف آنها در برنامه ست آپ می باشد که باید با اجرای مجدد برنامه ست آپ نسبت به تعریف صحیح آنها اقدام نمود ( به عنوان مثال درایوها اشتباه یا جابجا تعریف شده باشند و یا نوع هارد با آنچه بر روی سیستم نصب گردیده متفاوت باشد ) .

با روشن شدن سیستم ، شروع به بیپ زدن می کند ( بیپ تکی ) منابع تولید کننده این خطاها عبارتند از :

بوردهای حافظه دینامیکی در داخل اسلاتها قرار ندارد ( سیستم حاوی حافظه دینامیکی نمی باشد ) .
بوردهای حافظه دینامیکی بطور صحیح در اسلاتها نصب نشده اند .
پیکربندی حافظه دینامیکی صحیح نمی باشد ( پر شدن اسلاتها و بانکها صحیح نمی باشد ).
تازه سازی حافظه دینامیکی به علت خرابی تراشه تایمر یا DMA انجام نمی گیرد .

با روشن شدن سیستم ، شروع به زدن بیپ چندتایی ( 8 تایی ) می نماید منابع تولید کننده این خطا عبارتند از :

بورد گرافیک بطور درست و صحیح در اسلاتها قرار نگرفته است .
بورد گرافیکی نصب شده بر روی سیستم ، در زمان بوت شدن قابل برنامه ریزی نمی باشد .
تراشه بایاس کارت گرافیک در سوکت مربوطه قرار ندارد و یا آسیب دیده است .

سیستم بعد از روشن شدن و هعلان المان های سیستم ، با اعلان پیام Wait می ایستد که منابع تولید کننده این خطا بر دو نوع می باشند که به دو صورت ظاهر خواهند شد:

حالت اول : که بعد از مدتی ، محل ایجاد خطا توسط سیستم گزارش شود به عنوان مثال FDC Failure یا HDC Failure و ... در این صورت باید به سراغ کارت مالتی I/O رفت و آنرا از نظر قسمت های زیر چک نمود :

درست نصب بودن در اسلاتها .
درست ست شدن جامپرهای روی کارت مولتی I/O .
درست وصل بودن کابل های هارد و درایو .
درست وصل بودن کابل های برق درایوها و هاردها .

در این هفته علاوه بر کارهای نرم افزرای با یکسری دیگر از قطعات شبکه از نزدیک آشنا شدم و اطلاعاتی از آنها بدست آوردم و با ترفندهای بیشتری آشنا شدم به عنوان مثال مواردی که باید رعایت کنیم تا سرعت انتقال اطلاعات در شبکه به 1000 mb برسد چیست :

پورتهای سوئیچ سرعت 1000 mb پشتیبانی کند.
کابل از مدل cate5e باشد .
کارت شبکه ها نیز باید سرعت 1000 mb را پشتیبانی کنند .

اگر در یک شبکه موارد بالا را رعایت کنیم سرعت انتقال اطلاعات به 1000mb خواهد رسید.

و همچنین در مورد کابلهای کواکسیال که در شبکه های بیمارستان خیلی به ندرت از آنها استفاده می شود نیز اطلاعاتی مانند تعیین فاصله بین دو کامپیوتر برای انتقال اطلاعات و همچنین چگونگی تشخیص کابل کواکسیال نازک از کواکسیال ضخیم .

توضیح :

بر روی کابلها که 10Base 5 حک شده باشد این کابل از نوع کواکسیال ضخیم می باشد و حداکثر برد آن 500m می باشد ولی کارخانه تولید کننده 450m را توصیه می کند .

بر روی کابهاب که 10Base 2 حک شده بود این کابلها از نوع کواکسیال نازک می باشد و حداکثر برد آن 200m می باشد ولی کارخانه تولید کننده 185m را توصیه می کند .

این کابلها سرعت 10mb را پشتیبانی می کنند .

من اطلاعاتی نیز درباره تفاوت بین هاب و سوئیچ بدست آوردم تفات هاب با سوئیچ در این است که سرعت سوئیچ بیشتر از هاب است و چون هاب Holf_Dublex است ، یعنی در یک لحظه یا می تواند send داشته باشد یا resive ولی سوئیچ Full_Dublex می باشد یعنی در یک لحظه هم می تواند send داشته باشد و هم resive .

Rotter نیز در شبکه سازی برای انتقال اطلاعات از مبدا به مقصد استفاده می شود که عمل مسیریابی را نیز انجام می دهد ، که در آن مسیر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و اطلاعات را برای کامپیوتر مقصد ارسال می کند و به عنوان بهترین وسیله است برای اتصال دو شبکه متضاد به یکدیگر و نیز دارای دو نوع استاتیک و دینامیک می باشد .

استاتیک : ADMIN مسیر یا tabelrot آن را تعیین می کند و کارمند های سیسکو در آن استفاده می شود .
دینامیک : به خودی خود update می شوند .

این اطلاعاتی بودکه در این هفته درباره برخی دیگر از سخت افزارهای شبکه بدست آوردم ولی به صورت عملی با همه آنها نتوانستم کار کنم .

درباره نرم افزار که بیشتر با آن سروکار دارم در این هفته اطلاعاتی نیز بدست آورد .

ایجاد user :

برای ساختن user بر روی سیستم ابتدا بر روی my computer راست کلیک کرده و سپس از منوی کشوی باز شده manage را انتخاب می کنید حال در پنجره computer management از پنجره سمت چپ گزینه Local User and Groups را انتخاب می کنیم ،حال در پنجره سمت راست بر روی پوشه user دابل کلیک می نماییم ، بعد ازاینکه وارد پوشه user شده اید از منوی Action گزینه New User را انتخاب می کنیم در پنجره باز شده در قسمت user name: یک نام برای کاربر انتخاب می کنیم و در قسمت Full Name: نامی که در هنگام نمایش می خواهید مشاهده شود را وارد می نماییم معمولان user name : و :Full Name را مانند هم انتخاب می کنیم ، Description : در این قسمت می توانیم توضیحاتی درباره user وارد کنیم و در قسمت password : یک کلمه عبور برای کاربر وارد می کنیم ، در پنجره new user چند گزینه وجود دارد که می توانیم آنها را با تیک زدن انتخاب کنیم که شرح آنها در زیر آمده :

User must Change Password at Next Logon : اگر این جعبه چک را فعال رها کنیم به کاربر اجازه می دهیم تا در اولین ورود خود به سیستم کلمه رمز خود را عوض کند به گونه ای که حتی شما به عنوان سرپرست سیستم هم دیگر کلمه رمز وی را نخواهید دانست . فعال بودن این جعبه چک باعث غیر فعال شدن دو جعبه چک بعدی خواهد بود .

User Cannot Change Password : با فعال شدن این گزینه کابر دیگر قادر به عوض کردن کلمه رمز خود نخواهد بود .

Password Never Expires : این گزینه به همراه User Cannot Change Password یک شناسه را ثابت و غیر قابل تغییر می سازد.

Account disabled : از این گزینه برای غیر فعال کردن یک USER استفاده می شود .

چندین نکته امنیتی وجود داردکه در شبکه باید رعایت شود :

administrator را بدون password راها ننمایید. برای اینکار مراحل زیر را طی نمایید برای گذاشتن password برای administrator ابتدا برروی my computer
راست کلیک نمایید سپس از منوی کشویی گزینه manage را انتخاب نمایید حال در پنجره computer management در پنجره سمت چپ گزینه local user and groups را انتخاب نمایید حال در پنجره سمت راست بر روی پوشه user دابل کلیک کنید و وارد آن شوید بعد از وارد شدن به پوشه user بر روی administrator راست کلیک کنید و از منوی کشوی باز شده گزینه set password را انتخاب نمایید ، سپس دکمه proceed را کلیک نمایید ، در پنجره باز شده password مورد نظر خود را وارد کرده سپس ok را کلیک می کنید دوباره برای اطمینان از گذاشتن password از شما سوال می شود ok را زده و تمام .

از این به بعد اگر شما و یا هر کسی بخواهد با administrator وارد ویندوز شود باید password را وارد نمایید . برای گذاشتن password از 8 کاراکتر استفاده کنید و سپس در آخر کارکترها یک spsce بزنیداین کار از نظر امنیتی خیلی مهم می باشد زیرا بعضی از نرم افزارهای هک می توانند 8 کاراکتر را نمایان کنند اما هکر از دیدن space آخر عاجز می باشد .

در ابتدا که شما می خواهید وارد ویندوز شوید ، در قسمتی که از شما سوال می شود با کدام user می خواهید وارد ویندوز شوید و accunt های ایجاد شده با اشکال مختلف به شما نشان داده می شود ، شاید در یک شبکه شما نخواید کاربری که از کامپیوتر استفاده می کند نتواند بفهمد در این کامپیوتر چند user وجود دارد و چند کاربر می توانند از طریق این کامپیوتر به شبکه متصل شوند برای جلوگیر از دید user ها مراحل زیر را طی کنید :

Control panel \ user accunts \ change the way logon or & off

وقتی مراحل بالا را طی نمودید در صفحه دو گزینه وجود دارد که دارای علامت تیک دار می باشند هر دو تیک را بردارید ، با این کار کاربران نمی توانند بفهمند که در این کامپیوتر چند user وجود دارد تنها عیب آن این است که آخرین user که پشت سیستم نشسته و سپس از آن خارج شده است ، username آن باقی می ماند .

در یک شبکه اگر بخواهید به عنوان مدیر به یک کامپیوتر دسترسی کامل داشته باشید چکاری باید انجام داد :

طریقه Remote کردن ( دسترسی کامل به یک سیستم ) برای این کار ابتدا باید بر روی My computer راست کلیک نماییم سپس از منوی کشوی که باز می شود گزینه Properties را انتخاب می نماییم ، در پنجره System Properties بر روی برگه Remote کلیک می نماییم بعد از باز شدن این پنجره ، گزینه Allow users to connect remotely to this computer را تیک زده و سپس ok کنید( این عملیات را بر روی کامپیوتر مبدا و مقصد انجام میدهیم ) با زدن تیک در این قسمت ما به کامپیوترمدیر شبکه اجازه می دهیم تا بتوانند به سیستم ما Logon شوند .برای این کار از کامپیوتر مدیر شبکه برنامه Run را اجرا می نماییم و در آن mstsc را تایپ کرده و سپس ok می کنیم ، بعد از زدن دکمه ok برنامه Remote Desktop Connection اجرا می شود ، حال برای Remote شدن به کامپیوتر مقصد نام کامپیوتر و سپس password ادمین را زده و ok می نماییم بعد از انجام این عملیات سیستم کامپیوتر مقصد log off شده و مدیر وارد آن می شود و می تواند هر نوع عملیاتی را که می خواهد بر روی آن انجام دهد .

این روش Remote کردن یک سیستم بود که در آن کاربر از دیدن عملیاتی که بر روی کامپیوترش انجام می شود اطلاع نخواهد داشت ، حال اگر یک کاربر از مدیر شبکه بخواهد که یک نرم افزار را بر روی کامپیوترش نصب نمایید و در حین نصب کاربر بتواند عملیات نصب را مشاهده کند تا در آینده برای نصب مجدد این نرم افزار ، کاربر بتواند آن را نصب نمایید . برای انجام این مراحل ابتدا کاربر باید یک دعوت نامه برای مدیر ارسال نماید و از او درخواست کمک نمایید برای تنظیم دعوت نامه مراحل زیر را باید انجام داد :

ابتدا بر روی My Computer راست کلیک نموده و از منوی کشوی باز شده گزینه Properties را انتخاب می نماییم ، سپس وارد برگه Remote شده و گزینه :

Turn on Remote Assistance and aloow invitations to be sent from this learn mor about

را تیک بزنید ، سپس برای تنظیم دعوت نامه از منوی Start برنامه Help and Support را اجرا نمایید در در برنامه Help and Support Center بر روی گزینه Invite a friend to Connect to your Computer With Remote Assistance کلیک کنید و وارد آن شده سپس بر روی گزینه Invite Somene to help you کلیک نمایید بعد از وارد شدن به این پنجره یک گزینه برای ذخیره کردن فایل وجود دارد ( Save Invitation as a file ) بر روی این گزینه کلیک کرده و وارد آن شوید در این صفحه یک نام برای دعوت نامه خود وارد کنید و سپس next کنید در این صفحه مدت اعتباری را برای دعوت نامه می توانید تعیین کنید یعنی بعد از گذشتن از زمان تعیین شده دعوت نامه اعتبار خود را از دست می دهد سپس بر روی next کلیک نمایید در صفحه بعدی یک Password بر روی دعوت نامه خود قرار دهید تا اگر کسی بغیر از مدیر شبکه آن را اجرا کرد نتواند به سیستم شما دسترسی داشته باشد در پایان محلی را برای ذخیره دعوت نامه انتخاب نمایید و سپس آن را ذخیره کنید این مراحل برای ایجاد دعوت نامه بود حال باید آن را برای مدیر شبکه ارسال نماییم برای این کار دعوت نامه را در داخل یک پوشه قرار می دهیم و سپس این پوشه را در شبکه به اشتراک می گذاریم و سپس با یک تماس با مدیر ( به صورت تلفنی و یا ... ) آن را از نام دعوت نامه و همچنین رمزی که برای دعوت نامه گذاشته ایم مطلع می نمایم و سپس از مدیر درخواست انجام مراحل نصب نرم افزار را می نماییم ، سپس مدیر بر روی فایل دعوت نامه شما که در شبکه به اشتراک گذاشته اید دابل کلیک می نماید ابتدا اسم رمز از مدیر درخواست می شود بعد از وارد کردن درست رمز و زدن اینتر از کاربری که دعوت نامه از سوی آن ارسال شده سوالی مبنی بر اینکه آیا می خواهید شخصی که دعوت نامه را به آن ارسال کرده اید وارد سیستم شما شود یا خیر بعد از زدن دکمه Yes از طرف کاربر مدیر به سیستم کاربر مورد نظر متصل می شود به این صورت که یک صفحه بر روی desktop مدیر ظاهر می شود که این صفحه ، صفحه Desktop کاربر می باشد و سپس برای اینکه مدیر کنترل سیستم کاربر را به عهده بگیرد بر روی دکمه Take Control که در بالای صفحه ظاهر شده قرار دارد باید کلیک نمایید و همچنین بعد از زدن این دکمه یک پیغام دیگر برای کاربر ارسال می شود که آیا کنترل را به مدیر واگذار می نماید یا خیر با زدن دکمه ok مدیر کنترل سیستم کاربر را به عهده می گیرد ، این در صورتی است که کابر می تواند عملیاتی را که مدیر بر روی صفحه Desktop انجام می دهد را ببیند .


گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای باختر

گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای باختر در 17 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 380 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای باختر

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای باختر در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب


1.مقدمه..................................................................................................................................3


2.فصل اول...........................................................................................................................5


3.فصل دوم...........................................................................................................................9


4.فصل سوم.........................................................................................................................18






تا ریخچه شرکت برق منطقه ای باختر

تا قبل از تاسیس شرکت برق منطقه ای باختر استانهای لرستان، همدان و مرکزی تحت پوشش برقهای منـــطقه ای غرب و تهـــران بوده اند، با توجه به گسترش روز افزون شبکه های انتقال، فوق توزیع و توزیع و افزایش تعداد مشترکین و بعد مسافت استانهای یاد شده از مراکز شرکتهای فوق الذکر ضرورت امر ایجاب می نمود که شرکتی در محدوده استانهای یاد شده ایجاد گردد.

در سال 1362 وزیر محترم وقت نیرو از نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی ایران خواستار تاسیس شرکتی به نام شرکت منطقه ای برق باختر گردید که پس از طی مراحل قانونی در تاریخ 29/2/ 1363تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی گردید .

اساس نامه شرکت مشتمل بر 18 ماده و 6 تبصره در تاریخ 27/8/1363 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و در تاریخ 12/10/1363 به تایید شورای محترم نگهبان رسید.

در نیمه دوم سال 1365 شرکت برق منطقه ای باختر تشکیل که برق استانهای مرکزی، همدان و لرستان زیر نظر این شرکت به مرکزیت اراک فعالیت خود را آغاز نمود.

پیرو بهبود ساختار تشکیلات صنعت برق و به منظور تامین برق مطمئن تر و ارائه سرویس مطلوب تر با رعایت استاندارد های مربوطه اعم از فنی و اقتصادی در جهت تشکیل توزیع نیروی برق استانی و اعلام داوطلبی شرکت برق منطقه ای باختر در راستای سیاستها و اهداف کلی وزارت نیرو و تعیین خط مشی هاو راهنماهای معاونت امور برق وزارت نیرو و شرکتهای توزیع برق استانهای مرکزی، همدان و لرستان و شرکتهای مشاوره ای مباشر و تاسیساتی وفنی و ساختمانی بتانیر تشکیل گردد.











معرفی شرکت برق منطقه ای باختر:

1-1-موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای شرکت

شرکت برق منطقه ای باختر ازشمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه حدود 660 کیلو متر از قسمت شرق تا غرب منطقه حدود 450 کیلو متر میباشد.

این شرکت ازشمال به برق منطقه ای زنجان از غرب و از جنوب به سازمان آب و برق خوزستان و از جنوب شرقی به برق منطقه ای اصفهان و از شرق و شمال شرقی به برق منطقه ای تهران محدود می شود .

وسعت این شرکت بالغ بر 77535 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 4200000 نفر و دارای 3 استانداری 20 فرمانداری، 51 شهر، 199 دهستان و 4639 روستا می باشد.








1-2-موقعیت استراتژیک
به علت وسعت پوششی برق باختر(که از شمال تا جنوب گسترده شده است)این شرکت سهم به سزایی در برق منطقه دارد و از بزرگترین شرکت های توزیع و فوق توزیع میباشد.

به طوریکه در سال گذشته که یکی از پست های مهم این شرکت آسیب دید(پست انجیرک) علاوه بر برق استان های مرکزی، همدان و لرستان قسمتهایی از برق شهرهای استان های مجاور نیز قطع گردید.

در نتیجه این شرکت، از نظر استراتژیکی دارای موقعیت مهمی است و نبود آن آسیب جدی به برق منطقه های تحت پوشش و مجاور آنها وارد میکند، خصوصا که این مناطق مناطق صنعتی و مهمی هستند(همانطور که در موقعیت جغرافیایی گفته شد).

2-1-برآورد بار:

ابتدا برنامه برآورد بار از شرکت توانیر دریافت شده در واقع یکی از کارشناسان آمار برآورد بار، وضعیت بار و روند برق دار شدن آنها را ازشهرکهای صنعتی (شرکت شهرکهای صنعتی)، قطبهای صنعتی(منابع طبیعی)و نواحی صنعتی(جهادسازندگی)دریافت می کند.

همچنین آمار متقاضیان و مشترکین بالای دو مگا وات از دفتر نرخ و خدمات مشترکین دریافت می نماید و سپس با تجزیه و تحلیل آمار توسط حوزه ستادی و شرکتهای توزیع و همچنین تشکیل جلسات هماهنگی به تهیه گزارش نهایی برآورد بار می پردازد. سپس نتایج به دست آمده را به دفتر برآورد بار توانیر ارسال میکند و اگر این اطلاعات مورد تایید شرکت توانیر بود، پس از کنترل خطاها و بازبینی، کتابچه برآورد بار توسط توانیر به چاپ میرسد.

همچنین این کارشناس نقشه های تقسیمات کشوری و جمعیت خانوار روستایی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت مینماید.







2-2-مراحل مختلف برنامه ریزی فنی (جهت توسعه شبکه موجود و احداث تجهیزات جدید (

در این مرحله مشکلات در رابطه با بار متوسط شرکتهای توزیع مطرح میشود. همچنین آمار ماهیانه دیسپاچینگ و پخش بار و مشکلات مطرح شده توسط معاونت بهره برداری در رابطه با پیک بار(شبکه های انتقال، توزیع و فوق توزیع)از معاونت بهره برداری دریافت شده و با توجه به کتابچه ی برآورد بار موجود و نقشه های شبکه ی توزیع و همچنین پیک بار همزمان و غیر همزمان پستهای 20/63 کیلو ولت که از دفتر آمار گرفته شده به تجزیه و تحلیل و تعیین نقاط ضعف شبکه به لحاظ محدودیت بار می پردازد. سپس راهکارهایی در این رابطه مطرح شده که اولین راهکار انجام مانورهای لازم بر روی شبکه 20 کیلو ولت و یا احداث شبکه جدید 20 کیلو ولت می باشد. اگر این راهکار مناسب نبود توسط افزایش ظرفیت پستهای 20/63 کیلو ولت و اصلاح شبکه ی توزیع محدودیت را برطرف می نماید. در غیر این صورت به احداث پست جدید فوق توزیع و یا انتقال می پردازند که باید در این مرحله بامحاسبات سنجش بار گزارش نهایی را جهت تصویب پست به توانیر ارسال شود پس از تصویب و ابلاغ تائیدیه به واحد طرح و توسعه ی پست جدیدی احداث میشود.





2-3-مدیریت مصرف :

در این بخش مراحل مختلف مدیریت مصرف توسط معاونت نظارت بر توزیع، دفتر روابط عمومی، معاونت بهره برداری و دفتر تحقیقات انجام میشود.

معاونت نظارت بر توزیع کارهایی به شرح زیر انجام میدهد:

1-ارائه ی لامپ های کم مصرف

2-ارائه طرح های بهینه سازی توزیع

3-محاسبه ی انرژی توزیع نشده

4-محاسبات تلفات توزیع

5-نصب کنتور(دیجیتالی وچند تعرفه، روشنایی معابر، مبادی ورودی فیدرهای 20 کیلو ولت)

6-اصلاح لوازم اندازه گیری

7-خازن گذاری در سطح ولتاژ توزیع

- دفتر روابط عمومی با ارائه فیلم ,بروشور, خبر و عکس با مدیریت مصرف همکاری می کند.

- دفترتحقیقات نیز پروژه های تحقیقاتی در خصوص مدیریت مصرف ارائه می کند، همه این کارها به دفتر برنامه ریزی فنی ارائه شده و این دفتر با ارسال به سایت اطلاع رسانی و تشکیل سمینار برای بخش خانگی و تجاری و صنایع به تجزیه تحلیل و میزان اثرپذیری می پردازد که این نتایج و اطلاعات جمع بندی شده سرانجام به توانیر اعلام می گردد.


گزارش کارآموزی شرکت برق شهرستان جنوبی کرمانشاه

گزارش کارآموزی شرکت برق شهرستان جنوبی کرمانشاه در 45 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 1588 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
گزارش کارآموزی شرکت برق شهرستان جنوبی کرمانشاه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی شرکت برق شهرستان جنوبی کرمانشاه در 45 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : مقدمه 1

- تاریخچه صنعت برق 5

- فلسفه وجود پستهای فشار قوی 7

- سیستم قدرت 9

1- پست 9

2- بهره برداری از پستهای برق 10

- شرح وظایف اپراتور پستهای 230 کیلو ولت 12

الف – وظایف اپراتور شبکار 13

ب – وظایف اپراتور روزکار 15

فصل دوم ترانس و ملحقات آن 17

- تعریف ترانسفورماتور 18

- تلفات ترانسفورماتور 21

- انواع ترانسفورماتور از نظر تعدادفاز 22

- ترانسفورماتور جریان C.T 27

- ترانسفورماتورهای ولتاژ V.Tو P.Tو C.V.T 32

فصل سوم : رله های حفاظت خط وترانس 35

1- حفاظتهای ترانسفورماتور 36

- رله بوخهلتس 36

- رله جریان زیاد با زمان معکوس 38

- رله دیفرانسیل 39

- رله ارت فالت 39

- رله اضافه جریان 40

- رله جریان زیاد با زمان ثابت 40

2- حفاظت خط 41

- رله دیستانس 41



فهرست مطالب

عنوان صفحه




فصل چهارم : کلیدهای قدرت 42

- کلیدهای فشار قوی 43

- قطع کننده یا سکسیونر 46

-قطع جرقه در کلیدهای فشار قوی 46

- کلید قدرت یا دژنکتور 50

- کلیدهای تمام روغنی 51






پیش گفتار:

پیشرفت صنعتی ودرنتیجه ، بالا رفتن استاندارد زندگی بشرتوسعه منابع انرژی واستفاده ار آنها امکان پذیر می گرداند . با افزایش مصرف انرژی ، منابع انرژی نیزاز لحاظ تنوع ومیزان تولید افزایش یافته است . ازمیان انواع انرژیهای مورد استفاده ، انرژی الکتریکی به لحاظ اینکه باعث آلودگی محیط زیست نمی شود ، درزمان نیاز قابل تولید است به آسانی به صورتهای دیگر انرژی قابل تبدیل بوده وهمچنین قابل انتقال وکنترل می باشد بیش از انواع دیگرانرژیها مورد توجه بشرقرارگرفته است . امروزه سیستم های انرژی الکتریکی نقش اساسی را درتبدیل وانتقال انرژی درزندگی انسان بازی می کنند.

تولید قدرت خطوط انتقال ، وسیستم های توزیع انرژی .

به این ترتیب ، قدرتهای تولید شده درنیروگاهها ازطریق خطوط انتقال به محلهای مصرف می رسند.



رشد سیستم های قدرت الکتریکی :

قبل ازقرن نوزدهم میلادی وسایلی مانند شمع وبعضی ازانواع چربیها تنها منابع تأ مین روشنایی ودراواسط قرن نوزدهم چراغ گازی عموما" عملی ترین وسالم ترین وسایل روشنایی بشمارمی رفتند . گرچه تاآن زمان تحقیقات ارزنده ای ازیک طرف توسط فاراده وهانری درزمینه تولید الکتریسته وازطرف دیگر توسط بعضی دانشمندان وبخصوص ادیسون درزمینه استفاده ازالکتریسیته درملتهب نمودن بعضی مواد وبالاخره تکامل لامپ های ملتهب وساخت آنها بوجود آمد.

اولین سیستم های قدرت تحت عنوان ( شرکت های روشنایی ) درحدود سال 1880 میلادی بوجود آمدند ومعروفترین آنها شرکت روشنایی پرل استریت درنیویورک بودکه توسط ادیسون تأسیس شده بود. قدرت الکتریکی این سیستم توسط ژنراتور DC تأمین میشد وتوسط کابل های زیرزمینی توزیع می گردید ، بارهای این سیستم نیز فقط لامپ های ملتهب بودند. بعد ازآن شرکت های روشنایی محلی به سرعت دراروپا وآمریکا رشد کردند. دراواخرقرن نوزدهم موتورالقائی جریان متناوب AC اختراع شد ومصرف انرژی الکتریکی تنوع بیشتری یافت .

