دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 1425 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری یه ایده عالی برای مهمونی ها و تولدها/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه Arian Band را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاس گزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 634 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری ساختن قلعه با پرینتر 3 بعدی/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه Arian Band را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاس گزاریم"با تشکر"
دسته بندی | وکتور |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 643 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری ترکیب جالب اب و امواج صدا/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه Arian Band را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاس گزاریم" با تشکر"
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 187 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
گیف تصویری نحوه پخش امواج wifi در خانه/با سلام و احترام و خسته نباشید از اینکه فروشگاه Arian Band را برای خرید محصولات اینترنتی خود انتخاب نموده اید از شما سپاس گزاریم"با تشکر"
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 7518 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 152 |
عنوان پروژه : شناسایی و دسته بندی جدید تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره گسسته
تعداد صفحات : ۱۵۲
شرح مختصر پروژه : پروژه ای که در این مطلب برای دانلود آماده شده است ، به شناسایی و دسته بندی تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره گسسته پرداخته است. تصمیمگیری چند شاخصه یا multiple Attribute Decision making و به اختصار MADM شاخه ای از تصمیم گیری چند معیاره می باشد. این نوع از تصمیم گیری شامل مدلها و روشهایی می باشد که خود به دو دسته ی مدلهای جبرانی و مدلهای غیرجبرانی تقسیم می گردد.با توجه به اینکه هدف از این پروژه ، ارائه دسته بندی های جدیدی از تکنیک های MADM است، این تکنیک ها بررسی و در نهایت، ۷ نوع دسته بندی مختلف ارائه و توجیه شده است.
پس از بررسی تکنیک های MADM کلاسیک، سعی شد، متدهای جدید MADM شناسایی و بررسی شود که نتیجه این تحقیقات و بررسی ها در فصل سوم آورده شده است .در فصل چهارم ، ۷ نوع دسته بندی برای تکنیک های MADM ارائه شده و فواید هر کدام مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر مسئله با چند معیار برای تصمیم گیری، باید توسط یکی از تکنیک های متعدد MADM حل شوند. با توجه به اینکه هدف از انجام این پروژه شناسایی تکنیک های جدید و دسته بندی تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره گسسته (MADM)است ، آشنایی با مباحث اولیه مربوط به تکنیک های MADM ضروری به نظر می رسد.
مباحث تصمیم گیری های چند معیاره یک بخش مهم از دانش تصمیم گیری مدرن را تشکیل می دهد. این مباحث به طور گسترده در زمینه های متعددی مانند: اجتماعی، اقتصادی، نظامی، مدیریتی و … به کار می رود. محققین در دهه های اخیر توجه خود را معطوف به مدل های چند معیاره (MCDM ) برای تصمیم گیری های پیچیده کرده اند. در این تصمیم ها به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چندین معیار سنجش ممکن است استفاده گردد.این مدلهای تصمیم گیری به دو دسته عمده تقسیم می شوند: مدلهای چند هدفه (MODM ) و مدلهای چند شاخصه (MADM).در مدلهای MADM شاخص ها اغلب از مقیاس های مختلف بوده و غالبا در تعارض با یکدیگر هستند، لذا گزینه ای که بتواند ایده آل هر شاخص را تامین نماید، معمولا غیر ممکن است. در نتیجه در مدلهای MADM به دنبال پیدا کردن مناسب ترین گزینه به طور نسبی هستند. تفاوت اصلی مدلهای تصمیمگیری چند هدفه با مدل های تصمیمگیری چند معیاره آن است که اولی در فضای تصمیمگیری پیوسته و دومی بر فضای تصمیمگیری گسسته تعریف میگردند.
یک گزینه MADM ممکن است توسط شاخص های کمی یا شاخص های کیفی توصیف شود.در شاخص های کمی، مقیاس های اندازه گیری ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند (مانند فاصله به متر و هزینه به ریال).مدلهای MADM شناخته شدهترین شاخه تصمیمگیریهاست. این مدلها دارای تنوع تکنیکی بسیار گستردهای هستند و این امر به هنگام کاربرد ممکن است سردرگمی تحلیلگر یا کاربر را باعث شود.
