دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 855 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
گزارش کارآموزی دیفرانسیل پیکان و RD-شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو در 32 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار ................................... 1
مقدمه ...................................... 2
تاریخچه شرکت و عملکرد امور اداری آن ......... 3-6
سیکل کاری خط تولید اکسل پیکان و RD ....... 7
ترتیب اعمال ماشینکاری ...................... 8
توضیح نحوه تولید ............................ 9-16
فهرست اشکال
عنوان صفحه
نحوه قرار گیری قطعه در دستگاه ................ 18
شکل گویا از دستگاه ......................... 19 و 27
شکل گویا از ابزار کار دستگاه ............... 20 و 28
فهرست جداول
عنوان صفحه
نمودار تولید................................. 21-26
چکیده :
در کل این پروژه ما ابتدا از توضیح دربارة قسمتهای اداری و آموزش تاریخچه شرکت و در مرحله بعد در قسمت تولید به زیر مجموعه کرانویل و پینیون پرداختیم و در انتهای پروژه نیز اشکال و فرمهای مربوط به دستگاه و خود دستگاه و ابزار کار را در پروژه عنوان کردیم.
پیش گفتار
موضوع این پروژه تولید قطعات خودرو میباشد که به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت خودروسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اهمیت از آن لحاظ که تولید قطعه مانند تولید خودرو نمیتواند به صورت خطوط مونتاژ از خارج وارد شود بلکه باید قطعه با تکنولوژی وارد شود و از زمانی که قطعه در ریخته گری تولید تا زمانی که قطعه از عملیات حرارتی و سخت کاری در اختیار خطوط مونتاژ قرار میگیرد باید دارای خطوط با تکنولوژی سخت باشیم.
مقدمه
در کشور ما به دلایل مختلف از ورود تکنولوژی صنعتی محروم هستیم و خود این گویای تمام حقایق در قسمت قطعه سازان کشور میباشد.
محل این پروژه در شرکت محور سازان ایران خودرو میباشد که از قویترین شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو است. با تاریخ چه این شرکت در ادامه آشنا خواهم شد.
گفتنی است که خطوط تولید کرانول دپسیون این شرکت در کل کشور منحصر به فرد میباشد و در کل کشور در شرکت توانایی تولید این قطعات حساس را دارند.
ما در این پروژه در ابتدا با تاریخچه این شرکت و قسمت مختلف آن آشنا میشویم و در قسمت بعدی به سراغ خطوط تولید کرانول وپسیون میرویم و در انتهای یک ترجمه دقیق از دستگاههای بکار رفته در این خطوط را در اختیار قرار میدهیم.
تاریخچه کوتاه پیدایش شرکت صنعتی
محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو از بزرگترین شرکتهای مجموعه ساز ایران خودرو است که در زمینه تولید و ساخت خودروهایی با معیارهای جهانی به کار میپردازد.
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو در 16/10/1343 با سرمایه 60 میلیون در تهران تحت شمارهی 9643 با نام شرکت سهامی کنسرسیوم کارخانجات اتوبوس سازان به ثبت رسید و از سال 1345 طبق اساس نامه شرکت مبادرت به تولید اتوبوس و مینی بوس و وانت نمود و در 3/4/1352 نام شرکت به شرکت صنعتی خودرو سازان تغییر یافت.
در سال 1378 شرکت گسترش صنایع ایران خودرو با خرید 67% سهام از سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت از شرکت صنعتی خودرو سازان ایران به شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو تغییر پیدا کرد.
سرمایه فعلی شرکت 100 میلیارد ریال است که از 100 میلیون سهم یک هزار ریالی تشکیل شده است و 67% آن متعلق به شرکت گسترش صنایع ایران خودرو و 33% دیگر در اختیار چندین سازمان سرمایه گذار و 1686 نفر اشخاص حقیقی میباشد.