درسال 1885 جرج وستینگهاوس اولین سیستم توزیع جریان متناوب راکه انرژی 150 لامپ را تأمین می کرد نصب کرد ودرسال 1890 اولین خط انتقال AC بطول 21 کیلومتر مورد بهره بهرداری قرارگرفت . اولین خطوط انتقال ، تک فاز بودند، انتقال قدرت توسط جریان متناوب ، بخصوص سه فاز بتدریج جایگزین سیستم های DC شد . دلیل عمده جایگزینی سیستم های AC ترانسفورماتورها بودند که انتقال انرژی الکتریکی درولتاژی بالاتر از ولتاژ یا باررا امکان پذیر می کردند ، ضمن اینکه قابلیت انتقال قدرت بیشتری رانیز داشتند.





کلیات :

درسیستم های انتقال DC قدرت تولید شده توسط ژنراتورهای AC از طریق ترانسفورماتور ویک سوکننده الکترونیکی به خط انتقال DC داده میشود . یک اینورترالکترونیکی ، جریان مستقیم رادرانتهای خط به جریان متناوب تبدیل می کند تا بتوان ولتاژآنرا بایک ترانسفورماتور جهت مصرف کننده ها کاهش داد . مطالعات اقتصادی اغلب نشان داده است که برای خطوط کوتاهتر ازحدود 560 کیلومتر استفاده ازخطوط انتقال هوائی DC مقرون به صرفه نیست .

بعد ازاینکه طرح توربینها ی بخارتوسط پارسون ارائه شد قدرتهای تولید شده با این توربین ها بیشترین محبوبیت رابرای طراحان سیستم ها بهمراه آورد . فرکانس معرفی توربین های بخار باسرعت زیاد لزوم افزایش فرکانس واستاندارد کردن فرکانس یک سیستم مطرح شد. با استاندارد کردن فرکانس ، امکان اتصال سیستم ها به یکدیگر نیز بوجود می آمد. امروزه عموما" فرکانس های 50 و60 هرتز درسیستم های قدرت مورد استفا ده می باشند. امکان اتصال سیستم های قدرت کوچکتروبوجود آمدن سیستم های بهم پیوسته باعث رشد وبزرگ شدن سیستم های قدرت گردید.

همزمان بابزرگ شدن سیستم های قدرت ورشد مصرف ، عناصرسیستم های قدرت نظیر ژنراتورها وترانسفورماتورها تکامل بیشتری یافتند وبه عنوان مثال : ظرفیت کل نصب شده درسال 1982 درکشود آمریکا نزدیک به 600/000 مگاوات بوده است که توسط 5/2 کیلووات رابرای هرنفرنشان می دهد .

تاسال 1917 سیستم ها ی قدرت بصورت واحدهای مستقل استفاده می شدند.

تقاضای مصارف زیاد انرژی الکتریکی ونیاز به قابلیت اطمینان زیاد ، موضوع ، مهمی پیش آورد . بهم پیوستن سیستم ها ازلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ، زیرا ماشینهای کمتری بعنوان رزرو ، برای شرایط بهره برداری ساعات پیک مورد نیاز سیستم ها درشرایط وقوع اتصال کوتاه وخطاهای دیگر موجب ایجاد اختلال درکل سیستم بهم پیوسته خواهد بود ولذا باید رله ها وکلیدهای مناسبی درمحل اتصال سیستم ها نصب نمود.

بهره برداری ازیک سیستم قدرت ، بهبود به شرایط کارسیستم وتوسعه سیستم برای آینده نیاز به مطالعه بار، محاسبات خطاها ، طرح وسائل حفاظتی ومطالعه پایداری سیستم دارد. همچنین استفاده ازکامپیوتر درانجام محاسبات فوق الذکرازاهمیت خاصی برخودردار است .

تاریخچه صنعت برق درایران :








درسال1283 هجری شمسی بانصب یک ژنراتور 400KW توسط حاج امین الضرب درخیابان چراغ برق تهران ، استفاده ازانرژی الکتریکی درایران آغازشد. تاسال 1338 تنها چند نیروگاه دیگر به ظرفیتهای 1 و2 و 6 و 8 مگاوات مورد بهره برداری قرارگرفتند. درسال 1338 نیروگاه طرشت باظرفیت چهارواحد توربین بخار وتولید جمعا" 50 مگاوات به عنوان اساسی ترین منبع تولید برق درایران به شمار میرفت .

باتشکیل وزارت آب وبرق درسال 1343 که بعدا" به وزارت تغییر نام داد . وظایف شرکتهای برق پراکنده به این وزارتخانه محول گردید . درپایان سال 1360 ظرفیت نصب شده درکل کشور به بیش از 11/800 مگاوات رسید که نشان دهنده 305 وات برای هرنفر بود . دراین سال نیروگاههای آبی تقریبا" 27/5 درصد تولید نیروگاههای کشور راتشکیل می دادند.



سیستم قدرت :

عبارتند است از: مجموعه مراکزتولید انتقال وتوزیع انرژی برق.

مراکزتولید انرژی برق بدلایل فنی واقتصادی درمکانهای خاصی احداث می گردند که معمولا" باشهرها وکارخانجات ومحل های مصرف برق فاصله زیادی دارند لذا ازطریق خطوط وپست ها ، برق تولیدی نیروگاهها رابه مراکز مصرف برق انتقال می دهند وازطریق شبکه توزیع دراختیار مشترکین ومصرف کنندگان قرار می دهند.

هرسیستم ازتعداد زیادی نیروگاه – خطوط وپستهای انتقال وتوزیع تشکیل می گردد که درهریک ازقسمتهای مذکور دستگا هها وتجهیزات فراوان ، مختلف ومتنوعی مستقر هستند که هرکدام کاری راانجام می دهند یانقشی رابرعهده دارند . بعد ازنیروگاه که انرژی برق راتولید می کند پست ها یا تبدیل گاهها مهمترین قسمت سیستم قدرت می باشند.

1- پست :

پست یا تبدیل گاه عبارت است از مجموعه دستگاهها وتجهیزاتی که درمدار سیستم قدرت قراردارند وکارانتقال یاتوزیع انرژی برق را انجام می دهند. مهمترین دستگاه موجود درهرپست ، دستگاه یادستگاه های ترانسفورماتور (مبد ل) میباشد.

چون ولتاژ خروجی ژنراتور حداکثر 20 کیلوولت می باشد برای انتقال آن به مراکز مصرف بایستی آنرا تاحد امکان افزایش دهند تا انتقال آن ممکن واقتصادی باشد.ودرمحل مصرف کاهش ولتاژ توسط دستگاه ( ترانسفورماتور) انجام می گیرد . که درمبحث ترانس درباره چگونگی این عمل بحث خواهیم کرد .

باتوجه به نقش وعملکرد ( پست ) در( سیستم قدرت) اهمیت بهره برداری ازآن معلوم می شود.

2- بهره برداری از پستهای برق :

بهره برداری ازهردستگاه یاسیستم ، اصول وقواعد خاصی دارد که آگاهی ازآنها برای بهره بردار آن لازم وضروری است وبه همین دلیل است که سازندگان دستگاه ها ، کاتولوگ ، دستورالعمل وراهنمای بهره برداری ونحوه کارواستفاده ازآنها راتهیه ودراختیار استفاده کنندگان قرار می دهند.

برهمین اساس پست های برق نیزبرای تک تک دستگاه ها ومجموعه دستگاهها وتجهیزات مستقردرآنها دارای اصول وضوابط ویژه بهره برداری میباشند . چون بهره برداری ازپست تابع بهره برداری ازسیستم قدرت می باشند.

بهره بردار کسی است که کاربهره برداری ازیک دستگاه یاسیستم رابرعهده دارد .

شرط لازم برای بهره برداری ازهردستگاه علاوه برصلاحیت ، شایستگی وتوانایی فردی ، شناخت دستگاه واطلاع ازاصول وضوابط بهره برداری ازآن دستگاه است .

بهره بردار پست کسی است که مسئولیت بهره برداری از کلیه دستگاهها وتجهیزات مستقر درپست را برعهده گرفته است . این شخص برای آنکه بتواند درکار خودموفق باشد بایستی ازوظایف ومسئولیتهای خود دربهره برداری آشنا باشد. بعضی این وظایف عبارتند از:

1- باصنعت برق وقسمتهای مختلف ( تولید- انتقال وتوزیع ) سیستم قدرت آشنایی داشته باشد.

2- دستگاهها وتجهیزات مستقر رابشناسد وعلت وجود وکارهریک رابداند.

3- باسیستم های کنترل، فرمان ، حفاظت واندازه گیری پست آشنا باشد.

4- با اصول وضوابط بهره برداری یکایک ومجموعه تجهیزات پست آشنا باشد.

5- هرپست جزئی ازسیستم قدرت است لذا بهره برداری ازآن نیز تابع بهره برداری سیستم قدرت است بنابراین بهره بردار پست بایستی بادرنظر گرفتن اصل فوق ، کار بهره برداری پست راانجام دهد.

6- حالت عادی وغیر عادی دستگاهها راتشخیص دهد.

7- هنگام بروز حادثه درسیستم تحت بهره برداریش بتواند باتصمیم گیری صحیح وسریع اقدامات وعملیات لازم را جهت جلوگیری ازصدمه دیدن دستگاهها به عمل آورد.

8- پس ازرفع اشکال وحادثه بتوانند سیستم رابه حالت عادی برگرداند.

9- توانایی وصلاحیت خویش رادرانجام مانور وعملیات قطع ووصل ، خارج کردن وبحالت عادی درآوردن سیستم رانشان دهد.

10- موقعیت پست تحت بهره برداری خودرادرشبکه سراسری برق ونحوه ارتباط الکتریکی آن راباسایر پستها ونیروگاهها بداند.

11- ازوضعیت خطوط ورودی وخروجی پست ، مبدأ ، مقصد، ومشخصات دیگر آنها اطلاع داشته باشد.

12- درهنگام شیفت وحضور درپست ، خودرا درحالت آماده باش بداند وهر لحظه منتظر پیام ودرخواستی دررابطه با وضعیت خطوط ، ترانسها و... ازجانب مسئولین ودیسپاچینگ باشد.

13-احساس مسئولیت جدی ودلسوزی دربهره برداری ونگهداری ازتجهیزات پست.

شرح وظایف اپراتور:

اپراتورپستهای 230 کیلوولت



- تحویل گرفتن پست ازاپراتور قبلی طبق مندرجات دفترگزارش وبررسی وقایع درساعات عدم حضور درپست .

- همکاری با اپراتورشیفت درزمینه تهیه آمارهای بهره برداری ونظارت برکار اکیپ های مراجعه کننده به پست تحت پوشش .

- بازدید متناوب از محوطه وتأسیسات ، تجهیزات وساختمان پست وگزارش هرگونه معایب احتمالی به سرپرست مربوطه طبق رویه های اجرا وتکمیل فرم های بازدید روزانه ماهیانه وفرمهای گزارش اشکالات پست .

- گزارش دقیق حوادث مربوطه به شبکه وتکمیل فرمهای مخصوص وتسلیم آن به سرپرست مربوطه .

- انجام مانوراضطراری طبق دستورمرکز کنترل درصورت عدم حضور اپراتور مسئول دراطاق فرمان.

- یادداشت ارقام کنتورها درساعات مقرره ومحاسبه انرژی مربوطه.

- تکمیل دفتر کارت آمپر درمدت شیفت .

- کنترل انجام برنامه بازدید وتعمیرات پیشگیرانه .

- انجام مانور طبق دستور اپراتور شیفت .

- رعایت اصول کیفی درانجام وظایف ومسئولیتهای محوله بمنظورپاسخگویی به نیازمندیهای نظام کیفیت .

- انجام سایرامور ارجاعی مرتبط باشرح وظایف.



الف : وظایف اپراتور شبکار.

1- مطالعه دقیق موارد ثبت شده دردفتر گزارش روزانه ( جهت آگاهی ازوضعیت کلی پست ، تجهیزات ، خطوط منشعب از پست وسایردستگاههای موجود درپست ) قبل ازامضاء دفتر گزارش روزانه وترک اپراتور روزانه وترک اپرتور شیفت قبل.

2- بازدید از تجهیزات سوئیچ یارد،خطوط منشعب ازپست ، اطاق فرمان ، اطاق باطری شارژرها ، کمپرسورها ، منابع فشرده و... ثبت وضیعیت کلی آنها دردفتر گزارش روزانه .



ترانسفورماتورهای قدرت سه فاز:

این نوع ترانسها دارای سه پیچک به عنوان سیم پیچی اولیه وسه پیچک به عنوان سیم پیچی ثانویه هستند وبسته به نوع استفاده ای که ازاین ترانس می شود نوع اتصال درسیم پیچ های اولیه وثانویه آنها تغییر می کند:

درسیم پیچ اولیه وثانویه ترانسفورماتورها سه نوع اتصال رایج است .

1- اتصال ستاره

2- اتصال مثلث

3- اتصال زیگزا گ

اتصال ستاره مطابق شکل زیرسه سرپیچک بهم متصل می شود وسردیگرسه پیچک آزاد می ماند تا برای دادن ورودی به آن یاگرفتن خروجی ازآن استفاده شود.

اتصال مثلث :

درشکل زیر انتهای هر پیچک به ابتدای پیچک بعدی متصل می شود دونوع نمایش شماتیک ازاتصال مثلث دیده می شود . دراتصال مثلث ولتاژ هر پیچک با ولتاژ خط مساوی می باشد ولی جریان هرپیچک برابر ازجریان خط کوچکتر است .











