چکیده محتوای فایل:
برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک)
تعریف استراتژی
واژه استراتژی را که از لغت یونانی استراتژیا گرفته شده و ابتدا در علوم نظامی مطرح شده است . (ریشه این لغت ،کلمه استراتگوس به معنای فرمانده لشکری – کشوری است)
استراتژی یک برنامه واحد ، همه جانبه و تلفیقی است که محاسن یا نقاط قوت اصلی سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط می سازد و به نحوی طراحی می شود که با اجرای صحیح آن از دستیابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل شود.
مدیریت استراتژیک چیست ؟
مدیریت استراتژیک فرایندی است که به وسیله آن مدیران برای ، دراز مدت ،فعالیت های سازمان و اهداف را تعیین کرده و استراتژی های نیل به این اهداف را با توجه به شرایط داخلی و خارجی طراحی و برنامه های عملی ( عملیاتی ) برای اجرای استراتژی ها را انتخاب می
مدیریت استراتژیک فرایندی پویا است .
سطوح درگیر در برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک نباید به عنوان یک تخصص مدیران سطح بالا شمرده شود وتوسط برنامه ریزان حرفه ای انجام گرفته و سپس از طرف مدیرعامل تصویب و توسط مسئولان قسمت ها به مورد اجرا گذاشته شود . بلکه استراتژی سازی و اجرای استراتژی وظیفه ای است که شامل دخالت مدیران آن بخش هایی از بیمارستان می باشد که انتظار می رود نتایج استراتژیک در آن ها حاصل شود .
محول کردن مسئولیت و اختیار طراحی استراتژی به کسانی که در نهایت باید آن را عمل کرده و به کار گیرند ، سبب ایجاد تعهد مستقیم در قبال موفقیت یا شکست استراتژیک در بین آنها می شود .
مزایای مدیریت استراتژیک
سطوح مختلف مدیریت بیمارستان را در تعیین اهداف ، هدایت و راهنمایی می کند .
شناسایی و پاسخ گویی به موج تغییرات ، فرصت های جدید و تهدیدهای در حال ظهور را تسهیل می کند .
کلیه تصمیم گیری های مدیران در زمینه استراتژی را در کل بیمارستان هماهنگ می نماید.
سازمان را قادر می سازد که موقعیت واکنشی (Reactive) خود را به وضعیت کنشی و آینده ساز (Proactive) تبدیل کند .
مزیت های رقابتی یک بیمارستان را از طریق :
افزایش نقاط قوت درونی
کاهش نقاط ضعف درونی
استفاده از فرصت های محیطی
رفع تهدیدها
ارضای ذینفع های حمایت کننده درونی و بیرونی در مقایسه با رقبا افزایش داده و عوامل فوق را جهت نیل به اهداف و ماموریت بیمارستان ، هماهنگ می سازد .
اجزای مدیریت استراتژیک
تدوین استراتژی
اجرای استراتژی
ارزیابی و کنترل
مراحل برنامه ریزی استراتژیک
.1آغاز کار و حصول توافق دربارهی آن؛
.2تعیین و شناسایی سیاست ها ی سازمان
.3تدوین رسالت و ارزشهای سازمانی؛
.4تدوین چشم انداز،
.5ارزیابی محیط داخلی (نقاط ضعف و قوت)؛
.6ارزیابی محیط خارجی (فرصتها و تهدیدها)؛
.7تنظیم استراتژیها
انواع استراتژی ها:
استراتژیهای یکپارچگی
استراتژیهای متمرکز
استراتژیهای تنوع
استراتژیهای تدافعی
توسعه نفوذ و ادغام :
با استفاده از توانایی ها یا نقاط قوت داخلی اقدامات زیر را به عمل آورد.
1- بهره برداری از فرصت های خارجی
2- برطرف کردن نقاط ضعف داخلی
3- پرهیز از تهدیدات خارجی
حفظ و نگه داری :
حفظ شایستگی های اصولی سازمان و دوری جستن از خطرهای بزرگ
تقویت درونی – تدافعی :
سازمان باید نقاط ضعف داخلی را اصلاح کند و از تهدیدات خارجی پرهیز نماید. شامل: کاهش دادن فعالیت ها ، فروش یا واگذاری بخش هایی از سازمان