در ادامه فهرست مطالب پروژه شناسایی و دسته بندی جدید تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره گسسته (MADM) را مشاهده میفرمایید :
چکیده
مقدمه
فصل ۱- مفاهیم اولیه
۱-۱- مقیاس دوقطبی فاصله ای
۱-۲- بی مقیاس کردن
۱-۲-۱- بی مقیاس کردن با استفاده از نرم
۱-۲-۲- بی مقیاس کردن خطی
۱-۲-۳- بی مقیاس کردن فازی
۱-۳- ارزیابی اوزان (wj) برای شاخص ها
۱-۳-۱- تکنیک آنتروپی
۱-۳-۲- روش LINMAP
۱-۳-۳- روش کمترین مجذورات وزین شده
۱-۳-۴- تکنیک بردار ویژه
۱-۴- MADM فازی
۱-۴-۱- تعریف زیر مجموعه فازی
۱-۴-۲- روشهای رتبه بندی فازی Ui (فازی)
فصل ۲- تکنیک های MADM کلاسیک
۲-۱- تکنیک های MADM کلاسیک
۲-۲- مدلهای غیر جبرانی
۲-۲-۱- روش تسلط
۲-۲-۲- روش ماکسی مین
۲-۲-۳- روش ماکسی ماکس
۲-۲-۴- روش رضایت بخش شمول
۲-۲-۵- روش رضایت بخش خاص
۲-۲-۶- روش لکسیکوگراف
۲-۲-۷- روش حذف
۲-۲-۸- روش پرموتاسیون
۲-۳- مدلهای جبرانی
۲-۳-۱- زیرگروه نمره گذاری و امتیاز دهی
۲-۳-۲- زیرگروه سازشی
۲-۳-۳- زیر گروه هماهنگ
۲-۴- روش AHP
۲-۵- AHP گروهی
۲-۶- ساختار غیر رده ای و توام با بازخور
فصل ۳- تکنیک های جدید MADM
۳-۱- روش های فازی با مجموع وزین
۳-۱-۱- روش باآس
۳-۱-۲- روش کواکرناآک
۳-۱-۳- روش دوبوس
۳-۱-۴- روش چنگ
۳-۱-۵- روش بونیسون
۳-۲- استفاده از AHP به صورت فازی
۳-۲-۱- روش باکلی
۳-۳- TOPSIS فازی
۳-۴- ELECTRE GD
۳-۴-۱- حل تعارضات ماتریس ارجحیت
۳-۴-۲- یک ارتباط برتری فازی برای جمع کردن ارجحیت های SDMها
۳-۵- ELECTRE TRI
۳-۵-۱- ارتباط ارجحیت در ELECTRE TRI
۳-۵-۲- رویه تخصیص
۳-۶- FMADM برای GDM
۳-۶-۱- مرحله مقداردهی
۳-۶-۲- مرحله تجمع براساس معیارها
۳-۷- TOPSIS برای GDM
۳-۸- GRA (Grey Relation Analysis)
۳-۹- AIRM
۳-۱۰- رویکرد (ER (Evidential Reasoning
۳-۱۱- DS-AHP
۳-۱۲- MP-MADM
فصل ۴- دسته بندی تکنیک های MADM
۴-۱- دسته بندی براساس نوع اطلاعات دریافتی از
۴-۲- دسته بندی براساس نوع کاربرد روش
۴-۳- دسته بندی براساس فازی و غیر فازی بودن
۴-۴- دسته بندی براساس تعداد DMها
۴-۵- دسته بندی بر مبنای قطعی یا احتمالی بودن اطلاعات
۴-۶- دسته بندی براساس کامل یا ناقص بودن اطلاعات ورودی
-۴-۷- دسته بندی براساس تعداد دوره های تصمیم گیری
منابع
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2530 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 99 |
عنوان پروژه : بررسی سیستم های برنامهریزی منابع موسسه (ERP)
تعداد صفحات : ۹۹
شرح مختصر پروژه : در این پروژه ، سیستم های برنامهریزی منابع موسسه (ERP) مورد بررسی قرار می گیرد. پس از ارائه تعریفی از ERP ، روند تاریخی توسعه سیستمهای گوناگون اطلاعاتی در سازمان های تولیدی مورد مطالعه قرارمی گیرد و جایگاه سیستمهای ERP در میان آنها روشن می گیرد. بهاین ترتیب، نقش حساس و واسط ERP میان زنجیره تامین و سیستمهای کف کارخانه مشخص می شود.