اتصال زیگزاگ :

مطابق شکل زیرهرفاز ازدوپیچک تشکیل شده است که روی دوبازوی مختلف ازهسته بسته شده اندمعمولا" هرپیچک روی یک بازوی بسته با پیچک مربوطه به همان فاز که روی بعدی تهیه شده درجهت عکس سری می شوند این نوع اتصال رازیگزاگ مخالف گویند درصورتی که دوپیچک روی دوبازوی مختلف هم جهت باهم سری شوند اتصال زیگزاگ موافق خواهیم داشت معمولا" اتصال زیگزاگ مخالف بکاربرده میشود دراتصال زیگزاگ جریان هردوپیچک سری باجریان خط مساوی است ولی مثل حالت ستاره ، ولتاژ هر3 فاز نسبت به مرکز زیگزاگ برابر کوچکتر ازولتاژ خط میباشد.

با توجه به فرمهای مختلفی که برای اتصال هریک ازسیم پیچها ی اولیه وثانویه ذکرشده یک ترانس سه فاز به صورت یکی از ترکیبات زیربسته

می شود:

الف : اتصال ستاره به ستاره د- اتصال ستاره به زیگزاگ

ب: اتصال ستاره به مثلث ه- اتصال مثلث به مثلث

ج: اتصال مثلث به ستاره ی- اتصال مثلث به زیگزاگ

هرکدام از نوع اتصالات بالا برای موقعیت خاصی مناسب هستند.







اتصال ستاره – ستاره :

چون روی هرپیچک دراتصال ستاره ولتاژ قرارمی گیرد لذا ماده عایقی کمتری درمقایسه با اتصال مثلت که تمام ولتاژ خط روی هرپیچک می افتد لازم می باشد وازاین لحاظ برای ولتاژ های بالا مناسب تراست. از اتصال ستاره – ستاره درمرتبط کردن دوشبکه فشارقوی ( باولتاژ زیاد) استفاده می شود که اصطلاحا" به آن ترانسفورماتور کوپلاژ گفته میشود.

اتصال ستاره – مثلث :

باتوجه به اینکه جریان درهرپیچک دراتصال مثلث برابر کمتراز جریان خط است لذا می توان گفت که همانطوریکه اتصال ستاره برای ولتاژهای بالا مناسب است اتصال مثلث برای جریانهای بالا مناسب می باشد.

ازاتصال ستاره – مثلث درمرتبط ساختن یک شبکه فشارقوی مثلا"

K2o( 23 / 400) بایک شبکه باولتاژ پائین شبکه ku63 استفاده میشود.

اتصال مثلث – ستاره :

باتوجه به مطالبی که گفته شد می توان پی برد که اتصال مثلث ستاره نیز برای مرتبط کردن دوشبکه یکی با ولتاژ زیاد ودیگری با جریان زیاد بکار می رود معمولا" خروجی واحد نیروگاهها را بوسیله چنین ترانسفورماتوری به شبکه مرتبط می کنند.







اتصال ستاره – زیگزاگ :

درترانسفورماتورهای محلی وتوزیع الکتریسیته استفاده می شود زیرا دراین محلها به سیم نول احتیاج داریم وبارگیری ازیک فاز وسیم نول برای ما اهمیت زیاد دارد بطور کلی درقدرتهای کم برای توزیع الکتریسته از اتصال ستاره – زیگزاگ استفاده می کنیم .

ترانسفورماتورجریان (CT) :

جهت اندازه گیری وهمچنین سیستم های حفاظتی لازم است که ازمقدار جریان جهت اندازه گیری استفاده می نماییم بایستی جریان راکاهش داد وازاین جریان به این دستگاههای اندازه گیری استفاده نماییم ابتکارتوسط ترانسفورماتورهای جریان انجام می شود برای مثال یک نوع ترانسفورماتور جریان با نسبت تبدیل را درنظرمیگیریم به این معنی است که اگرازخط 1000 آمپرجریان عبورکند این ترانسفورماتور بتواند آنرا به 5 آمپرتبدیل نماید که این پنج آمپر به راحتی قابل اندازه گیری توسط یک آمپر متر کوچک می باشد.

رله دیفرانسیل : ( RELAY DIFRENTIAL )

رله دیفرانسیل که مهمترین حفاظت ترانس قدرت است زمانی عمل می کند که اتصال به صورت ارت فالت یا حلقه به دوفاز ویا به هرنحوه دیگردرداخل ترانس ویاخارج ترانس درمحدوده CT های طرف فشارقوی وفشار ضعیف صورت می گیرد این نوع رله ها همانطوری که ازنامش پیدا است برااساس تفاوت جریان کارمیکند بدین ترتیب جریان درابتدا وانتهای وسیله ای که باید حفاظت شودرامی سنجد وباهم مقایسه می کند . اگر دوجریان یکی نباشد رله دیفرانسیل عمل می کند ازاین رله برای حفاظت ترانسها وباسبارها استفاده میشود.

به طورخلاصه رله دیفرانسیل مانند ترازویی است که تعادل دوطرف جریان ورودی وخروجی ترانس راسنجش می کند ودرصورت توازن هیچگونه عکس العملی نشان نمی دهد . لذا درصورتی که ناهمانگی بین ورودی وخروجی ترانس یا باسبارپیش آید باصدا درآوردن بوق یاچراغ اپراتوررا موظف به بررسی می نماید. درصورت بروز اشکال سریعا" ترانسفورماتور را ازمدارخارج وایزوله مینماید : عواملی که باعث تحریک رله می شوند عبارتند :

1-جریان الکتریکی 2- ولتاژ الکتریکی 3- فرکانس 4- حرارت 5- گاز



رله ارت فالت : FAULT RELAY EARTH

این رله که برای حفاظت خط وترانس به کارمی رود کارش این است که اگر اتصال فاز بازمین پیش آید اتصالی راحس میکند وباعث عملکرد رله میشود.



رله اضافه جریان : OVER CARRENT RELAY

این رله برای حفاظت خطوط وترانسفورماتورها بکارمیرود وکارش این است که اگر به هردلیلی ازخط مربوط ویاترانس جریان زیاد کشیده شود باعث عملکرد رله می شود .

عملکرد این رله به دودسته تقسیم میشوند :

1- رله جریان زیاد بازمان ثابت

2- رله جریان زیاد بازمان معکوس

رله جریان زیاد بازمان ثا بت :

این رله ازیک رله جریان زیاد ویک رله زمانی تشکیل شده است ا بتدا رله جریان زیاد عمل می کند وبه رله زمانی فرمان میدهد رله زمانی نیزپس از مدتی که قابل تنظیم است عمل کرده وفرمان قطع دیژنکتور راصادر می نماید . اشکال این رله ها این است که چون زمان تنظیمی آنها مقدار ثابت ومعینی است این زمان تنظیمی اصولا" برای فالت های شدید رقم خیلی زیاد وبرای فالت های گذرا وخفیف خیلی کم محسوب میشود زیرا ازرله اورکانت انتظار می رود که درهنگام فالت شدید سریعا" وبدون زمان قطع کند.

نصب راکتوردرپستهای فشارقوی به دوصورت انجام می گیرد . یکی سری ، ودومی به صورت موازی درمدارقرارمی گیرند. بصورت سری برای محدود کردن جریان اتصال کوتاه یا اینکه بصورت موازی درمدارقرارمی گیرند که دراینحالت ضریب قدرت راتغییر داده واصولا" برای کاهش ولتاژ درشرایط اضطراری شبکه استفاده می شود درموقعی که خطوط طولانی فشار قوی بدون بار بوده وبخاطر خاصیت خازنی خطوط ، ولتاژ شبکه به مقدار زیادی افزایش یافته باشد که در اینحالت ازراکتور استفاده می شود .

(2) حفاظت خط :

رله دیستانس : DISTANCE RELAY

رله دیستانس برای حفاظت خطوط فشارقوی مورد استفاده قرارمی گیرد وخاصیت آن این است که ازمحل نصب رله می توان تمام طول خط را محافظت کرد عملکرد رله تابعی ازامپدانس خط درمحل رله می باشد وچون امپدانس با ازدیاد طول خط افزایش می یابد بنابراین می توان گفت که عملکرد رله تابعی ازفاصله نقطه اتصالی تامحل نصب رله می باشد به همین جهت به آن رله فاصله نیز می گویند . هرچه فاصله محل اتصال کوتاه ازرله نیزدورترباشد مقدارامپدانس که توسط رله مشاهده می شود بیشتر بوده ورله دیرترعمل میکند.تنظیم رله دیستانس مرحله ای می باشد مثلا" اگر اتصالی درفاصله 80% ازطول خط باشد اصطلاحا" درزون یک بود ه وبطورلحظه ای عمل می کند واگردرفاصله 80% تا 120% خط اتصال باشد رله درزون 2 بوده واتصال را با نیم ثانیه قطع میکند.

به منظور اززون بندی رله ، تقسیم بندی محدوده عملکرد آن به چند منطقه (یا زون ) وانتخاب تأخیر زمانهای متفاوت برای فرمان قطع زونهای مختلف می باشد وهدف از آن تأمین حفاظت ذخیره برای خطوط بعدی علاوه برحفاظت اصلی خط مورد نظر می باشد.


گزارش کارآموزی ساخت مجتمع بهداشتی تشخیصی درمانی پزشکان

گزارش کارآموزی ساخت مجتمع بهداشتی تشخیصی درمانی پزشکان در 33 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
گزارش کارآموزی ساخت مجتمع بهداشتی تشخیصی درمانی پزشکان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی ساخت مجتمع بهداشتی تشخیصی درمانی پزشکان در 33 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

ساخت مجتمع بهداشتی تشخیصی درمانی پزشکان واقع در بلوار حجاب قاسم آباد برعهده شرکت پیمانکاری بهسازان شرق بوده که این شرکت گرید 3 ابنیه و گرید 2 تأسیسات را دارا می باشد.

ارجاع کار به کار فرمایی شرکت سرمایه گذاری توس گستر از طریق مناقصه و بر اساس فهرست بها در زمینی به متراژ سه هزار و پانصد متر مربع و با زیربنایی معادل دوازده هزار متر مربع به شرکت بهسازان شرق واگذار شده است. که این شرکت پیمانکاری به مدیر عاملی آقای مهندس شریف خانی اداره می شود.

هدف از اجرای این پیمان (ساخت مجتمع پزشکان) ایجاد یک مجتمع مجهز بهداشتی درمانی در بلوار حجاب قاسم آباد مشهد بوده که می تواند برای اهالی منطقه بسیار مفید واقع شود.

شروع این پیمان در تاریخ 18 اردیبهشت 1384 آغاز شده و تا پایان آذرماه 1386 پایان می پذیرد.

تعداد پرسنل کارگاهی و دفتری پیمانکار شامل چهار مهندس و یک تکنسین فنی، یک کارپرداز، یک مأمور خرید، سرکارگر، انباردار 30 معمار و بطور معمول 25 کارگر می باشد.

تعداد مهندسین ناظر برای اجرای صحیح پروژه 2 نفر می باشد که در کارگاه مقیم می باشند که این طرح با مشاورت شرکت وراز انجام می پذیرد.

مهندس مشاور یا واحد تهیه کننده برآورد با توجه به شرایط و نیاز هر کار و همچنین روش انتخاب شده برای اجرای آن اقتصادی ترین روش برای تجهیز کارگاه را تعیین و بر مبنای آن هزینه های مربوط را طبق ردیف های پیش بینی شده در فهرست تجهیز و برچیدن کارگاه برحسب قیمتهای محل اجرای عملیاتی و با منظور نمودن هزینه های بالا سری به صورت مقطوع برآورد نموده و در برابر ردیف های مورد نظر درج می کند و چنانچه مشخصات ویژه ای برای تجهیز و برچیدن کارگاه لازم باشد آن را در اسناد مناقصه و پیمان درج می کند. و برای ساختمانهایی که احداث می شوند ارزش مصالح بازیافتی از هزینه احداث کسر شده و حاصل به عنوان برآورد آنها منظور می شود.

قدرت و توان اجرایی پیمانکار مناسب بوده و ماشین آلاتی از قبیل تاور، وانت، کانکس و ... را در اختیار دارد.


فصل اول :

میلگردهای استفاده شده در ساختمان بتنی پزشکان از نوع AIII بوده و در قطرهایی از قبیل Q28 و Q26 و Q24 در بعضی موارد از Q30 استفاده شده است و برای مش حرارتی سقف از میلگرد Q10 استفاده می شود.

بتن ها بسته به موقعیت استفاده شده دارای عیارهای مختلف از جمله 250، 300، 350 و 400 کیلوگرم در هر متر مکعب بوده بطوری که بتن استفاده شده در سقف دارای عیار 400 کیلوگرم در متر مکعب می باشد روان کننده ها بیشترین مصرف را در مواد مضاف به بتن دارا می باشند که موجب می شود بتن کارپذیرتر شده و نسبت آب به سیال نیز تغییر نکند.

با توجه به حجم زیاد ستونهای بتنی نیروی لزله توسط این ستونها و نوع اتصالات آنها به تیر مستهلک می شود و بطور کلی نیروی زلزله جذب ستونها شده و تقلیل می یابد.

بیمارستهانها و ساختمانهای پزشکی درمانی از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند چون در آن واحد بیش از 300 نفر در آنها هستند و انتظار می رود این ساختمانها بعد از زلزله قابلیت بهره برداری خود را بتوانند حفظ کنند.

تیپ های تیر و ستون های بکار رفته متنوع می باشند بطوری که برای ستونها از کوچکترین مقطع که cm40 ´40 بوده تا بزرگترین مقطع cm 80´80 استفاده ش ده است و برای تیرها داریم :

Cm 25´50 – cm 45´50 – cm 40´50...................... cm 102´70

در ستونها حداقل تعداد میلگردهای طولی در چند وجهی ها به تعداد گوشه ها و در ستونهای با مقطع دایره 6 میلگرد می باشد.

