دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 206 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
مقدمه
بالندگی سازمانی در هسته درونی خود یک برنامه کششی است این برنامه بر پایه اطلاعات درست درباره وضع موجود ، فرصتها و دشواریهای کنونی و پیامدهای کنشهایی ست که برای دستیابی به هدف به اجرا درآمده اند استوار است .
یک برنامه بالندگی سازمان با عنصر تشخیص آغاز می شود . تشخیص سازمانی با فراهم آوردن اطلاعات لازم سازمانی با واکنش سریع را شکل می دهد که میتواند با عوامل موثر تغییر فعالانه برخورد کند .
تشخیص سازمانی رکن اصلی فرآیند بالندگی سازمان است .
تشخیص یاعلت یابی
تشخیص علل مشکلات سازمانی بعنوان حساس ترین جز استقرار یک طرح بهسازی سازمان تلقی میگردد .
تشخیص حدود 85% طرح بالندگی سازمان است .
سیستم جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را علت یابی گویند علت یابی بر پایه اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل و شناخت دقیقتر ساختار ، تعاملات ، رویه عملها و روشها ، سبکهای مدیریتی و سایر عناصر سیستم لازم و ضروریست .
علت یابی نیازمند داشتن نگرشی سیستماتیک و منظم بکل فرایندها است .
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 270 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 81 |
مقدمه
یکی از کارآمد ترین تکنیک های تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical Hierarchy process-AHP) که اولین بار توسط توماس ال ساعتی در 1980 مطرح شد . که بر اساس مقایسه های زوجی بنا نهاده شده و امکان بررسی سناریوهای مختلف را به مدیران می دهد .
اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی
اصل 1. شرط معکوسی (Reciprocal Condition)
اصل 2. همگنی (Homogeneity)
اصل 3. وابستگی (Dependency)
اصل 4. انتظارات (Expectation)
شرط معکوسی
اگرترجیح عنصر A بر عنصر B برابر n باشد ترجیح عنصر B بر عنصر A برابر 1 یه روی nخواهد بود .
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 446 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
مقدمه
در زمانه ما که عصر پد یداری تازه ها و نوع آوری ها ست نوع جدیدی از سازمانها در حال ظهور است که ان را سازمان مجازی نامیده اند . سازمان مجازی از نوعی تلفیق میا ن گروها وواحدهای پراکنده که به کمک شبکه های ارتباطی با هم پیوند خو رده اند وتشکل جدیدی را به وجود اورده اند
فرق این سازمان با سازمانهای سنتی در این است که :
سازمانهای سنتی فعالیت خود را در واحدهای مشخص تجاری اما سازمانهای مجازی عملیات خودرا فراتر از زمان -مکان -فرهنگ ومرزهای سازمان انجام میدهند
بنابر این این سازمان ها با ایجاد ارتباط با مرز سازمان وبا بهره گیری از تیمهای مجازی بسته به نیاز سازمان تشکیل یافته ونتیجه آن ها ایجا د سازمانی بدون مرز است
در سازمان مجا زی واحدها ی کوچک و خود کفا به یاری سیستمهای ارتبا طی واطلاعاتی به هم پیوند خورده اند وا اتحاد سازمانهای کوچک - شبکه ای عظیم ازسازمانها به وجود می اید که قادر به انجام ماموریتهای بزرگی است.
• تعاریف سازمانهای مجازی
•سازمان مجازی یک سازمان کوچک ومرکزی است که منابع اصلی خودرا ازسایر سازمانها تامین می کند.یک سازمان مجازی از نظر ساختاربسیار متمرکزاست وبندرت دارای واحدها ودوایر تخصصی یاوظیفه ای می شود.
و..............
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 845 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
مقدمه
مدیریت و رهبری در عین جذابیت به یکی از پیچیدهترین مفاهیم سازمانی تبدیل شده است. پیچیدگی ذاتی بشر در کنار شتاب فزاینده تغییرات، درک عوامل موفقیت سازمان را دشوارتر ساخته است. هزاره سوم با مسائل مهمی همچون افزایش دموکراسی، افزایش جمعیت، جهانیشدن، گسترش ارتباطات و اطلاعات، مسائل اخلاقی و مسئولیت اجتماعی، افزایش انتظارات مشتریان، رقابت فزاینده سازمانها، سرعت رشد دانش و فناوری، و... دستبهگریبان شده است.