برنامهریزی منابع سازمانی (Enterprise resource planning) (به اختصار ERP)، شامل طیف وسیعی از فعالیتهای مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی میشود و تمام دادهها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم واحد جمع میکنند.از این سیستم میتوان به یک راهکار مدیریت در سازمان نام برد. ERP توسط برنامههای کاربردی که شامل چندین زیربرنامه کاربردی دیگر است پشتیبانی میشود بطوریکه فعالیتها را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه میسازد. این فعالیتها میتواند بازهٔ وسیعی از مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود. ERP همچنین میتواند زیر برنامههای کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد. در واقع ERP، سامانهای است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی است
به منظور شفافترشدن گستردگی سیستمهایERP ، کارکردها یا مسئولیتهای اصلی آنها در سازمان نیز بررسی می شود. یک سیستمERP بهدلیل ویژگی اساسی خود، یکپارچگی، تمامی جنبههای یک سازمان را از جمله توزیع و فروش، برنامهریزی تولید، تهیه و تدارک مواد، مدیریت سازمان و منابع انسانی و برنامهریزی و کنترل تجاری – در قالبی ساختیافته در برمیگیرد؛ بهاین ترتیب چنانچه بهدرستی اجرا شود، میتواند منافع بسیاری را برای سازمان بهارمغان بیاورد که برخی از مهمترین آنها در این فصل ارائه شده اند.باوجود اینکه سیستمهایERP در سازمان های تولیدی پا به عرصه وجود گذاشتهاند، امروزه شرکتهای خدماتی زیادی -مثلاً در بازار تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات – نیز از آن بهره میجویند. بهعلاوه، این سیستمها بهتازگی در کشور ما مورد توجه قرار گرفتهاند.
از اینرو پرداختن به چگونگی پیادهسازی آنها، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ بهویژه از آن جهت که امروزه در کشورمان تلاشهای ارزندهای برای توسعه سیستمهای اطلاعاتی فراگیر در حال انجام است. در هرحال، تارسیدن به سطح استاندارد سیستمهایERP و پوششدادن نیازهای روزافزون صنعت و خدمات، هنوز راه درازی در پیش است. در فصل دوم به معرفی شرکت ماشین سازی اراک و محصولات تولیدی و همچنین معرفی یکی از گروههای تولیدی این شرکت به نام گروه تولیدی ساخت و تجهیزات می پردازیم.در فصل سوم برنامه ریزی تولید گروه ساخت و تجهیزات این شرکت و روابط آن با سایر قسمت ها را مورد بررسی قرار داده و در فصل چهارم به برنامه ریزی انجام شده جهت ساخت دیگ بخار و آشنایی با کارگاههای سازنده این محصول پرداخته و در قسمت ضمائم با نمونه فرمهای موجود در واحد برنامه ریزی تولید دیگ بخار آشنا می گردیم.