تمامی آرماتورها باید بصورت سرد خم شوند مگر اینکه مهندس مسئول به شکل دیگر اجازه دهد و آرماتوری که قسمتی از آن در بتن قرار گرفته است نباید در کارگاه خم شوند به جز آنچه در نقشه های طرح مشخص شده است یا بوسیله مهندس مسئول اجازه داده شود گاهی بر اساس شرایط اجرایی ممکن است خم کردن میلگردها لازم شود خم کردن چنین میلگردهایی در کارگاه نباید بدون اجازه مهندس مسئول انجام گیرد همچنین مهندس مسئول باید تعیین کند که آیا میلگردی بصورت سرد خم شوند یا اینکه آنها را حرارت داد در ضمن خم ها باید به شکل تدریجی باشد. در صورت حرارت دادن حرارت باید به گونه ای باشد که به بتن آسیبی نرسد.

در زمان بتن ریزی باید دقت شود که آرماتور فلزی از کل روغن یا سایر پوشش های غیر فلزی که چسبندگی آرماتور و بتن را کاهش می دهد پاک شده باشد و در ضمن برای بستن آرماتورها نباید متقاطع را به یکدیگر جوش داد مگر اینکه مهندس مسئول اجازه دهد چون جوش دادن میلگردهای متقاطع می تواند بوسیله ایجاد اثر بریدگی (notch effect) از لحاظ متالو»ی یک میلگرد را در نقطه جوش شده به شدت تضعیف کند.

باید در نظر داشت که حداقل فاصله آزاد بین میلگردهای موازی در یک ردیف نباید از هیچیک از دو مقدار db (قطر اسمی میلگرد) و 2.5 سانتی متر کمتر باشد. در موردی که آرماتورهای موازی در دو یا چند ردیف قرار می گیرند میلگردهای ردیف بالایی باید مستقیماً روی میلگردهای ردیف پائینی واقع شود و فاصله ازاد بین ردیف ها باید حداقل برابر 2.5 سانتی متر باشد. در اعضای فشاری مسلح شده به آرماتور مارپیچ یا تنگ، فاصله آزاد بین میلگردهای طولی نباید از هیچیک از دو مقدار dp 1.5 ´3.8 سانتی متر کمتر باشد، این محدودیت ها اساساً به این دلیل اعمال می شود که به بتن اجازه داده شود که به آسانی به داخل فضاهای بین میلگردها و بین میلگردها و قالب نفوذ کرده و از کرمو شدن بتن جلوگیری نماید. و مطمئن شدن از این موضوع که آرماتورها روی یک خط متمرکز نشده اند که این مورد می تواند ترک خوردگی برشی یا ترک خوردگی ناشی از افت را سبب شود.

در مورد میلگردهای گروه شده باید به این نکته توجه داشت که میلگردها باید در داخل فاموتها یا تنگها محصور شوند و در تیرها نباید میلگردهای بزرگتر از Q36 را با یکدیگر گروه نمود.

بتن خط برای آرماتور :

پوشش بتنی که بعنوان محافظی برای آرماتور در برابر هوا و اثرات دیگر است از سطح بتن تا سطح بیرونی فولادی که ضابطه پوششی در مورد آن اعمال می شود اندازه گیری می گردد. در موردی که حداقل پوشش برای یک نوع عضو ساختمانی بیان شده است حداقل پوششی بتنی اگر آرماتور عرفی، میلگردهای اصلی را در برگرفته باشد تا لبه خارجی خاموتها تنگها یا مارپیچها اندازه گیری می شود و اگر بیش از یک ردیف آرماتور اصلی بدون خاموت یا تنگ بکار برده شود تا سطح خارجی بیرونی ترین ردیف میلگردها اندازه گیری می شود.

برای آرماتور باید حداقل پوشش بتنی مندرج در زیر را تأمین نمود :

الف : پوشش حداقل cm

بتنی که بر روی زمین ریخته شود و بطور دائم در تماس با آن باشد 7.5

ب:

بتنی در معرض زمین یا هوای خارج

میلگردهای T18 تا T58 5

میلگرد T16 سیم های به قطر 16 میلمتر و کوچکتر 3.8

ج : بتنی که در معرض هوا یا در تماس با زمین نیست :

برای تیرها و ستونها آرماتور اصلی ، تنگ ها، خاموتها، مارپیچها 3.8

در مورد میلگردهای انتظار طولی خم شده (میلگردهای ستون که بعلت کم شدن ابعاد مقطع ستون در محل طبقه جهت امتداد یافتن در ستون طبقه فوقانی باید خم شوند) لازم است با ضوابطی مطابقت داشته باشد:

فصل چهارم : تجهیز و اداره کارگاه



تجهیز کارگاه عبارت است از مجموعه عملیات اقدامات و تدارکاتی که باید بصورت موقت برای دوره اجرای موضوع پیمان انجام شود تا آغاز و انجام دادن عملیات موضوع پیمان طبق اسناد و مدارک پیمان میسر شود.

تعریف چند کلمه درباره تجهیز کارگاه :

ساختمانهای پشتیبانی، به ساختمانهایی گفته می شود که برای پشتیبانی عملیات اجرایی مورد بهره برداری قرار می گیرد مانند کارگاههای سرپوشیده شامل کارگاههای تأسیساتی، آهنگری، نجاری و ...

ساختمانهای عمومی به ساختمانهایی گفته می شود که برای افراد مستقر در کارگاه و سرویس دادن به آنها مورد استفاده قرار می گیرد مانند دفاتر کار، مهمانسرا، نمازخانه، درمانگاه و...

برای برآورد تجهیز کارگاه مهندس مشاور یا واحد تهیه برآؤرد با توجه به شرایط و نیاز هر کار و همچنین، روش منتخبی برای اجرای آن، اقتصادی ترین روش برای تجهیز کارگاه را تعیین و برمبنای آن هزینه های مربوط را طبق ردیف های پیش بینی شده در ردیف های تجهیز کارگاه و برحسب قیمتهای محل انجام عملیات و یا منظور نمودن هزینه های بالاسری بصورت مقطوع برآورد کرده و در برابر ردیف های مورد نظر درج می کند و چنانچه مشخصه ی ویژه ای برای تجهیز و برچیدن کارگاه لازم باشد آن را در اسناد مناقصه و پیمان پیش بینی می کند.

برای ساختمانهایی که احداث می شوند ارزش مصالح بازیافتی از هزینه احداث کسر شده و حاصل بعنوان برآورد آنها منظور می شود و برای ساختمانهای پیش ساخته مانند کاروانها و قطعات پیش ساخته ساختمانها مانند قابهای فلزی، هزینه حمل و. نصب و استهلاک و سرمایه گذاری آنها در طول اجرای کار محاسبه شده و جزو برآورد هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه منظور می شود. و دو مورد پیمانهایی که از چند رشته فهرست بهاء واحد استفاده می شود تنها یک فهرست تجهیز و برچیدن کارگاه برای کل موضوع پیمان تهیه می شود.

پس از برآورد هزینه اجرای تجهیز کارگاه پیمانکار اقدام به طرح جانمایی کارگاه کرده وپس از تأیید دستگاه نظارت آن را مبنای تجهیز کارگاه می نماید عواملی که در طرح جانمایی مؤثر می باشند عبارتند از :

1. ترتیب قرار گرفتن ساختمانها که باید به گونه ای باشد که دستگاه نظارت دسترسی آسانی به پیمانکار و نماینده او در کارگاه (رئیس کارگاه) داشته باشد.

2. پیش بینی طرح توسعه 3. پیش بینی تأسیسات 4. راههای ارتباطی 5. نحوه جمع آوری آبهای سطحی و...

ساختمانهایی که برای تجهیز کارگاه و در زمین های تحویلی از سوی کارفرما احداث شده است باید پس از اتمام کار توسط پیمکانکار برچیده شود. تجهیزات و مصالح بازیافتی تجهیز کارگاه متعلق به پیمانکار است ( به جز تجهیزات انجام شده توسط کارفرما) و در صورتی که ساختمانهای موقت احداث شده برای تجهیز کارگاه مورد نیاز کارفرما باشد بهای مصالح بازیافتی آنها با توافق طرفین و بر اساس نرخ روز تعیین و وجه آن به پیمانکار پرداخت می شود. هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه پس از احتساب تخفیف یا اضافه پیشنهادی پیمانکار در صورت وضعیتهای موقت و قطعی منظور می گردد.

کارفرما یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشد که موارد مندرج در موضوع پیمان را به پیمانکار واگذار می کند و بالاترین مقام را در پروژه های عمرانی دارا می باشد.

کارفرمایان برای اجرای صحیح پروژه نیاز به گروه مهندسین مشاور دارند که مهندسین مشاور کار تهیه نقشه های مقدماتی، تهیه نقشه های محاسباتی و اجرایی و تهیه اسناد و برگزاری مناقصه را به عهده دارد.

پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هرم پروژه های عمرانی تشکیل می شود بطوری که در رأس این هرم کارفرما و در طرفین شرکت مشاور و پیمانکاری قرار می گیرند و عامل چهارم نیز از سوی کارفرما تعیین شده و به پیمانکار و مشاور معرفی می شود و هم بر کار مشاور و هم به کار پیمانکار نظارت می کند و نماینده کارفرما در پروژه ها می باشد.

دستگاه نظارت برای اجرای صحیح پروژه بر طبق نقشه ها مهندسین را بعنوان ناظر مقیم پروژه به کار می گمارد که این مهندسین از سوی مشاور به پیمانکار معرفی می شوند و بطور مداوم بر پروژه نظارت دارند و در صورتی که در اجرای پروژه ایرادی مشاهده کردند آن را برای رفع به پیمانکار ابلاغ می نمایند.

پیمانکار نیز نیاز به شخصی دارد که اجرای پروژه را در کارگاه سرپرستی کند و برای این منظور رئیس کارگاه را که شخص حقیقی بوده و دارای صلاحیت می باشد به مهندس مشاور معرفی می نماید دستگاه نظارت پس از بررسی صلاحیت و قابلیت های شخص معرفی شده از طرف پیمانکار برای احتساب پست رئیس کارگاه آن را تأیید می کند در غیر اینصورت پیمانکار موظف است شخص واجد صلاحیت دیگری را به دستگاه نظارت معرفی نماید.


فصل پنجم : محوطه سازی

محوطه سازی شامل خیابان بندی، سیستم جمع آوری و دفع آبهای سطحی و فاضلاب، ایجاد خاکریز و کانال های هدایت آب می باشد.

طراحی شبکه پیاده روی با توجه به دسترسی های پیاده و سواره و بافت شهری صورت می گیرد و در طراحی آن باید به پیوستگی، طول کوتاه و زیبایی و راحتی توجه کرد. و در تغییر جهت مسیرها نباید از زوایای حاد استفاده نمود.

همچنین تا حد امکان باید از تعداد کم استفاده کرد. در طراحی مسیرها باید از گوشه های گرد یا پخ استفاده کرده باید توجه داشت که شیبهای طولانی و یکنواخت موجب خستگی عابرین می شود در صورت مقدور بودن باید شیب های طولی ملایم و تند را با یکدیگر ترکیب نمود.

جنس لایه اساس معابر پیاده می تواند مخلوط رودخانه ای، شفته آهکی، قلوه سنگ آسفالت یا بتن باشد و جنس رویه پیاده رو می تواند از خاک تثبیت شده ، آجر، سنگ، موزائیک و یا بتنم باشد حداقل ضخامت لایه آسفالتی پیاده روها باید برابر 2 سانتی متر باشد.

در پیاده روها درختان را باید در چاله هایی از قبل تعیین شده کاشت تا به خوبی رشد و نمو کنند و ریشه های آنها به روسازی و شبکه های تأسیسات شهری مجاور صدمه ای وارد نکند. سطح چاله درختان باید توسط شبکه های فلزی و یا آجری و یا سنگفرش با پیاده رو هم تراز گردد. در صورت قرارگیری دریچه ی

شبکه روی کانال های تأسیساتی در سطح پیاده رو باید پس از نصب با سطح پیاده رو همتراز بوده و با استفاده از خط کشی و یا بافت متفاوت به سهولت قابل مشاهده باشد.


گزارش کارآموزی در واحد دو اتیل هگزانول مجتمع پترو شیمی اراک

گزارش کارآموزی در واحد دو اتیل هگزانول مجتمع پترو شیمی اراک در 70 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی مهندسی شیمی
فرمت فایل doc
حجم فایل 119 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 70
گزارش کارآموزی در واحد دو اتیل هگزانول مجتمع پترو شیمی اراک

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی در واحد دو اتیل هگزانول مجتمع پترو شیمی اراک در 70 صفحه ورد قابل ویرایش

گزارش اجمالی درباره طرح مجتمع پتروشیمی اراک

الف) هدف و انگیزه تأسیس مجتمع

ب) اهمیت تولیدات و خوراک مجتمع

ج) حفظ محیط زیست و نیروی انسانی

د) واحدهای مجتمع

ه)دستاوردهای مجتمع

و)واحدهای فرآیندی و نمودار جریان تولید


گزارش اجمالی درباره طرح مجتمع پتروشیمی اراک

الف) هدف و انگیزه تاسیس مجتمع:

ایجاد یک مجتمع پتروشیمی جهت تولید مواد پایه ای و میانی با استفاده از خوراک اصلی نفتا و تبدیل آنها به فرآورده های نهایی پلیمری و شیمیایی می باشد

مجتمع پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه اراک در کیلومتر 22 جاده اراک-بروجرد و در زمینی به وسعت 523 هکتار قرار دارد.