تعریف
رفتار سازمانی مثبت گرا چنین تعریف می شود:
“ مطالعه و کاربرد توانمندیهای مثبت روانشناختی و نقاط قوت منابع انسانی که قابل توسعه و اندازه گیری باشند و بتوان برای بهبود عملکرد کارکنان، آنها را به صورت اثر بخش مدیریت کرد. “
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 900 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 103 |
خطر: موقعیت یا منبع بالقوة ایجاد خسارت و یا بیماری، تخریب اموال، تخریب محیط کار و یا ترکیبی از آنها
خطر: عوامل بالقوه آسیب رسان، به عواملی اطلاق می شود که سبب بیماری، آسیب، صدمه به تجهیزات کارخانه، محصول، محیط زیست ویا ازبین رفتن تولید وافزایش پرداخت خسارتهای مرتبط میگردد.
مثالهایی از خطرات
• الکتریسیته
• بارسنگین
• داربست
• زمین لغزنده
• تشعشعات رادیو اکتیو
دسته بندی خطرات و عوامل زیان آور محیط کار
عوامل فیزیکی زیان آور
عوامل شیمیائی زیان آور
عوامل بیوژلویکی زیان آور
عوامل ارگونومیک زیان آور
HSE management
بکارگیری اصول مدیریت عمومی نظیر طرح ریزی وغیره برای توسعه، استقرار وحفظ خط مشی HSE را مدیریت HSE گویند.
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 156 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
مقدمه
امروزه جامعه نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم وفناوری به پیش برود،هدف باید پرورش انسانهایی باشد که بتوانند با مغزیی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونه ای که انسانها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهرهگیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را از میان بردارند و به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند.
خلاقیت دارای سه مؤلفه است:
تخصص ، تفکر خلاق و انگیزش که می تواند درونی و بیرونی باشد.
خلاقیت از دیدگاه سازمانی
ارائه ی فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیت یا کیفیت فعالیتهای سازمان؛ مثلاً افزایش بهرهوری، افزایش تولیدات یا خدمات، کاهش هزینهها، تولیدات یا خدمات از روش بهتر، تولیدات یا خدمات جدید و غیره.
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 266 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 62 |
مقدمه
به منظور دست یابی به الگوهای بهینه حل مساله و ایجاد بهبود در سازمان ها، گروه های حل مساله یکی از راه کارهای مورد استفاده در سازمان های مختلف بوده است. در این راستا، سازمان ها نسبت به ایجاد تشکل های کاری و ایجاد فرهنگ کار گروهی، اقدام نموده اند و در این راه دستاوردهای مهمی نیز توسط آن ها کسب شده است.
از ویژگی های مهم و منحصربفرد این رویکرد آن است که علاوه بر به کارگیری مؤثر تکنیک ها و ابزارهای مورد استفاده در حوزه مهندسی کیفیت، با رویکردی خلاقانه به حوزه حل مسئله نیز پرداخته و تلاش می کند تا با تلفیق این دو، در قالب یک کار گروهی هدفمند به تأمین اهداف سازمان از طریق حل مشکلات در سطوح مختلف و در نتیجه بهبود مستمر بپردازد.
تاریخچه پیدایش حلقه های کیفی
ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم، به واسطه عدم به کارگیری روش های کنترل کیفیت، به تولیدکننده کالاهای ارزان و نامرغوب شهرت داشت. پس از جنگ جهانی دوم این کشور برای ورود به بازارهای جهانی تلاش زیادی را مصروف داشت. از سال 1771 صحنه رقابت ها تغییر کرد و از آن به بعد ژاپن توانست اطمینان بازارهای جهانی را به خاطر کیفیت مطلوب کالاهایش جلب کند و بازارهای جهانی را به دست گیرد.
این انتقال تسلط بر بازارهای کشورهای پیشرفته غربی، تاثیر زیادی گذاشت، تا آنجا که غربی ها، دلایل متعددی را برای موفقیت ژاپنی ها مفروض داشتند. یکی از دلایل معروف که غربی ها برآن تکیه می کنند این است که، این سیستم ها، فقط با فرهنگ ژاپنی ها قابل اجراست و ژاپنی ها جز کار کردن، به چیزی نمی اندیشیدند.