مزایای سیستم ERP
از مزایای سیستم ERP میتوان موارد زیر را نام برد:
فهرست مطالب پروژه بررسی سیستم های برنامهریزی منابع موسسه(ERP) :
چکیده
فصل ۱- سیستمERP و کاربرد آن در برنامه ریزی تولید
۱-۱- مقدمه
۱-۲- تعریف ERP
۱-۳- تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP
۱-۳-۱- سیستمهای اطلاعاتی دهه شصت
۱-۳-۲- سیستمهای اطلاعاتی دهه هفتاد (Material Requirement Planning)
۱-۳-۳- سیستمهای اطلاعاتی دهه هشتاد(Manufacturin Resource Planning) MRPII
۱-۳-۴- سیستمهای اطلاعاتی دهه نود (Money Resource Planning) MRPIII و ERP
۱-۴- آشنایی کامل با ERP
۱-۵- منافع حاصل ازپیاده سازی ERP
۱-۶- دلایل به کارگیری(ERP)
۱-۷- ERP و رضایت کاربران
۱-۸- روشهای پیاده سازی ERP
۱-۹- اجزای نرم افزار ERP
۱-۱۰- مراحل پیاده سازی ERP
۱-۱۱- ارزیابی فروشندگان نرم افزارهای ERP
۱-۱۲- آشنائی با ارائه کننده گان ERP درجهان
۱-۱۳- آشنایی با ارائه کنندگان ERP درایران
فصل ۲- معرفی شرکت ماشین سازی اراک و گروه تولیدی ساخت و تجهیزات این شرکت
۲-۱- معرفی شرکت ماشین سازی اراک
۲-۲- گروه تولیدی ساخت و تجهزات
فصل ۳- ارتباط برنامه ریزی تولید گروه ساخت و تجهیزات با سایر قسمت ها
۳-۱- مقدمه
۳-۲- ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی فروش
۳-۳- ارتباط برنامه ریزی تولید و طراحی
۳-۳-۱- B.O.M ( Bill of Material )
۳-۳-۲- نقشه ها
۳-۳-۳- پارت لیست
۳-۳-۴- Drawing list ( لیست قطعات مونتاژی )
۳-۴- ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی ساخت ( متد )
۳-۵- ارتباطات بین واحد برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی
۳-۶- ارتباط واحد برنامه ریزی تولید با گروه تولیدی متالورژی
۳-۷- ارتباط برنامه ریزی تولید با مدیر پروژه
۳-۸- ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد کنترل کیفیت (Q C)
۳-۹- ارتباط برنامه ریزی تولید با کارگاه
۳-۱۰- ارتباط بین برنامه ریزی تولید و کارگاه تنش گیری
۳-۱۱- ارتباط بین برنامه ریزی تولید و اطمینان مرغوبیت
۳-۱۲- ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد سند پلاست و رنگ
۳-۱۳- ارتباط بین برنامه ریزی تولید و انبار محصولات
فصل ۴- برنامه ریزی تولید دیگ بخار
۴-۱- مقدمه
۴-۲- معرفی دیگ بخار در کارخانه ماشین سازی اراک
۴-۳- معرفی کارگاه های مرتبط
۴-۴- دستگاه های مرتبط با تولید دیگ بخار
۴-۵- پیش بینی تولید دیگ بخار به صورت سالیانه
۴-۶- دستور ساخت صادره جهت تولید دیگ بخار
۴-۷- برنامه پیش بینی تحویل به انبار ماهیانه به صورت وزنی و ریالی
۴-۸- تهیه و تنظیم برنامه ماهیانه کارگاه های دیگ بخار ۴۵% و۵۵%
۴-۹- اعلام نیاز مدارک لازم به مهندسی ساخت
۴-۱۰- کنترل مدارک برگشتی از مهندسی
۴-۱۱- تهیه لیست اولویت خرید
۴-۱۲- صدور مجوز سفارش گذاری ساخت خارج از شرکت
۴-۱۳- تهیه لیست مونتاژی های دیگ بخار
۴-۱۴- دریافت پکینگ لیست محصول و ارسال به واحدهای مربوطه
منابع و ضمائم
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 228 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 107 |
عنوان پروژه : آشنایی با سیستم های تونل سازی ، مراحل تونل سازی و روش های آن
تعداد صفحات : ۱۰۹
شرح مختصر پروژه : در این پروژه ابتدا با اهمیت تونل سازی آشنا خواهید شد و سپس در ادامه روش های تونل سازی و سیستم های مورد استفاده در تونل سازی مورد بحث قرار گرفته است. در تعریف ساده تونل به عنوان یک راهرو طویل زیر زمینی تعریف شده است و در تعریفی جامع تر راهرو زیر زمینی افقی که از هر دو طرف به هوای آزاد مرتبط است.به طور کلی مقصود از تونل، کلیه راهروهای زیرزمینی است که برای استخراج مواد معدنی ، رفت و آمد اتوموبیلها ، حرکت قطارها، انتقال لوله و کابل و نیز انتقال آب، احداث میشود.