مجتمع پتروشیمی اراک یکی از طرحهای زیر بنائی و مهم می باشد که در راستای سیاستهای کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره برداری رسیده است.طرح احداث یک مجتمع پتروشیمی در جوار پالایشگاه هفتم با توجه به رهنمودهای شورای عالی اقتصاد در مورد جایگزینی صادرات محصولات پتروشیمی با صدور نفت خام و استمرار رشد تولید صنایع پتروشیمی در رابطه با اهداف و برنامه های آتی پتروشیمی و همچنین سیاست خود کفایی کشور از اواخر سال 1361 مورد توجه قرار گرفت

در ایران ایجاد صنایع مادر پتروشیمی و تولید فرآوردهای پلیمری و شیمیایی برای تامین نیازمندیهای صنایع پایین دستی از وظایف شرکت ملی پتروشیمی می باشد. در گذشته به این رشت توجه زیادی نشده و بیشتر فعالیت این صنعت در تهیه کودهای شیمیایی منحصر می شد. تا قبل از جنگ تحمیلی این شرکت جهت تولید مواد پلیمری تنها کارخانه پتروشیمی آبادان را در حال بهره برداری داشته که محصول آن PVC فقط بخشی از نیازهای داخلی را تامین می نمود. در سال 1362 تاسیس پتروشیمی ایران/ژاپن مطرح گردید که این طرح درمراحل پایانی نصب وساختمان

قرارداشت که بعلت جنگ تحمیلی و مشکلاتی که برای تکمیل آن با شرکت ژاپن وجود داشت، تکمیل آن معوق باقی مانده است. همچنین این شرکت در گذشته احداث یک پتروشیمی در جوار پالایشگاه آبادان نیز در دست مطالعه داشته است که در شرایط بوجود آمده در منطقه اجرای چنین طرحی در منطقه امکان پذیر نمی باشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظر به اهمیت فوق العاده فرآورده های پتروشیمی در ایجاد خود کفایی و توسعه و رونق صنایع پایین دستی، شرکت های صنایع پتروشیمی ضمن توجه به ادامه و توسعه فعالیتهای جاری تولید مواد الفینی و آروماتیکی را برای پایه گذاری صنعت پتروشیمی در صدر طرحهای اجرایی خود قرار داد و مترصد موقعیت و مکانی مناسبی برای اجرای چنین طرحی بوده است تا اینکه بر اساس انگیزه های ذکر شده اندیشه ایجاد یک مجتمع پتروشیمی در اراک بوجود آمد و و بلافاصله مطالعاات لازم در این مورد آغاز گردید.

اصولا احداث مجتمع پتروشیمی در جوار پالایشگاه از نظر تامین مواد اولیه مورد نیاز و وابستگی های مختلف دیگر کاملا از لحاظ اقتصادی و فنی قابل توجیه بوده و در اکثر کشورهای جهان متداول می باشد و از نظر اقتصاد کلی کشور کاملا مقرون بصرفه است.

در همین رابطه بررسیهای انجام شده نشان می دهد که احداث مجتمع در اراک علاوه بر امتیاز تامین خوراک از پالایشگاه هفتم از نظر موقعیت جغرافیایی امکانات وسیع شبکه ارتباطی راهها، امکان توسعه صنعتی و نزدیک بودن به محلها مصرف اصلی فرآورده های تولیدی بسیاری مناسب است. مضافا اینکه این محل از تمرکز صنایع پتروشیمی در جنوب کشور اجتناب شده است.

این طرح در سال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحیو نصب و ساختمان در سال1372 فاز اول مجتمع در مدار تولید قرار گرفت. در ادامه کار به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتو کسیلات بعنوان آخرین واحد مجتمع در سال 82 راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت

از سال 79 همزمان با تکمیل واحدها طرحهای توسعه ای مجتمع نیز با هدف افزایش ظرفیت مجتمع آغاز گردیده است.

از سال 1378 با تصویب هیئت مدیره و پس از بررسی های دقیق عملکرد مجتمع، شرکت در بازار بورس پذیرفته شد و واگذاری سهام آن آغاز گردید.

که سهامداران آن عبارتند از:

- شرکت ملی صنایع پتروشیمی

- شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران

- شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران

- سازمان تامین اجتماعی

- شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور

- شرکت سرمایه گذاری تدبیر

- شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی و سایر سهامداران



ب) اهمیت تولیدات و خوراک مجتمع

ظرفیت کامل تولیدات مجتمع بالغ بر 1138020 تن مواد پایه ای، میانی و نهایی می باشد که نیاز بخش وسیعی از صنایع داخلی را تامین و مازاد فرآورده ها به خارج صادر می شوند.

از مشخصه های استثنایی مجتمع پتروشیمی اراک استفاده از دانش های فنی، تکنولوژی و فرآیندهای پیشرفته می باشد.

تولدات مجتمع بسیار متنوع و عمدتا گریدهای مختلف را شامل می شوند. از لحاظ انتهاب خطوط تولید کمتر مجتمعی را می توان یافت که مانند مجتمع پتروشیمی اراک ترکیبی از تولیدات پلیمری و شیمیایی ارزشمند و حتی شاخه خاصی از تولیدات نظیر سموم علف کش ها را یکجا داشته باشد. مجتمع پتروشیمی اراک از لحاظ تنوع ارزش فرآورده ها نقش حساس آن در تامین نیاز صنایع مهم کشور کم نظیر می باشد.



مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده است. در بخش تولیدات شیمیایی کلیه فرآورده ها شامل اکسید اتیلن /اتیلن گلیکها – اسید استیک/وینیل استات-دواتیل هگزانل/ بوتانلها/ اتانل آمین ها و اتوکسیلانها به اضافه سموم علف کش ها کاملا در کشور منحصر به فرد می باشند و نیاز صنایع مهمی در کشور را تامین نموده و مازاد آنها به خارج صادر می شود. در بخش پلیمری نیز فرآورده های ارزشمند و استراتژیک انتخاب شده اند که بعنوان نمونه می توان گریدهای مخصوص تولید سرنگ یکبار مصرف - کیسه سرم- بدنه باطری- گونی آرد- الیاف و همچنین مواد اولیه ساخت بشکه های بزرگ به روش دورانی و نیز گرید مخصوص تولید لوله های آب- فاضلات و گاز و لاستیک پی بی آر را نام برد.

اولویت مصرف فرآورده های مجتمع برای تامین نیاز صنایع داخل کشور است در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم بسزایی در تامین نیاز صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر 5000 واحد پایین دستی را تامین می نماید.



خوراک اصلی مجتمع نفتای سبک و سنیگین است که از پالایشگاه های اصفهان و اراک از طریق خط لوله تامین می شود.خوراک دیگر مجتمع گاز طبیعی است است که از خط لوله سراسری مجاور مجتمع اخذ می گردد. ضمنا حدود 6000 تن آمونیاک و حدود350 میلیون متر مکعب در سال مصرف گاز طبیعی مجتمع می باشد که از خط سوم سراسری تامین می گردد.

ج) حفظ محیط زیست و نیروی انسانی

در طرحی مجتمع بالاترین استاندارد ها و معیارها جهت حفظ محیط زیست منظور شده است بنحویکه تقریبا هیچ نوع مواد مضربه طبیعت تخلیه نمی شود. نمونه بارز اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، وجود واحد بسیار مجهز تفیه پسابها و دفع مواد زائد در مجتمع است.

در این واحد با بکارگیری تکنولوژی پیشرفته کلیه آبهای آلوده به مواد شیمیایی و روغنی و پسابهای بهداشتی و غیره تصفیه میگردد. این واحد قادر است ماهیانه بالغ 250000 متر مکعب آب را تصفیه نموده و بعنوان آب جبرانی به سیستم اب خنک کننده مجتمع تزریق نماید.

ضمنا کلیه مواد دوریز جامد و مایع نیز در کوره زباله سوز سوزانده شده و دفع می شوند. ایجاد فضای سبز به اندازه کافی از اقدامات دیگر مجتمع در جهت حفظ محیط زیست می باشد.

فنی و 556 نفر ستادی می باشند بر اساس سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بخشی از کارها به بخش خصوصی واگذار گردید که در این راستا چندین شرکت با بیش از هزار نفر نیرو در بخش های خدماتی – تعمیراتی و غیره در مجتمع فعالیت دارند .

شرکت پترو شیمی اراک به منظور تامین مسکن مورد نیاز کارکنان، به موازات احداث مجتمع طرح عظیم خانه سازی را در شهر مهاجران و در شهر اراک اجرا نموده است.

پروژه خانه سازی شهر مهاجران شامل 1521 واحد ویلایی و 984 واحد آپارتمانی است که در زمینی به مساحت 150 هکتار در مجاورت مجتمع اجرا گردید و هم اکنون مورد استفاده کارکنان و خانواده آنها می باشند .

کلیه امکانات رفاهی و فرهنگی نظیر مهمان سرا ، بازار ، مدرسه ، مسجد، دبیرستان ، درمانگاه ، تاسیسات تفریحی ، ورزشی و سایر تاسیسات شهری در این شهر تاسیس شده است که نمونه بارز عمران و آبادی ناشی از اجرای طرحهای زیر بنایی در منطقه است . ضمنا دو مجتمع آپارتمانی کلا شامل 224 واحد به اضافه چند واحد ویلایی در شهر اراک متعلق به شرکت است که همگی مورد استفاده کارکنان مجتمع می باشند .

د . واحدهای مجتمع :

• واحد های فرایندی :

- واحد های فرایندی مجتمع شامل 19 واحد است که در نمودار صفحه 11 منعکس می باشد .

• واحد های سرویس های جانبی :

- آب بدون املاح : ظرفیت 450 متر مکعب در ساعت

- واحد تولید بخار : 500 تن در ساعت

- واحد نیروگاه : ظرفیت کل تولید 125 مگاوات

- برجهای خنک کننده : شامل 7 برج

- واحد های هوای فشرده یا هوای ابزار دقیق : 5 کمپرسور هر کدام 26 هزار نرمال متر مکعب در ساعت به ظرفیت کل 130 هزار نرمال متر مکعب

- واحد تفکیک نیتروژن و اکسیژن از هوا به ظرفیت: اکسیژن 14500 نرمال متر مکعب و نیتروژن 6000 نرمال متر مکعب در ساعت .



• واحدهای عمومی (آفسایت) شامل :

- مخازن مواد شیمیایی ، سیستم بازیافت کاندنس ها ، سیستم آب خام ، سیستم گاز ، سیستم سوخت مایع ، مخازن خوراک ، مخازن محصولات مایع ، سیستم آتشنشانی ، مخازن گاز هیدروژن ، سیستم مشعل مجتمع ، واحد تصفیه پساب صنعتی ، سیستم توزیع شبکه برق ، شبکه مخابرات ، اتصالات بین واحد ها و سیستم جمع آوری و دفع آبهای زاید.

ه . دستاوردهای مهم مجتمع :

• دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001

•دارنده گواهینامه مدیریت زیست محیطی ISO 14001

•دارنده گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001

• دارنده جایزه تندیس طلایی بین المللی کیفیت محصول سال 2000

•دارنده جایزه کیفیت و مدیریت بازار یابی از شرکت GQM سال 2001

•دارنده عنوان صنعت سبز نمونه کشور در سال 1378

• اخذ 2 رتبه سوم تحقیقات از جشنواره بین المللی خوارزمی به خاطر اجرای طرح •جایگزینی حلال بنزن با تولوئن در واحد PBR و تولید کلرو استیل کلرایدبه روش

مستقیم .

•پذیرفته شدن در بازار بورس به عنوان اولین مجتمع در سطح صنایع پتروشیمی ایران .

•دومین شرکت برجسته از لحاظ نو آوری درسطح وزارت نفت در سال 81 .








و- واحدهای فرآیندی و نمودار جریان تولید و مصارف عمده محصولات مجتمع پتروشیمی اراک.




-2-2 جداسازی دی اکسید کربن (Carbon Dioxide Removal)

گاز اصلاح شده خروجی از گرم کننده BFW در اولین مرحله در جوشاننده محلول (Solution Reboiler) ، (20-E-1024) سرد می شود. گازهای پروسس بخشی از گرمای لازم جهت احیاء محلول غنی از CO2 را در برج احیاء محلول (Solution Regenerator) ،20-T-1037 فراهم می آورند. گاز اصلاح شده در خنک کننده گازاصلاح شده (Reformed Gas Cooler)، 20-E-1037 بیشتر سرد می شود. بخار باقیمانده در گاز و نیز هرگونه گاز میعان شده در ظرف آبگیری گاز اصلاح شده (Reformed Gas KO Pot)،20-V-1023 از گاز جدا می شوند.

گاز سنتز سپس وارد برج جذب کننده CO2 (CO2 Absorber)، 20-T-1022 می گردد. جائیکه بصورت جریان معکوس با محلول منواتانول آمین (MEA) شستشو داده می شود. سیستم به گونه ای طراحی شده است که غلظت موجودی CO2 در گاز اصلاح شده را به 0.3 درصد مولی می رساند.

یک جریان جانبی از محلول منواتانول آمین غنی از CO2 ( تقریباً5درصد جریان) خروجی از پائین برج جذب کننده، جهت جلوگیری از تجمع اضافی مواد جامد، در محلولی که درسیکل می چرخد، از یک فیلتر عبور داده می شود ( درنقشه PFD نشان داده شده است ). محلول خروجی از فیلتر مجدداً با جریان اصلی محلول غنی ازCO2، قبل از اینکه از قسمت بالائی برج احیاء محلول، 20-T-1022 وارد آن گردد، مخلوط می شود. همچنانکه محلول از بالا به پائین برج می ریزد، اغلب CO2 موجود در آن توسط بخار ورودی به برج جدا می گردد.