در حال حاضر کارکنان شرکت اندکی بالاتر از 1000 تن است که 3/78 درصد در بخش تولید و پشتیبانی و 7/21 درصد کارکنان در واحدهای ستادی، اداری، تحقیق و توسعه، فروش و خدمات پس از فروش فعالیت میکنند.
بر اساس مصوبههای اخذ شده از سازمانهای قانونی، طرحهای توسعهی شرکت به شرح زیر است:
افزایش تولید محور بهت پیکان از 40000 به 130000 دستگاه
تولید محورهای جلو و عقب خودروهای پژو 405، سمند و پژو 206
جایگزین کردن ماشین آلات جدید به منظور ارتقای سطح کیفی محصولات با همت و تلاش کارکنان، شرکت موفق به اخذ نظام مدیریت کیفیت ISO9002 در سال 1378 شد که بدنبال آن در سال 1379 با در نظر گرفتن بخش طراحی و بهینه سازی محصولات استاندارد ISO9001 نیز اخذ شد.
در سال 1380 شرکت موفق به اخذ ویرایش ISO9001 – 2000 و متعاقب آن معیارهای ویژه صنعت خودرو ISO / TS16949 گردید.
شرکت با اقداماتی که بر اساس الگوی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) به عمل آمد موفق شد در سال 1382 در اولین دوره جایزه ملی کیفیت که در ایران اجرا شد. به دریافت «تقدیرنامه اشتهار در سرآمدی» نایل آمد. به منظور حفظ سلامتی و بهداشت کارکنان اقدامات لازم جهت پیاده سازی استاندارد OHSAS118000 به عمل آمده است. همچنین در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از فعالیتهای تولیدی، اقدامات اولیه جهت پیاده سازی ISO14001 آغاز شده است.
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو از توانمندیهای صنعتی به شرح زیر برخوردار است :
یکی از چهار شرکت برتر کیفیت ملی در ایران است.
یکی از شش شرکت دارای استاندارد جهانی ISO / TS169449 است.
دارای تقدیر نامهی اشتهار در سرآمدی است.
دارای تأیید صلاحیت آزمایشگاه کالیبراسیون از موسسه تحقیقات صنعتی و ملی ایران است.
مشخصات کلی شرکت و امور اداری
تقسیم بندی بخشهای مختلف کارخانه و سازمانهای متشکله و ارتباط آنها با یکدیگر بوسیله نمودارهایی که در تابلوهای شرکت مشخص گردیده است.
توضیحاتی درباره مسایل و شکل اداری شرکت توضیحاتی داده میشود:
تعداد پرسنل : کادر نیروی انسانی شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو در حدود هزار (1000) نفر میباشند که در یک شیفت مشغول به کار هستند.
فعالیت کارخانه :
کار روزانه شرکت از ساعت 30/6 دقیقه صبح الی ساعت 30/15 دقیقه بعدازظهر میباشد. در طول هفته از روز شنبه تا چهارشنبه زمان فوق الذکر فعالیت رسمی کارخانه میباشد و از ساعت 30/15 الی 30/18 هر روز به اضافه پنجشنبه هر هفته ساعت اضافه کاری شرکت محسوب میشود.
هر فرد از پرسنل کارخانه دارای کارت ساعت ورود و خروج مخصوص خود بود که در هنگام داخل و خارج شدن ساعت میزند که بخشی از کنترل ساعت کاری و حضور و غیاب کارکنان از روی آن سنجیره میشود و به همین نسبت در آخر کارتهای جمع آوری شده و کارت جدیدی در اختیار پرسنل قرار میگیرد و در صورت لزوم پرسنل میتوانند مرخصی روزانه یا موقت دریافت کنند که حدود آنرا تا حد مجاز کارخانه بر پرسنل خود معرفی نموده است. در طی سال کارخانه حدود 15 الی 20 روز تعطیلی تابستانی دارد. ساعت حرکت سرویسهای شرکت در پایان ساعت کاری 30/15 و در پایان ساعت اضافه کاری 30/18 دقیقه خواهد بود.
