دسته بندی | ساخت و تولید |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
گزارش کارآموزی شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو در 38 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان ........................................................................... صفحه
فعالیت انجام شده ............................................................... 1
مقدمه ............................................................................ 15-2
معرفی فیکسچر دنده زنی کرانویل پیکان ................. 18-16
منابع و پیوست ................................................................. 19
نقشه
تاریخچه شرکت
شرکت صنعت محور سازان ایران خودرو (سهامی عام) در سال 1343 تحت نام «شرکت سهامی کنسرسیوم کارخانجات اتوبوس سازان ایران» به ثبت رسید واز سال 1345 بهرهبرداری از آن آغاز گردید. در سال 1352 نام شرکت به «شرکت صنعتی خودروسازان ایران» تغییر یافت و فعالیت اصلی شرکت تا سال 1374 متمرکز بر تولید مونتاژ انواع اتوبوس، مینیبوس، و فروش لوازم یدکی و خدمات پس از فروش مربوط به آنها بود. در سال 1374 موضوع فعالیت شرکت به تولید وفروش انواع اکسل و گیربکس خودروهای بنزینی و سایر مجموعههای انتقال قدرت خودرو تغییر یافت و در سال 1377 نیز نام شرکت به شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو (سهامی عام) تغییر داده شد.
در سال 1380 شرکت ضمن ایجاد مرکز تحقیقات و طراحی اکسل، موفق به کسب گواهینامه کیفی ISO/TS16949 و در سال 1382 موفق به اخذ گواهینامه ISO/TS16949:2002 برای اکسل جلو و عقب واجزای متشکله و قطعات یدکی خودروهای سبک گردید . همچنین درسالهای 1382 و 1383 بعنوان یکی از شرکتهای سرآمد کشور در بین صنایع مختلف موفق به دریافت تقدیرنامه اشتهار در سر آمدی جایزه ملی کیفیت و دریافت گواهی تعهد به تعالی سازمانی به عنوان یکی از 10 شرکت سرآمد وزارت صنایع و معادن شده است و در سال 84 به عنوان یکی از چهار شرکت برتر شناخته شده است. همچنین این شرکت در سال 1383 با تداوم روند کیفیت وتامین به موقع به اخذ گرید A شرکت ساپکو گردید.
محور سازان ایران خودور از شرکتهای زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو است و در حال حاضر حدود 63 درصد از سهام شرکت متعلق به شرکت گسترش سرمایهگذاری ایران خودرو و شرکت سرمایهگذاران سمند میباشد.
در حال حاضر شرکت محور سازان ایران خودرو بزرگترین تولید کننده اکسل و کرانویل و پینیون در ایران و خاورمیانه است و بر اساس چشم انداز خود به بازارهای جهانی این صنعت میاندیشد.
موفقیتها و گواهینامههای مدیریت کیفیت
· تقدیر نامه اشتهار در سرآمدی جایزه کیفیت ایران، سال 1384
· گواهی تعهدبه تعالی جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی، سالهای 1382 و 1383
· گواهینامه اهتمام به سرآمدی جایزه ملی کیفیت ایران ، سال 1383
· گرید A نظام مدیریت کیفیت تامین کنندگان ساپکو 79، سال 1383
· گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO/TS 16949:2002 ، سال 1382
· گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001:2002 ، سال 1380
محصولات تولیدی
محصولات تولیدی این شرکت عبارتند از :
·اکسل عقب خودور پیکان و خودرو پژو RD
·اکسلهای جلو و عقب خودروهای پژو 405 ، پژو پارس و سمند
·اکسلهای جلو و عقب خودرو پژو 206
·انواع کرانویل و پینیون(پیکان و نیسان جونیور)
·گیربکس خودرو پژو 405 (طرح توسعه)
واحد مهندسی شرکت محورسازان ایران خودرو با هدف ایجاد قابلیتهای دوم طرح ریزی و تولید محصولات جاری/ بهبود مستمر/ را از طریق فرآیندهای زیر میسر میسازد.