محلول در پائین برج روی یک سینی جمع می گردد و از آنجا تحت سنگینی (Gravity) خود وارد جوشاننده محلول (Solution Reboiler)،20-E-1024 ، و جوشاننده محلول توسط بخار (Solution Steam Reboiler) ، 20-E-1025 می گردد. محلول احیاء شده، سپس از جوشاننده ها سرریز کرده و به پائین برج احیاء بر می گردد. محلول رقیق (تقریباً عاری از 2CO) که برج احیاء را ترک می کند وارد ظرف تبخیر ناگهانی (Flash Vessel) ،20-V-1029 می گردد، جائیکه بخار از محلول جدا شده و توسط اژکتور (Ejector)،10-J-1001 با نیروی رانده شده فشار بخار پائین (LP Steam)به برج احیاء برگشت داده می شود. محلول عاری ازCO2 از پائین ظرف تبخیر ناگهانی خارج شده و وارد خنک کننده محلول رقیق (Lean Solution Cooler) ، 20-E-1031 شده و از آنجا تحت کنترل جریان و از طریق چرخاننده محلول (Solution Circulation Pump) 20-P-10A/B به برج جذب برگشت داده می شود.

CO2 احیاء شده در خنک کننده گاز اسیدی (Acid Gas Cooler)، 20-E-1030 خنک شده و سپس با CO2 ورودی به واحد مخلوط می گردد. آب موجود در جریان ترکیب شده در ظرف آبگیری گاز اسیدی (Acid Gas KO Pot)،20-V-1026 جدا شده و بخشی از آن توسط پمپ میعان شده های گاز اسیدی (Acid Gas Condensate Pump)،20-P-1028A/B به برج احیاء برگشت داده می شود. جهت موازنه آب سیستم بخشی از جریان میعان شده ها جهت استفاده به سیستم تخلیه فرستاده می شود.

جریانهای CO2 ترکیب شده که ظرف آبگیر گاز اسیدی را ترک می کنند، توسط کمپرسور CO2 برگشتی (Recycle CO2 Comperssor)، 20-C-1025A/B به بخش ریفرمینگ فرستاده می شوند هنگام کفایت نسبت مورد نیاز H2/CO در محصولات ترکیبی واحد که لازمه آن دفع کربن از سیستم است و نیز جهت حفاظت سیستم از ازدیاد فشار، تسهیلاتی برای تخلیه CO2 فراهم شده است.

یک جریان جانبی با میزان کم از محلول MEA رقیق سرد شده، در اطراف پمپ محلول اصلی می چرخد و با عبور از فیلتر کربن فعال (Active Carbon Filter) ،20-FT-1022 محصولات تشکیل شده حاصل از تجزیه محلول را دفع می گرداند. هنگامیکه تجمع محصولات حاصل از تجزیه ( محلول) بالا رود یا محصولات تشکیل شده قابل جذب توسط کربن فعال نباشند، از اصلاح کننده محلول،(Solution Reclaimer)، 20-E-1038 استفاده می شود که بصورت گرفتن محلول رقیق از پائین برج احیاء و برگشت داده آن بصورت بخار عمل می نماید. این مبدل با بخار فشار متوسط (MP Steam)، کار می کند و متناوباً هنگامیکه کیفیت محلول ایجاب نماید، مورد استفاده قرار می گیرد.

حفاظت بیشتر محلول برای اطمینان از حصول بازدهی واحد لازم است. بدین منظور قدرت محلول و میزان تزریق ممانعت کننده بایستی در مقادیر مطلوب حفظ گردند. میزان مناسب ممانعت کننده ها توسط تنظیم کننده جریان ممانعت کننده (Inhibitor Dosing Set) ،20-X-1022 تنظیم می گردد.

سیستم جداسازی CO2 شامل یک تانک ذخیره محلول (Solution Storage Tank)، 20-TK-1023 و یک تانک محلول جبرانی (solution Make up Pump)، 20-P-1029 ، جهت تهیه و ارسال محلول تازه به اندازه مورد نیاز به کار گرفته می شوند.

گازعاری از CO2 که بخش جذب را پشت سر می گذارد، وارد بخش شستشو با آب در برج می گردد و هرگونه محلول باقیمانده توسط آب شسته می شود، این امر قبل از اینکه گاز وارد محدوده تقویت فشار گاز سنتز شود، صورت می پذیرد. آب شستشو دهنده در محدوده سینی های شستشو در بالای برج جذب کننده و توسط پمپ چرخاننده آب شستشو (Wash Water Circulation Pump)، 20-P-1032A/B انتقال پیدا می کند. جهت حفظ موجودی آب شستشو در بخش شستشو، BFW تازه بصورت جبرانی در هنگام نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

4-2-2 تقویت فشار گاز سنتز (Synthesis Gas Compression)

گاز عریان شده از بخش جداسازی CO2 در خنک کننده گاز عریان شده Stripped Gas Cooler، 20-E-1039 سرد شده و سپس وارد ظرف آبگیر در ورودی به کمپرسور گاز سنتز (Syngas Compressor Suction KO Pot)، 20-V-1028 جهت جداسازی مایعات تشکیل شده در حین خنک کردن گاز، می گردد. سپس گاز سنتز توسط کمپرسور گاز سنتز (Syngas Compressor)، 20-C-1023A/B تا رسیدن به فشار مورد نیاز برای واحدOXO ، تقویت فشار می گردد. خنک کننده گاز سنتز حاصله (Syngas Trim Cooler)، 20-E-1029 و ظرف آبگیر گاز سنتز (Syngas KO Pot)، 20-V-1027 گاز را تا دمای تقریبی 40 0C سرد و هرگونه آب حاصل ازمیعان را از آن جدا می سازند، قبل از اینکه گاز در شرایط مورد نیاز وارد واحد OXO گردد. کیفیت صحیح گازسنتز به شکل نسبت H2/CO با آنالیز کردن موجودی CO در گاز و تنظیم اتوماتیک نسبت CO2 ورودی به خوراک گاز طبیعی ، کنترل می گردد.


گزارش کارآموزی در نیروگاه توس

گزارش کارآموزی در نیروگاه توس در 69 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 69
گزارش کارآموزی در نیروگاه توس

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

گزارش کارآموزی در نیروگاه توس در 69 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

نیروگاه ( توضیحات کلی ) .................................................................................. 1

نیروگاه توس ......................................................................................................... 8

بویلر....................................................................................................................... 10

توربین.................................................................................................................... 14

ژنراتور.................................................................................................................. 39

ترانسفورماتور..................................................................................................... 50

سیستم سوخت رسانی ...................................................................................... 57

کندانسور هوایی................................................................................................... 62

آزمایشگاه و تصفیه آب ..................................................................................... 62

اتاق فرمان............................................................................................................. 63

منابع....................................................................................................................... 66


نیروگاه
نیروگاه محل تولید انرژی الکتریکی می باشد .نیروگاه های مدرن بر حسب نوع انرژی مورد مصرف عبارتند از : نیروگاه های حرارتی ، آبی ، هسته ای و نیروگاه هایی که از انرژی باد و یا حرارت درونی زمین استفاده می کنند . در این میان نیروگاه های حرارتی ( TPS ) و آبی ( HEPS ) از معمولترین انواع در صنعت تولید برق می باشند .
نیروگاه حرارتی
نیروگاه حرارتی به کلیه ی نیروگاه هایی اطلاق می شود که در واحدهای آن با احتراق سوخت های جامد ، مایع و یا گاز در بویلر و یا در خود محرک اولیه ( مانند دیزل ها و توربین های گازی ) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد . انواع نیروگاه حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از : ذغال سوز ( اعم از ذغال به لاشه ای یا پودر شده ) ، گازوئیل سوز ( دیزل ) ، نفت سوز ، گاز سوز و توربین گازی ( که در آن احتراق گاز مستقیما در توربین صورت می گیرد .
قسمت عمدهای از نیروگاه های حرارتی که به عنوان تولید کننده های اصلی انرژی الکتریکی طراحی می شوند از نوع کندانسوردار می باشند . این نیروگاه ها عموما مجهز به واحدهایی با قدرت 200 تا 800 مگا وات بوده و راندمان حرارتی آن ها از میزان 40 تا 42 درصد تجاوز نمی کند ، و معمولا در هر کشور پرقدرت ترین نیروگاه ها را تشکیل می دهند .
نوع دیگری از نیروگاه های حرارتی که به نام ترموالکتریک مشهورند جهت تولید مشترک انرژی حرارتی ( به صورت بخار یا آب داغ ) و انرژی الکتریکی طراحی و نصب می شوند . این تولید مشترک موجب افزایش راندمان حرارتی واحدهای مذکور تا میزان 65 الی 70 درصد می باشند .
نیروگاه آبی
از قدیم استفاده از انرژی ذخیره شده در آب به صورت های مختلف از جمله آسیاب های آبی مرسوم بوده است . با پیدایش صنعت برق کوشش های زیادی در جهت به کارگیری هر چه بیشتر انرژی آبی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی معطوف گردیده و در این راه پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است . ارزش نیروگاه های آبی بر این است که از تاسیسات ایجاد شده عمدتا می تواند در جهت اهداف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده برد . معمول ترین نوع ذخیره و کنترل آب ، ایجاد سدها و آب بندها می باشد .
گرانی قیمت تاسیسات ذخیره و انتقال آب با مسایل خاص سیاسی و اجتماعی آن ( زیر آب رفتن روستاهای مجاور ، از بین رفتن مقداری از زمین های کشاورزی و ... ) معمولا ایجاد سد صرفا جهت گرفتن انرژی الکتریکی را توجیه اقتصادی نمی نماید . چنانچه مطالعات ایجاد چنین تاسیساتی را توجیه نماید ، ارزش نیروگاه آبی دو چندان می گردد .
نیروگاه های آبی در مقایسه با سایر نیروگاه ها ( حرارتی ، گازی ، دیزلی ) دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله بالا بردن راندمان ، نداشتن هزینه های مربوط به مسایل سوخت ، قرار گرفتن سریع در مدار و نداشتن مسایل آلودگی هوا را می توان نام برد .
در مناطقی که منابع آب امکان خارج ساختن دائمی آب را از سدها را بدهد ، این نیروگاه ها به طور دائم مورد استفاده واقع می شوند وحتی در بعضی موارد به عنوان پایه تولید انرژی الکتریکی به علت داشتن قابلیت اطمینان بالا قرار می گیرد . اما در مواردی که استفاده آب در صنعت و کشاورزی و شرب در اولویت بالاتری نسبت به تولید انرژی الکتریکی باشد برنامه را بر اساس نیاز های آب مشروب و کشاورزی تنظیم می نمایند . بدین معنی که نیازهای آبی در یک پریود مشخص مثلا 24 ساعت را در ظرف چند ساعتی که شبکه به انرژی الکتریکی بیشتری نیازمند است ، از سد اصلی خارج ساخته وارد سد تنظیمی می نمایند یعنی توربین های آبی به کار می افتد . سپس با برنامه ریزی که می شود آب از سد تنظیمی به تدریج جهت دیگر اهداف ( کشاورزی ، صنعت و شرب ) وارد شبکه های انتقال و توزیع با تصفیه خانه های مربوط می گردد .
چنانچه که گفته شد می توان با استفاده از انرژی آب رودخانه ها و آبشارها و احداث سد در مسیر رودخانه توسط توربین های آبی ، ژنراتور را چرخاند و الکتریسیته تولید نمود .
سدهای آبی که ساختمان های مختلفی دارند می توانند در مسیر رودخانه احداث شده و با نصب تجهیزات یک نیروگاه آبی علاوه بر مصارف کشاورزی برای تولید برق استفاده کرد .
آب دریاچه در صورت اضافه شده از قسمت بالای سد سر ریز می کند . به علت آن که مصارف آب کشاورزی و تقاضای برق در زمان های مختلفی صورت می گیرد برای جلوگیری از هدر رفتن آب پس از سد اصلی یک سد کوچک به نام سد تنظیمی استفاده می گردد و در صورت نیاز به آب کشاورزی دریچه های این سد تنظیمی باز می گردد . معمولا تاسیسات نیروگاه داخل ساختمان سد می باشد .
با توجه به دبی آب و ارتفاع آن نوع توربین نصب شده فرق می کند که می توان از انواع پلتون ، فرانسیس یا کاپلان باشد .
راندمان نیروگاه های آبی بالا می باشد ( حدود 80 الی 90 درصد ) و راه اندازی آن ساده ( 14 الی 15 دقیقه ) انجام می گیرد .
نیروگاه اتمی
نیروگاه های هسته ای بخاطر تشابه در نوع انرژی نهایی که همان انرژی حرارتی است عملا در رده ی نیروگاه های حرارتی قرار می گیرند ، ولی به لحاظ ویژگی های خاص سوخت هسته ای آن را نوع جداگانه ای به حساب می آورند . اساس کار نیروگاه اتمی و بخاری یکی است فقط به جای دیگ بخار ، در نیروگاه اتمی از یک رآکتور استفاده شده ، آب را در رآکتور توسط انرژی حاصل واکنش های هسته ای ( فیوژن ) گرم شده وبخار می گردد که این بخار می تواند توربین را بچرخاند و در نتیجه محور ژنراتور به حرکت آمده و الکتریسیته تولید می گردد .
نیروگاه بخار
یکی دیگر از روش های تولید انرژی استفاده از نیروی بخار می باشد که در این نوع نیروگاه بخار تولید شده در بویلر ( دیگ بخار ) به داخل توربین جریان داده می شود و باعث چرخش آن گشته و اگر شافت توربین با یک ژنراتور وصل گردد می توان از نیروی چرخشی آن انرژی الکتریکی تولید کرد . بخار پس از عبور از توربین به کندانسور ( چگالنده ) رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و به صورت آب در می آید .
نیروگاه های بخار برای بارهای اصلی ( پایه ) به کار می روند ( چون راه اندازی ساده و آسانی ندارند ) و عمر آن ها نسبت به نیروگاه های گازی بیشتر ( 25 الی 30 سال ) است .
اجزای اصلی یک نیروگاه بخار عبارتند از :
بویلر ( دیگ بخار )
توربین بخار
کندانسور
پمپ تغذیه
نیروگاه دیزلی
در نیروگاه های دیزلی قوه محرکه ژنراتور یک موتور درون سوز دیزلی است .
امروزه کمتر از نیروگاه های دیزلی برای نیروگاه پایه استفاده می کنند و بیشتر برای مواقع اضطراری و احتمالا بار ماکزیمم می باشد . در حال حاضر در مناطقی از ایران که به شبکه سراسری وصل نیست از نیروگاه های دیزلی استفاده می شود . قدرت تولیدی آن ها به طور معمول تا 5000 کیلو وات می باشد .
نیروگاه گازی
هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد . حال این گاز پر فشار و داغ وارد توربین شده ومحور ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز ( خروجی ) توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولا به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان تبدیل به انرژی الکتریکی در ژنراتور می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسور و تامین هوای فشرده جهت توربین نصرف می شود . به همین خاطر راندمان توربین گازی پایین و در حدود 27 درصد می باشد و برای بار پیک در شبکه استفاده می شود .
اصول نیروگاه گازی تقریبا از لحاظ مراحل مانند یک موتور چهار زمانه است یعنی چهار مرحله دارد که عبارتند از :
تراکم توسط کمپرسور
احتراق که در اتاق احتراق انجام می گیرد
مرحله کار یا انبساط در توربین
تخلیه که از دودکش صورت می گیرد
هوا با شرایط محیط کار که عبارتند از دما وفشار سایت محل نصب توربین گاز وارد کمپرسور می شود و در آن جا بر روی هوا کار انجام می شود . فشار و دمای هوای خروجی از کمپرسور بستگی به نوع توربین گاز دارد و معمولا فشار آن بین 9.5 تا 14 برابر ورودی و دمای آن در حدود 300 تا 350 درجه سانتی گراد می باشد . این هوا با این شرایط وارد اتاق احتراق شده و در آن جا طی یک فرآیند فشار ثابت دمای آن افزایش می یابد ( حدود 900 تا 1350 ) محصولات احتراق وارد توربین شده و روی پره های توربین با از دست دادن انرژی خود کار انجام می دهد و در نهایت با دمایی در حدود 450 تا 600 درجه سانتی گراد از توربین خارج می شود و به جو تخلیه می گردد .