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1990 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
فهرست مطالب
تاریخچه
تعریف لی اوت
اهداف لی اوت
اصول لی اوت
انواع سیستم های عملیاتی
انواع لی اوت
مزایا و معایب انواع لی اوت
تاریخچه
آغاز استفاده از خطوط تولیدی در صنعت به عصر انقلاب صنعتی و اختراع ماشین بخارتوسط جیمز وات برمی گردد.در آن زمان ایده ساخت ماشین های تولیدی توسط وات مطرح شد. بمنظور تولید انبوه اولین بار در صنعت نساجی ایده بکار گیری ماشین آلات تولیدی مطرح شد و کم کم به صنایع دیگر نیز راه یافت پیدایش ماشین آلات تولیدی و استفاده از انها در کارخانه ها دانشمندان مدیریت و مدیران را وادار نمود تا همواره بدنبال روش و شیوه ایی باشند تا بتوانند بیشترین مقدار تولید را با کمترین هزینه بردست اورند که این امر سبب شد تا مدیران برای کاهش هزینه های حمل به نحو استقرار ماشیت الات توجه نمایند زیرا استقرار مناسب و صحیح ماشین الات تا حدی می توانست هزینه ها از جمله هزینه حمل و رفت امدهای زاید بین گارگاهها را کاهش دهد.
تعریف چیدمان
چیدمان کارخانه ، نقشه ای بهینه از ترکیب و شکل گیری امکانات شامل پرسنل،تجهیزات و دستگاه های تولیدی،انبارها ،تجهیزات حمل و نقل و جابجایی مواد و همه امکانات و خدمات می باشد بطوریکه این طراحی بهترین ساختاری را ارائه کند که همه موارد ذکر شده را در خود جای دهد.
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1549 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
فهرست مطالب
تعریف محصول
چرخه عمر محصول
تعریف طراحی محصول
عوامل موثر بر طراحی محصول
ابزارهای مورد استفاده در طراحی محصول
مراحل طراحی محصول
طراحی محصول
طراحی محصول به عنوان یک فعل،به معنای فرآیند خلق کردن یک محصول
جدید برای فروخته شدن به مشتریان یک کسب و کار است.
به دلیل نبود یک تعریف فراگیر پذیرفته شده که بتواند به طور کامل تمامی
موضوعات طراحی محصول را دربرگیرد،دو تعریف مجزا مورد نیاز خواهد بود:
اول تعریفی که بتواند طراحی محصول را مستقیما از جنبه یک محصول
معرفی کرده و دیگری تعریفی که بتواند فرآیند طراحی محصول را در رابطه
با این ساخت ارائه دهد.
طراحی محصول به عنوان یک کلمه،مجموعه ای از مشخصات
یک محصول است که شامل، فرم(ویژگی های زیبایی شناختی و
ملموس محصول یا خدمات)وعملکرد(قابلیت ها)به صورت توأم و یکپارچه
است.
فرآیند طراحی محصول یعنی:مجموعه ای از فعالیت های استراتژیک و
و تاکتیکی از ایده پردازی تا تجاری سازی وخلق یک محصول است.
هدف طراحی محصول چینش اجزای محصول با توجه به امکانات،توانایی ها و اهداف سازمان است
به نحوی که مشتری آن را انتخاب کرده تا مزایای رقابتی افزایش یابد.
طراحی محصول مجموعه فعالیت هایی فراتر از مهندسی میباشد،همراه با
مخاطره و فرصت های فراوان،ونیاز به توجه خاص به فناوری،بازار،و زمان
دارد.
چرا طراحی محصول مهم است؟
1.رقابت بین المللی
2.تقاضای پیچیده بازار
3.تکنولوژی
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 69 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
مقدمه:
ارتباط نزدیکی بین تجربه و دانایی وجود دارد. تجربه را می توان به عنوان پالایشگر دانایی در نظر گرفت. نه تنها انواع خاصی از دانایی می تواند. به تجربه تبدیل شوند،بلکه تجربه می تواند معیاری برای تبدیل داده ها به دانایی محسوب شود.
تجربه مدیریتی:
هر کدام از ما بارها و بارها این جمله را شنیدهایم که «تجربه، بزرگترین معلم زندگی انسانهاست»؛ اما به راستی هر یک از ما چه قدر زمان در اختیار داریم تا بتوانیم هر چیزی را تجربه کنیم، این در حالیست که بسیاری افراد همان راهی را که ما مدنظر داریم طی کنیم را پشت سر گذاشتهاند و با کسب تجربه از مسیر طی شده آنان، حداقل میتوانیم ابعاد نوتری از همان مسیر را بگشاییم.
به طور کلی میتوان تجربه را از جهت مبدأ کسب آگاهی به دو قسم ذیل تقسیم کرد:
1. تجربه خارجی( حسی) : مقصود آگاهیهایی است که انسان به وسیله حواس مادی از عالم خارج که در اینجا به معنای عالم ماده است به دست میآورد.
2. تجربه درونی: مراد معلوماتی است که انسان به وسیله مشاهده درونی و تفکر درباره حالات درونی و وجدانی خود به دست میآورد.