1-تهیه مدارک و مستندات فنی و استانداردهای مورد نیاز
2- تعیین و افزایش قابلیت فرآیندهای تولید (CPK)
3- تعیین وافزایش قابلین ماشین آلات (CMK)
1- سیستم پایش و مدیریت ابزارهای تولیدی
2- سیستم پایش و مدیریت فیکسچرهای تولیدی و مونتاژ
3- پایش و تعیین قابلیت ابزارهای اندازهگیری CGK
4- پایش و بهبود کیفیت تولیدات پیمانکاران از طریق ارزیابیهای و رایه راهکار مناسب
5- طراحی لیاوت کارخانه به منظور بهینهسازی جریان مواد در داخل کارگاههای تولیدی
6- امکان سنجی طراحی و آمادهسازی خط تولید جهت تولید قطعات نمونه ویک روز خط
انجام این فرآیندها در راستای ارتباط سازمانی وموثری با سایر واحدهای شرکت مخصوصا واحدهای تضمین کیفیت، برنامهریزی، تولید و بازرگانی صورت میپذیرد.
هر یک از گروههای کاری مهندسی مسئولیت پیگیری فرآیندهای زیر را بعهده دارند :
مهندسی محصول:
· تهیه و تنظیم اسناد و مدارک فنی محصول و استانداردهای ابعادی متالوژیکی و سایر استانداردهای مرتبط با تست قطعات محصول
· تهیه و گردآوری استانداردهای مرتبط با تست جایگزینی و انتخاب مواد مورد نیاز به منظور کنترل و پذیرش مواد مورد نیاز به منظور کنترل و پذیرش مواد خام و کالاهای ورودی به شرکت
· تدوین BOM ،PART LIST محصول وبررسی نقش هر یک از قطعات درمحصولهای نهایی وپیشبینی تمهیدات لازم برای دستیابی به کیفیت قابلیت و تعمیر پذیری قطعه مطابق اهداف و نیازهای مشتری
ارتباط و نظارت فنی لازم بر تامین کنندگان مواد قطعات وزیر مجموعهها مطابق و زیر مجموعهها مطابق با دستورالعملها و استانداردهای سیستم کیفیت
«مقدمه»
1- مقدمهی آشنایی با جیگ و فیکسچر وطراحی ابزار:
جیگ و فیکسچرها بمنظور تبدیل ماشینهای افزار استاندارد به ماشینهای افزار خاص به وجود آمدهاند. همچنین می توان در جایی که محصول با تولید کم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی که نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیلهی خاصی مشکل باشد، به کمک تکنسینهای ماهر از آن بهرهگرفت، وقتی هدف قبول یا رد یک قطعه باشد واندازهگیری دقیق آن چندان اهمیت نداشته باشد از شابلونهای اندازه سنج استفاده میشود از فیکسچرهای بازرسی وقتی استفاده میشود که موقعیتهای سوراخها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند. فیکسچرها مونتاژ کردن و جوشکاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شدهاند که هر دو دست تکنسین آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد .
2- تهیهی یک وسیلهی خاص با در نظر گرفتن جنبهی اقتصادی آن.
اگر قیمت یک وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با کاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی که میباید تولید شود، رابطه داشته باشد. حداقل تعدادی که میباید تولید شود را باید محاسبه کرد.
3- طراحی جیگ و فیکسچر:
اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط کلی یا محیط ظاهری قطعه میباشد. این ترسیم وضعیتی که میباید روی قطعه کار انجام شود صورت میگیرد، همچنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیرهبندی نیز جزو این مرحله است. سپس سیستم هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شکل دادن یک واحد کل این ترسیمات به یکدیگر مربوط میشوند.
4- اصول طراحی جیگ و فیکسچر:
اصول طراحی جیگ و فیکسچر عبارتند از : الف) موقعیتدهی ب) گیرهبندی ج) فضای آزاد د) ثبات و استحکام ه) جابجا کردن.