3- حقوق و مزایا :
در پایان هر ماه حقوق کلیه پرسنل پرداخت میشود به گونهای که پس از بررسیهای لازم در زمینههای مختلف لیست کارکرد افراد با احتساب اضافه کاری و غیره به امور مالی رفته و امور مالی با توجه به سیستم حقوقی موجود و با کسر بدهی و یا کمک حسابها، حق بیمه، حق مالیات اعضا، حقوق آنها را محاسبه نموده که فیش حقوقی همراه با مقدار هر شخص به سرپرست هر قسمت تحویل داده میشود.
4- ایمنی و بهداشت :
این قسمت که از سه بخش بهداری، اتاق پزشک، و حفاظت تشکیل میشود. امکانات لازم را فراهم مینماید.
قسمت بهداری مجهز به وسایل ضروری پزشکی و دارای انواع داروهای مختلف میباشد. بخش حفاظت نیز مجهز به وسایل ایمنی و مقابله با حوادث احتمالی میباشد. بیشترین حادثهای که امکان اتفاق آن در سالن تولید اکسل میرود افتادن پلیه در چشم و مجروح شدن دستهاست که این نیز در قسمت ایمنی و بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.
برای مقابله با اتفاقات برق یا آتش سوزی کپسولهای آتش نشانی مخصوص در این قسمت آماده شده است و نیز در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شدهاند و همچنین ماشینهای بزرگ آتش سوزی برای اتفاقات و آتشسوزیهای بزرگ در کارخانه در نظر گرفته شدهاند.
پرسنل در چند نوبت سه یا چهار ماهه یا هر سال واکسینه میشوند.
سلف سرویس و سالنها از لحاظ بهداشت قسمت تحت کنترل و نظارت مستمر ایمنی و بهداشت شرکت قرار دارند. برای انتقال سریع بیماران یا بیمارانی که در حالت وخیم داشته باشند. آمبولانس حاضر و آماده میباشد. برای هر عضو از پرسنل کارخانه یک پرونده بهداشتی تشکیل میشود و همگی بیمه درمانی شرکت میباشند.
واحد آموزش :
یکی از قسمتهای فعال در کارخانه واحد آموزش شرکت میباشند در این واحد کتابخانه بسیار خوبی فراهم شده است تا اینکه کلیه کارکنان شرکت در همه سطحی که هستند بتوانند در کنار کار عملیشان از کتب علمی و فنی تخصصی مربوط استفاده کنند.
در ارتباط با کار عمده سالن تولید اکسل در شرکت کتب بسیار مفیدی در زمینههای مختلف وجود دارد در ضمن برای تقویت دانش فنی سرپرستان و کارکنان فنی شرکت هر چند وقت کلاسهای آموزشی مختلف برگزاری کند. تا جاییکه امکان نمایش فیلمهایی در رابطه با و کاتولوگهای مختلفی در ارتباط با مسایل فنی کارخانه وجود دارد که در اختیار کارکنان فنی شرکت قرار میگیرد.
ساختار صنعتی خودرو سازان ایران (محور سازان)
ساختار صنعتی محور سازان ایران شامل دو قسمت اصلی میباشد:
1. سالن تولید اکسل عقب پیکان 2. سالن تولید مینی بوس
در حال حاضر ب دلیل توقف تولید مینی بوس و واگذاری امتیاز آن به شرکت زامیاد این بخش فعالیت خاصی ندارد و تنها به ادامه و تکمیل چندین دستگاه مینی بوس نیز که از قبل تولید شده میپردازد البته در آینده امیدوارند که به تولید اکسل عقب و جلوی ماشینهای سنگین از جمله کامیون و مینی بوس خواهد پرداخت.
حال در این بخش ما با قسمت اصلی تولید که همان خط تولید اکسل عقب RD میباشد آشنا میشویم.
خطوط تولیدی شرکت
شرکت صنعتی محور سازی دارای 16خط تولیدی میباشد که 14 خط آن مربوط به ساخت قطعات و 2 خط آن مربوط به قسمت مونتاژ و جمعآوری میباشد.