از مهمترین مراحل تونل سازی میتوان به تهیه طرح تونل ، نقشه برداری مسیر و تحقیقات مهندسی ، حفر تونل ، نگهداری موقت تونل ، انجام خدمات فنی از قبیل تهویه، آبکشی، روشنایی و … و همچنین نگهداری دائم تونل اشاره نمود. در طبقه بندی تونل ها میتوان موارد زیادی نام برد که مهمترین انواع تونل ها شامل : تونلهای حمل و نقل ، تونلهای صنعتی ، تونلهای معدنی میشود.
تاریخچه تونل سازی
قدیمیترین تونل شناخته شده در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در بین النهرین حفر شده، این تونل به طول km 1 و ابعاد ۵/۴* ۶/۳ متر از زیر رود فرات میگذشت و قصر پادشاهی بابل را به معبد اختصاصی متصل میساخت. در سال ۵۲۵ قبل از میلاد، پیکرات، برای تهیه آب تونلی احداث کرد که هردوت مورخ یونانی ۶۰ سال پس از اتمام آنرا در ردیف یکی از سه ساختمان بزرگ یونان به شمار آورد. در ایران از چند هزار سال پیش، به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونلهایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به ۷۰ کیلومتر میرسد. تعداد قناتهای ایران بالغ بر ۵۰۰۰۰ رشته برآورد شده است.
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
وظایف کمیته فنی حسابرسی
وظایف کمیته فنی:
الف - پیشنهاد سیاستهای کلی سازمان در زمینه امور فنی و حرفهای به مراجع ذیصلاح جهت بررسی و تصویب .
ب - پیشنهاد برنامههای امور فنی و حرفهای در چارچوب سیاستهای کلی و مقررات سازمان ( مشتمل بر برنامهریزی برای مدیریت تدوین استانداردها ومدیریت بررسیهای فنی و حرفهای) و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت تصویب .
پ - تدوین استانداردهای ( اصول و ضوابط) حسابداری و حسابرسی بمنظور رفع تنگناهای موجود و تأمین نیازهای کشور با بکارگیری مدیریت تدوین استانداردها و ارائه آنها به مراجع ذیصلاح سازمان .
ت- تهیه دستورالعملها ، فرمها ، برنامهها و بخشنامههای حرفهای ( مشتمل بر پاسخ سئوالات حرفهای همکاران و واحدهای مورد رسیدگی ) با بکارگیری مدیریت بررسیهای فنی و حرفهای و ارائه آنها به مراجع ذیصلاح سازمان .
ث- هدایت و نظارت بر برگزاری سمینار ، سخنرانی و جلسات توجیهی فنی و حرفهای که در چارچوب سیاستها و برنامههای مصوب بمنظور دستیابی به اصول و ضوابط مورد قبول(استانداردها) تشکیل میشود .
ج - بررسی و تائید نشریات ، جزوات ، مقالات و سایر مطالب در زمینه امور فنی و حرفهای که بعنوان نظر رسمی سازمان منتشر میگردد.
چ - همکاری و هماهنگی با کمیته آموزش درمورد مسائل فنی و آموزشی .
چ - تنظیم و ارائه گزارشات عملیات و صورتجلسات خود به هیئت عامل و هیئت عالی نظارت .
خ - سایر امور فنی و حرفهای ارجاع شده ازطرف هیئت عامل سازمان .
وظایف دبیر کمیته فنی حسابرسی
وظایف دبیر کمیته :
دبیرکمیته عهدهدار وظایف زیر خواهد بود :
الف – تنظیم و ثبت موضوعات ارجاع شده به کمیته .
ب – تنظیم دستور جلسات و ارائه آن به اعضا پس از تائید رئیس کمیته و پیگیری مستمر و بموقع جلسات کمیته .
ج – تهیه متن صورتجلسات و اخذ امضاء از حاضرین
د – ارتباط دائم با اعضای کمیته ، کارکنان سازمان و سایر اشخاص در زمینه مسائل فنی .
ه - سایرامور مربوط به کمیته .