5- جیگهای سوراخکاری: جیگهای سوراخکاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ کردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت کردن سطوح برجسته و قلاویز کردن به کار میروند. به استثنای حالت قلاویز کردن در بقیهی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگهای سوراخکاری باید علاوه بر داشتن سیستمهای موضعدهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند.
(1) معرفی فیکسچر:
فیکسچر ماشینکاری مخصوص دنده پلوس پیکان و پژو 405- استفاده میشود. این فیکسچر از پنج قسمت تشکیل شده که در این فیکسچر قسمت دوم و پنجم مشترک میباشند.
(2) توضیح مکانیزم:
این فیکسچر خیلی بزرگ نمیباشد و قسمت اعظم آن را بدنه آن تشکیل داده است. بدنهی این فیکسچر که نام خارجی آن ARBOR میباشد، استوانهای است که بر روی سطح آن ماشینکاری شده است و داخل آن سوراخ کاری شده است، سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن که ماشینکاری شدهاند کاملا هممحور است و دارای تولرانسهای دقیق میباشد و سطوح داخلی و خارجی آن کاملا سنگ زده شده و دقیق است. در مورد بدنه و قسمتهای دیگر فیکسچر توضیح کامل داده میشود. کلت، محور فیکسچر و اورینگ که در انتهای محور فیکسچر نسب میشود، همگی روی بدنهی فیکسچر سوار میشوند وسپس قسمت انتهایی بدنه که ماشینکاری شده است توسط فکهای سه نظام یا چهار نظام دستگاه تراش therling محکم گرفته میشود. در مورد بستن بدنهی فیکسچر بر روی دستگاه تراش این نکته کاملا ضروری است که اولا اگر قسمت انتهایی این بدنه توسط فکهای چهار نظام گرفته شود، نیرویی که از طرف فکهای چهار نظام به بدنه وارد میشود کمتر از نیرویی میباشد که از طرف فک های سه نظام وارد میشود و این مزیت باعث خواهد شد که قطعه در معرض لهیدگی کمتری قرار گیرد و همچنین از چهار قسمت گرفته میشود. نکتهی دیگر این است که فکهای چهار نظام که هر کدام دارای پیشانی کاملا عمود بر قسمت زیرین فکها هستند، این پیشانیها باید کاملا به قسمت پلهای بدنهی فیکسچر برخورد کرده و دارای تماس کامل باشد و سپس فکهای چهار نظام را با آچار سفت میکنیم تا بدنه را محکم بگیرند.
گزارش فعالیتهای انجام شده:
1- بنده در قسمت طراحی و نقشهکشی شرکت محورسازان ایران خودرو و مشغول به گذراندن به دورة کارآموزی خود بودم دراین قسمت فعالیتهای نظیر طراحی جیگ و فیکسچرهای مورد نیاز داخلی شرکت و تصحیح نقشههای قدیمی و جدید و بازبینی فیکسچرهای تولیدی انجام گیرد. در این قسمت بیشتر نقشهها توسط نرمافزارهای مانند Autocad و Machanica کشیده میشود وبه بخاطر همین امر در چندین هفته اول ورود به این قسمت آموزشهای این نرمافزارها به ما توسط سرپرستهایمان داده میشد و در حین آموزش هم با انواع فیکسچرهای نظیر فیکسچر کنترل گیج و سوراخکاری (جیگ) که سرپرستهایمان میکشیدند آشنا میشودیم البته بعضی از نقشههای اجزاء ساده فیکسچرها هم را در ابتدا هم مطابق با آموزش داده شده به ما میکشیدیم. و البته با گذشت چند هفته اول نقشههای بیشتر و کاملتری هم شروع به کشیدن کردیم.
جینگ و فیکسچرها به منظور تبدیل ماشین افزارهای استاندارد به ماشینافزارهای خاص بوجود آمدهاند غالبا با آنها میتوان حتی به کمک کارگران نیمهها ما هر محصول زیاد تولید کرد و نیز میتوان در جای که محصول با تولید کم موردنظر بوده ولی قابلیت تغییر اهمیت داشته باشد و همچنین درجای که نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیلهی خاصی مشکل باشد میتوان از فیکسچرها استفاده کرد و همینطور وقتی که هدف کنترل قطعه تولیدی میباشد میتوان از ابزارهای کنترل خاص یا فیکچر بازرسی (گیج)استفاده کرد مثلا موقعی که موقعیت سوراخها و یا فاصله از هم دیگر مورد نظر میباشد از این نوع فیکچرها استفاده میشود.