نیروگاه توس
نیروگاه توس با 4 واحد بخاری 150 مگاواتی از نیروگاه­های ممتاز کشور و یکی از بزرگترین مراکز تولید برق در خراسان می­باشد. این نیروگاه در 12 کیلومتری شمال غربی مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و دامنه کوه­های بینالود در نزدیکی شهر توس مدفن شاعر بلندآوازه ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی واقع گردیده و نام نیروگاه توس بدین دلیل روی ریشه­ای فرهنگی و سابقه­ای کهن دارد.
قرارداد احداث نیروگاه در مرداد ماه 1357 با شرکت های براون باوری و پاتله منعقد گردید ولی در عمل تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیت قابل ذکری انجام نگرفت تا این که قرارداد شرکت آلمانی براون باوری در سال 1360 بررسی و اصلاح گردید و پروژه در اواخر همان سال فعال شد . همچنین در سال 1361 قرارداد بخش بویلر نیروگاه با شرکت اتریشی واگنربیرو منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
نخستین واحد نیروگاه در آبان 1364 و دیگر واحدها نیز تا پایان سال 1366 به شبکه سراسری به شبکه سراسری پیوسته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
از ویژگی های این نیروگاه استفاده از کندانسور هوایی است که در آن به کارگیری هوا به عنوان عامل خنک کننده (جایگزین آب) از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با توجه به اهمیت جهانی ذخایر آب، این سیستم، از اتلاف آب و کاهش سطح سفره­های آب زیر زمینی پیش گیری می­نماید.


پوسته خارجی توربین فشار متوسط
پوسته خارجی از چدن فولادی ساخته شده است و به طور افقی در ارتفاع محور توربین فلانچ شده است (با استفاده از پیچ و مهره های مخصوصی که طبق دستور داده شده محکم می­شوند).
قسمت بالائی پوسته به وسیله دو تکیه گاه در هر طرف روی پدستال های یاتاقان نگه داشته می شود.
محرک های روی پوسته فشار متوسط عمل می کنند راه راه تکیه گاهها و گوه های نگهدارنده به پدستالهای یاتاقان منتقل می شوند و به فنداسیون هدایت می گردد.
تغییرات درجه حرارت در طی راه اندازی، در روی موقعیت عمودی پوسته فشار متوسط مربوطه به روتور توربین فشار متوسط تاثیر ندارد چون تکیه گاهها پوسته را به خوبی در مرکز خط روتور نگه داشته اند در طرف ورود بخار ، پوسته توربین فشار متوسط روی پدستال یاتاقان تراست تکیه داده شده و در طرف خروج بخار به پدستال یاتاقان (ما بین توربین فشار متوسط و فشار ضعیف) تکیه داده است.
(هر دو سر پائینی پوسته خارجی با دو تکیه گاه نصب شده است که شامل یک وسیله حفاظتی است که از حرکت پوسته جلوگیری می کند .
(این تکیه گاهها همچنین در طی مونتاژ دمونتاژ مورد استفاده قرار می گیرد).
در طی مونتاژ قسمت پائینی پوسته به کمک پیچهای تنظیم ،تنظیم می شود و باید روی پدستال های یاتاقان نگه داشته شود.
در مجموع انتهای جلویی تکیه گاهها، مانند پوسته برای وصل کردن یک وسیله تغییر مکان به سوراخ های رزوه دار مجهز شده است که به حرکت محوری توربین در طی مونتاژ و دمونتاژ اجازه می دهد. پوسته توربین فشار متوسط در جهت محور به وسیله گوه های عمودی راهنمایی می شود.
جای خارهای گوه ها در هر انتهای قسمت پایینی پوسته فشار متوسط در سطح عمودی محور توربین قرار گرفته است گوه ها به پدستال هایی یاتاقان پیچ شده اند .
قسمت بالائی فشار متوسط داد و فلانچ اتصال لوله های ورودی ،دو فلانچ اتصال برای لوله های سرتاسری بالا ، نصب شده است در روی طرف خارجی پوسته امکاناتی برای محکم کردن تروکوپل ها، دو سوراخ برای اتصال وزنه های بالانس روتور فشار متوسط یک اتصال برای لوله بخار سرد بالانس پیستون تهیه شده است.
قسمت پائینی توربین فشار متوسط با دو اتصال فلانچی برای لوله های ورودی ، یک اتصال فلانچی برای برداشتهای 2 و3 و 4 به ترتیب، و یک خروجی بخار برای بالانس پیستون، یک فلانچ در طرف جلو و یکی در طرف عقب برای بخار آب بندی و مسیرهای خروجی و همچنین یک اتصال تخلیه برای جریان ریزش بالانس پیستون نصب شده است.
در مجموع ترموکوپل ها با امکانات مسدود کننده تهیه شده است بعلاوه یک لوله اتصال برای بخار زنده و بخار خروجی فلانچ گرم کن در هر طرف فلانچ های جدا کننده در داخل بخش ورودی تهیه شده است یک سوراخ برای پیچ تنظیم تهیه شده است که پوسته بالانس پیستون را در موقعیت مرکز محور نگه می دارد.
حمل کننده پره های راهنما (فشار متوسط)
حمل کننده های پره های راهنما (قرینه ایی به طور گردشی) به وسیله تکیه گاههای پوسته خارجی تکیه داده است و طرف فشار بیشتر آب بندی شده است.
حمل کننده پره های راهنمای شماره در پوسته خارجی روی چهار تکیه گاه تکیه داده شده است در صورتیکه حمل کننده پره های راهنما روی دو تکیه گاه تکیه می دهد.
ارتفاع به وسیله صفحه نازک مخصوص تنظیم می شود حمل کننده پره های راهنما شامل یک قسمت بالائی و یک قسمت پائینی است که به طور افقی در ببالای محور توربین به یکدیگر فلانچ شده اند.
با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص که طبق دستور داده شده محکم می شوند پره های راهنما داخل شیارهایی که توسط تراشکاری روی روتور ایجاد شده است محکم می شوند.
هر پره راهنما یک ریشه با قلاب تکی دارد و صفحات پوشش با یک برجستگی آزاد با سیلهایی لابیرنتی آب بندی شدهاند و در داخل روتور به شکل یک آب بندی لابیرنتی در گیری شده اند.
بعد از ردیف هشتم شانزدهم و بیست و یکم ، جریانهای بخار را از مسیر برداشتهای 2 و3 و 4 منشعب می شود از مسیر لوله های حلقه و ار و لوله های به پیش گرم تنهای آب بندی هدایت می شود که آنها به پوسته خارجی نصب شده است.
روتور توربین فشار متوسط
روتور توربین فشار متوسط در داخل دارای فضای خالی می بباشد شافت تو خالی از سه قسمت که به یکدیگر جوشکاری شده­اند ساخته شده است.
بالانس پیستون ، محل یاتاقان ترکیبی ژورنال تراست و فلانچ کوپلینگ در انتهای روتور واقع شده اند فلانچ کوپلینگ در انتهای خروجی قرار گرفته است روتور های توربین فشار قوی فشار متوسط و فشار ضعیف به وسیله فلانچ ها دقیقا کوپل می شوند.
پره های داخل شیارهایی که توسط تراشکاری روی روتور ایجاد شده اند محکمی می شوند آنهایی که با پره های راهنما و حمل کننده پره های راهنما درز گیری شده اند (سیلهای دو قطعه­ای صفحات پوشش در ترکیب با خطوط آب بندی ) تشکیل سیل های لابیرنتی می دهد.
تهیه بخار خنک کن برای روتور توربین فشار متوسط
برای خنک کردن قسمت بالانس پیستون که در ورودی بخار رهیت قرار دارد یک شاخه بخار خنک کن از خروجی پوسته فشار قوی برداشته می شود.
جریانهای بخار خنک کن از راه یک خط اتصال از میان انتها و ورودی بالانس پیستون از راه یک منطقه حلقه ای ریخته گری شده و یک شیار حلقه ای در داخل پوسته بالانس پیستون فشار متوسط به قسمت بالانس پیستون توربین فشار متوسط وارد می شود .
سیلینگ داخلی به وسیله بخش سیلینگ بین بالانس پیستون فشار متوسط و ورودی بالانس پیستون تهیه شده است.
در مسیر اتصال بین پوسته های فشار قوی و فشار متوسط یک وسیله جدا کننده نصب می شود که به وسیله سیستم کنترل به راه می افتد.
بالانس پیستون توربین فشار متوسط
بالانس پیستون توربین فشار متوسط به فشار محوری روتور کمک می کند به خاطر فشار های مختلفی که روی سطوح باردار بالانس پیستون عمل می کند.
فشار بخار رهیت در انتهای پره و فشار خروجی توربین فشار متوسط در انتهای سیل شات = فشار خروجی بالانس پیستون ، یک نیرویی را نتیجه می دهد که یک فشار به کار می رود در جهت مخالف جریان بخار ورودی روتور ، بنابراین فشار روتور تقریبا بالانس می شود.
در طراحی بالانس پیستون توربین فشار متوسط یک رینگ راهنمای ریخته گری تهیه شده است که در بخش ورودی بخار رهیت واقع گردیده است . هدف این رینگ راهنما هدایت کردن بخار رهیت به پره های عکس العملی و حمل کننده پره های راهنمای فشار متوسط است و مانع از جهش مستقیم بخار رهیت در مقابل روتور توربین فشار متوسط می شود.
بعلاوه اولین ردیف پره هایی راهنما و صفحات پوشش در شیار دور داده شده راهنمایی می شوند .
سیل های لابیرنتی بالانس پیستون شامل رینگ های چند تکه متحرک که در پوسته بالانس پیستون نصب می شود. و در مرکز روتور تقسیم شده اند و سیل های راه راه که در روتور آب­بندی شده اند مانند سیل های شافت دارای یک طرح یکسانی هستند .
موقعیت مرکزی پوسته بالانس پیستون به وسیله پیچ قابل تنظیم مرتب می شود و ارتفاع به وسیله دو گوه که به پوسته خارجی تکیه داده است تنظیم می شود.
توقف محور نیز به عنوان سیلینگ با بخش داخلی بخار رهیت کمک می کند.

سیلهای شافت توربین فشار متوسط
روش بهره برداری و ساختمان سیل های شافت توربین فشار متوسط شبیه سیل های شافت توربین فشار قوی است.
سیل شافت توربین فشار متوسط فقط یک سیستم بخار آب بندی و یک سیستم بخار آب بندی و یک سیستم خروجی دارد اما سیستم بخار نشتی ندارد.
ورودی های فشار متوسط
چهار ورودی از اتصال بین لوله های ورودی جریان بخار از کنترل والو ها و استپ والو های ترکیبی و پوسته فشار متوسط وجود دارد .
آنها به پوسته خارجی با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص فلانچ شده اند فلانچ اتصال بین برآمدگی های ورودی و پوسته خارجی فشار متوسط به وسیله واشر های دینگر مخصوص سیل شده است.