تبصره –دبیرکمیته از خدمات افراد دیگری در زمینه اجرای وظایف فوق زیر نظر خود استفاده خواهد نمود
خلاصه قانون SARABANES- OXLEY
- مدیرعامل ، مدیر مالی ، کنترلر و رئیس حسابداری تا یکسال قبل از انجام حسابرسی نباید در استخدام حسابرس بوده باشند .
- مدیران ارشد و مدیران رده بالا نمی توانند از شرکت وام بگیرند .
- هیئت مدیره و مدیران اجرایی باید معاملات سهام خود را تا قبل از دومین روزکاری . افشا کنند .
- فروش اوراق بهادار شرکت توسط مدیران ارشد و مدیران رده بالا در زمانی که اعضای صندوق بازنشستگی نمی توانند به اینکار مبادرت کنند . مننوع است .
- مدیر عامل و مدیر مالی ملزم اند بیانه ای شامل تاییدیه ی صحت صورت های مالی و افشاهای مندرج در آن و منصفانه بودن آن . صادر کنند .
- SEC ملزم شده که روش حسابداری شرکت ها را از لحاظ کفایت و مناسبت بررسی کند .
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
شغل حسابداری
هدف :
حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمعآوری، طبقهبندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکلها و مدلهای خاص انجام میگیرد. تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برونسازمانی مثل بانکها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمیشود و بیشتر تراز حسابها میباشد. برای مثال یک حسابدار تجربی نمیتواند براحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمیداند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد.
حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، دادههای خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در میآورد.
محصول نهایی نظام حسابداری گزارشها و صورتهای مالی است که مبنای تصمیمگیری اشخاص ذینفع (مدیران ، سرمایهگذاران ، دولت و ...) قرار میگیرد.
ماهیت :
یک حسابدار متخصص، در آینده میتواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد یعنی میتواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راههایی سرمایهگذاری نماید تا استفاده بهینه کند و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود میتواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد. و مجموع این فعالیتها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.
«حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهمکردن اطلاعات لازم کمک میکند تا سرمایهگذارها، اعتبار دهندگان، مدیران و دولت نسبت به مسائل اقتصادی بهتر بتوانند، تصمیم بگیرند. برای مثال اگر شخصی بخواهد در یک شرکتی سرمایهگذاری کند، تمایل دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات آن شرکت را در طی سالهای قبل بداند. موضوعاتی که به صورت گزارشهای مالی توسط حسابداران تهیه میشود.
«حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است. به همین دلیل با گذشت زمان و به موازات گسترش فعالیتهای اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن ، هدفها و روشهای حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است. چرا که اشخاص، شرکتها و دولت برای تصمیمگیری در مورد توزیع مناسب منابع مالی نیاز به اطلاعاتی قابل اتکا دارند که این اطلاعات را به یاری حسابداری میتوان به دست آورد. از سوی دیگر انجام سرمایهگذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایهگذاران نیز از بعد عرضه سرمایه، تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خودرا به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد. یعنی به دنبال برآورد ریسک سرمایهگذاریها خواهند بود. این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکتها ، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابدای است.
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
شش سیگما چیست؟
سیگما حرف هجدهم از حروف الفبای یونانی و اصطلاحی در آمار است که به نمایش انحراف از وضع مطلوب( انحراف از استاندارد) میپردازد.شش سیگما یک روش جامع بهبود اثر بخشی سازمانی است که در درون خود از ساختار برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است معنای شش سیگما تلاش برای نزدیکی هر چه بیشتر به درجه تکامل و برتری در تولید محصول و با ارائه خدمات است. هدف شش سیگما کاهش انحراف از وضع مطلوب با تغییرپذیزی خروجی فرآیندهاست به طوری که حتی با 6 سیگما انحراف استاندارد فرآیند مورد نظر بین حدود بالا و پائین مشخصات فنی قرار بگیرد.