وهمینطور فیکسچرهای جوشکاری که باید طوری طراحی شوند که دو دست تکنسین آزاد باشد.
-جیگها گروهی از وسایل مورد استفاده در کارگاهها هستند که شامل وسایل هدایت ابزار میباشند از آنها تنها وقتی استفاده میشود که با دریل یا از وسایل سوراخ زنی و برقو کاری استفاده میشود.
فیکسچرها هم وسائل نگهدارنده هستند که به امکان هدایت ابزار مجهز نیستند ولی ممکن است وسیلهای برای تنظیم کردن تیغه در آنها تعبیه شده باشد از فیکسچرها برای عملیات سنگزنی فرزکاری تراش کاری کاری وعملیات مشابه استفاده میشود.
- طراحی جیگ و فیکسچر: اولین قدم در طراحی جیگ و فیکسچر ترسیم خطوط کلی یا محیط ظاهری قطعه میباشد که با رنگ مجزا از رنگ فیکسچر کشیده میشود و همچنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیرهبندی نیز جزء این مرحله محسوب میشود سپس سیستم هدایت ابزار یا سیستم تنظیم در داخل طرح اولیه ترسیم میگردد و بالاخره برای شکل دادن این ترسیمات کلی به یکدیگر مربوط میشوند.
1- موقعیت دهی: اولین اصل در این کار اطمینان حاصل کردن از محکم نگهداشتن قطعه است.
2- حدالامکان کلیه نقاط موقعیت دهنده باید درمعرض دید باشد.
3- موقعیت دهندهها باید چند مرحلهای باشند یعنی ابتدا موقعیت را با یک موقعیت دهنده و سپس توسط موقعیت دهنده دیگر تنظیم شود.
4- موقعیت دهنده نباید بگونهای قرار بگیرند تا برادهها مانع کار آنها شوند.
5- برای جلوگیری از بوجود آمدن خطا درموقع موقعیت دهی به قطعه در طرح باید وسایل خطاسنج وجود داشته باشد.
-گیرهبندی
1- گیرهها باید بگونهای قرار بگیرند که در مقابل نیروهای وارده حداکثر مقاومت را داشته باشند.
2- وضعیت بستن گیرهها باید طوری باشد که در کار تغییر شکل بوجود نیاآورد.
3- در صورت امکان باید گیره را با بدنه فیکچر یک پارچه بسازیم.
4- گیرهبندی و موقعیت دهندهها باید طوری طراحی شوند که حرکات آنها وطبیعی صورت میگیرد.
-فضای آزاد
1- برای ایجاد تغییرات احتمالی اندازه کار بهتر کافی فضای آزاد در نظر بگیرید.
2- برای حرکات دست کارگر فضای کافی پیشبینی شود.
3- اطمینان حاصل شود که برای برادهها جای کافی درنظر گرفته شود.
-ثبات و استحکام:
1- وسیله تا حدی که عملیات ایجاب مینماید محکم باشد.
2- در صورت لزوم امکاناتی را پیشبینی کنید که به کمک آنها بتوان دستگاهها را موقعیت دهی کرد و بمیز کار یا محوری دورانی ماشین قابل پیچ باشند.
اصول کلی
1- برای حداقل رساندن قیمت وجلوگیری از عیب کرن زیاد دستگاه بعلت پیچیدگی بیش از حد آن طرحی ساده ارایه گردد
2- تا حد ممکن از قطعات استاندارد و متداول استفاده شود.
3- باز و بسته کردن از روی سیستم راحت باشد و آن را آزمایش کنیم (استفاده از روش طراحی که بر اساس آن سیستم بر حول قطعه طراحی میشود منجر بوجود آمدن این گونه خطا میشود.)