این خطوط عبارتند از :
جوشکاری پوسته اکسل
ماشین کاری پوسته اکسل
میل پولس
خط تولید کپه یاتاقان
تولید محفظه دیفرانسیل یا هوزینگ
خط تولید کاسه چرخ
خط تولید دنده بیوس
خط تولید دنده هرز گرد
خط تولید کرانویل
10. خط تولید پینسیون
11. خط تولید پسینگ
12. خط تولید جعبه دیفرانسیل
13. کوپینگ متحرک
14. خط تولید توپی عقب
OP140 :
دستگاه شماره زنی :
در این مرحله قطعاتی که قلاویز زده شده است شماره زنی میکنیم و آماده میکنیم برای مرحله (خشن کاری) دنده زنی نحوه زدن شماره به این صورت است که قطعه را در جای خود قرار میدهیم و عدد و شمارهها بصورت غلطکی از روی قطعه رد میشود در نتیجه باعث میشود که شماره روی قطعه حک شود و این شمارهها به شرح زیر است.
مثال : 1009شماره قطعه 9 تعداد دنده پینسیون 35 تعداد دنده کرانویل - 5 – 81 سال و ماه ساخت قطعه
Op170 :
خشن کاری دنده کرانویل :
در این مرحله شروع به زدن دندههای قطعه کرانویل میکنیم که این دستگاه بصورت اتوماتیک عمل میکند به این شکل وقتی قطعه را بستیم و استارت میکنیم و ابزار برش در اینجا کامتر میباشد که تشکیل شده از چندین بلید که این بلیدها به صورتی چسبنده شدهاند اولین بلید عمق کمتری براده برداری میکند و هر چه به آخرین بلید میرسد عمق دندانههای ما کامل میشود و در اینجا قطعه ما به سمت ابزار برشی حرکت میکند و ابزار برش ما ثابت است یعنی حرکت دورانی در جای خود دارد ولی به جلو و عقب نمیرود و این قطعه است که عمق دنده را کامل میکند با به جلو رفتن و وقتی که یک دنده زده شده توسط قلم پخ زنی یک پخ روی لبة بیرونی زده میشود و قطعه به سمت عقب برمیگردد و قطعه برای دندة بعدی آماده میشود و دوباره تمام کارهای قبلی که گفته شد تکرار میشود تا 35 عدد دنده زده شود – یادآور باشیم که در این مرحله حدود 7/0 تا 1 میلیمتر از عمق کل دنده برای مرحله بعدی گذاشته میشود تا سطح دنده خوبی داشته باشیم.
OP180 :
دستگاه پرداخت دنده زنی کرانویل :
در این مرحله قطعهای که توسط خشن تراش دنده تولید شده را به کولت میبندیم و بعد توسط راهنما که این راهنما طوری تعبیه شده که توی یک دنده جا میرود و بعد از آن، کولت را میبندیم و قطعه را ثابت میکنیم و بعد راهنما را به جا خود برمیگردانیم کار راهنما این است که قطعه ما را در جای اصلی و استاندارد خود قرار میدهد تا وقتی شروع به براده برداری کردیم بلیدها، دقیقاً یک میزان از فوروارد و ریویز دنده براده برداری کند و اینکه اگر راهنما اشتباه زده شود باعث میشود که قطعه در جای خود قرار نگیرد در نتیجه بار بعضی از بلیدها زیادتر باشد و در نتیجه باعث شکستن ابزار شود و پس از این مرحله استارت میکنیم در این مرحله نیز مثل مرحله قبل قطعه، به سمت کاتر میرود البته دیگر به عقب و جلو نمیرود چون کاتر، طوری طراحی شده که وقتی یک دنده زده شد به اندازه جای چند بلید خالی است و در این حین دستگاه ما جای دنده را تعویض میکند و دنده بعدی را جهت براده برداری آماده میکند و کاتر دایرهای شکل است دز این مرحله تمامی مراحل به صورت اتوماتیک انجام میشود.