ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 240 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
مجموعه پاورپوینت بررسی مدیریت رفتار سازمانی در 50 اسلاید قابل ویرایش
تعریف ارتباطات :
واژه « ارتباطات » در جوامع نوین به وسیله همه ،به کار می رود.این واژه برای توضیح خطاهای اجتماعبه طور کل و سازمانها به کار می رود .در ادبیات رفتار سازمانی تعریف ارتباطات عبارت است از انتقال مفاهیم اطلاعات که برای این منظور ،سمبلهایی را به کار می برند .
هدف ارتباطات
به طور کلی هدف از ارتباطات به وجود آوردن تغییرات در رفتار یا تغییر در آن دسته از شرایطی است که سازمان بر آنها کنترل دارد .
ارتباطات یک طرفه و دو طرفه
در ارتباطات یک طرفه ، فرستنده بدون انتظار یا دریافت بازخورد از طرف گیرنده ، ارتباط برقرار می کند . ولی هنگامی که گیرنده به فرستنده بازخورد دهد ارتباطات دو طرفه است . « هارولد لیویت » و « رونالد میدلر » در مورد اثرات و اثر بخشی ارتباطات یک طرفه و دو طرفه آزمایشهایی انجام دادند. نتایج آزمایشها به قرار زیر بود :
1- ارتباطات یک طرفه به نحو قابل توجهی وقت کمتری می گیرد .
2- ارتباطات دو طرفه صحیحتر از یک طرفه است .
3- دریافت کنندگان در ارتباط دو طرفه از خودشان قضاوتشان مطمئنترند .
4- فرستنده در ارتباطات دو طرفه مورد حمل? بیشتری قرار می گیرد زیرا دریافت کننده توجه کاملی به ابهامها و اشتباههای وی دارد .
5- با اینکه ارتباط یک طرفه از صحت کمتری برخوردار است ولی منظمتر از ارتباط دو طرفه می باشد که همواره با سر و صدا و آشفتگی همراه است . در اغلب مواقع ، مدیران جهت اثر بخشتر شدن ارتباطات مجبورند از هر دو نوع ارتباط استفاده کنند
بعضی ازمتداولترین موانع ارتباطات مؤثر به قرار ذیل میباشد:
1- اختلاف در ادراک
2- اختلاف زبان
3- صدا
4- عواطف
5- ناسازگاری ارتباطات کلامی و غیر کلامی
6- عدم اعتماد
ارتباطات
بدون شک ارتباطات نقش مهمی در اثربخشی مدیریت و سازمان ایفا می کند.از طرف دیگر،ارتباطات معمولاً بعنوان ریشه های واقعی هم? مشکلات جهان است.
نقش ارتباطات سنتی
به عقید? ”هنری فایول“ اگر در یک سازمان فرضی، کانالهای رسمی برای تبادل اطلاعات دنبال شود و طبق نمودار زیر فرد F بخواهد با فرد P ارتباط برقرار کند، از طریق: E-D-C-B-A-L-M-N-O-P بایستی ارتباط برقرار شده و سپس بازگشت نماید. اما چنانچه F یک پل ارتباطی به P بزند و با یک نشست و صرف احیاناً ساعتهایی می تواند از هدر شدن هفته ها وقت و انرژی جلوگیری بعمل آورد.
هفت عامل ویژ? ارتباطات از نظر ”برنارد“
مجاری ارتباطی بطور دقیق شناخته شوند.
کانال ارتباط رسمی مشخصی برای هر یک از اعضای سازمان موجود باشد.
مجاری ارتباطی تا حد امکان کوتاه و مستقیم باشند.
تمامی مجاری ارتباطی باید بطور طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.
ستاد ارتباطات دارای صلاحیت باشند.
ضمن فعالیت سازمان،خطوط ارتباطی نباید قطع گردند.
هر ارتباطی بطور رسمی معتبر باشد.
موانع ارتباطات اثربخش
1- اختلاف در ادراک 2- اختلاف زبان
3- صدا ( شلوغی ) 4- عواطف
5- ناسازگاری ارتباطات کلامی و غیر کلامی 6- عدم اعتماد
عناصر عمده فرآیند ارتباطات
1- فرستنده پیام (منبع) 4- کانال (وسیله انتقال)
2- به رمز درآوردن 5- رمز گشایی
3- خود پیام (سخنان،نوشتجات،علائم) 6- پارازیت
7- بازخورد