شش سیگما اساساَ یک هدف کیفی با ارزش و متعالی برای هر فرآیندی است. به همین سبب در قالب مباحث قابلیت فرآیند مطرح میشود. پروژههای شش سیگما را بعنوان پروژههای کاهش نرخ خطا تا حداکثر 4/3 نقص در میلیون( با استفاده از تکنیکهایی مانند تجزیه و تحلیل آماری، حل مسأله و اصول کیفیت) تعریف کردهاند و نقص را هر چیز خارج از رضایت مشتری می باشد .
از نگرش دیگر ، هدف شش سیگما بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به این هدف از راه کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پذیر است . از طرفی رضایت مشتری یک هدف متحرک است ، چرا که انتظارات مشتری پیوسته در حال تغییر است . «ارزش یک مشتری وفادار » و « هزینه یک مشتری از دست رفته » دو دلیلی که ما را به دنبال کردن هدف نقص وادار میکند .
در سطوح اجرایی هدف شش سیگما این است که فعالیت تولید و یا ارائه خدمات را در محدوده مشخصات مشتری قرار دهد و تغییرات فرآیند را به علت تأثیرگذاری منفی آن روی مشتری کاهش دهد .
به طور مختصر می توان خروجی های مورد انتظار شش سیگما را به صورت زیر بیان کرد :
راهبران و پیشگامان شش سیگما
مقوله ضایعات صفر بر این رویکرد تأکید دارد که همه خطاها قابل پیشگیری هستند . در حقیقت این مفهوم همان چیزی است فیلیپ حدود سه دهه پیش مطرح کرد . در این راستا بسیاری از سازمانهای ژاپنی این مفهوم را به کار بستند سو به طور مؤثری از آن سود بردند ، در حالی که ضایعات صفر ابتدا در آمریکا به عنوان و به طور مؤثری از آن سود بردند ، در حالی که ضایعات صفر ابتدا در آمریکا به عنوان یک ابزار محرک معرفی شد . شرکت موتورولا در سال 1980 در مقاله ای شش سیگما را چنین معرفی کرد :
« روشی است برای اندازه گیری احتمال که سازمان را قادر می سازد تا محصول با خدمتی یا ضایعات صفر تولید کند. »
این جریان که توسط موتورولا آغاز شد بود ، به سازمان های دیگر گسترش یافت و به عنوان روشی برای رقابت ، به صورت مداوم و جدی اجرا شد . شش سیگما یک معیار بر اساس بهترین کلاس کیفی است که میزان ضایعات / خرابی آن 3.4 در یک میلیون محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده است . نخستین بار شش سیگما در اندازه گیری ضایعات صفر صفر در صنایع تولیدی استفاده شد .
ضرورتی که موتورولا را سمت ابداع روش شش سیگما کشانید ، قبول این واقعیت بود که در فضای رقابتی کسب و کار امروز ، دیگر نمی توان صرفا با تفکر خطای صفر و برخی راهکارهای عملیاتی به موفقیت رسید . در سال 1988 موتورولا موفق به دریافت جایزه کیفی مالکوم بالدریج (Malcolm Baldrige) شد . هدف از این اهداف این جایزه ، شناخت شرکت های است که فرضیه با ارزشی را برای سایر سازمان ها در زمینه های مختلف کاری مطابق مدل معینی درآورند . پیش از این سال ، شرکت در سه سال متوالی 170 میلیون دلار (صرف آموزش کارکنان خود کرده بود ، نتیجه ای کهاخذ کرد این بود که 2/2 میلیارد دلار در هزینه های ناشی از کیفیت نا مطلوب از جمله ضایعات ، دوباره کاری و هزینه های گارانت صرفه جویی کرد . جنرال الکتریک نیز اهیمت اجرای این برنامه را با توسعه پروژه هایشش سیگما از 200 در سال 1995 به 6000 عدد در سال 1997 نشان داد . همچنین این شرکت اعلام کرده که به سبب اجرای این برنامه در سال 1997 حدود 500 میلیون دلار و در سال 1998 بیش از 1.2 میلیارد دلار صرفه جویی داشته است .
کمتر از ده درصد شرکت هایی که به این روش رو می آروند ، می توانند طی یک مدت زمان معقول به کسب موفقیت هایی همچون افزایش قیمت سهام و یا بهبود تراز مالی شرکت نایل شوند .