ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 579 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 45 |
چکیده محتوای فایل:
از لحاظ تاریخی دانشمندان درخصوص توافق برمعنای اثربخشی با مشکلات قابل ملاحظهای مواجه بوده اند.
با وجود این،
همه آنها در این که اثربخشی موضوعی مهم در نظریه سازمان است، اتفاقنظر داشته و صراحتاً آن را تائید میکنند.
تعریف بسیار ساده اثربخشی تا دهه 1950:
میزان یا حدی که سازمان اهدافش را محقق ساخته است.
بقاء هدفی که بیشتر دانشمندان بر سر آن توافق دارند و آن را شرط ضروری برای موفقیت سازمان میدانند، نیز در شرایطی ممکن است به عنوان ضابطه اثربخشی از اعتبار بیفتد.
معیارهای اثربخشی سازمانی
1ـ اثربخشی کلی:
نوعی ارزیابی کلی که تا حد زیادی از معیــارهای متعدد بهره میجوید و معمولاً از طریق ترکیبکردن اسناد عملکرد گذشته یا به دستآوردن ارزیابیهای کلی و یا از طریق قضاوتهای اشخاص بصیر و مطلع نسبت به عملکرد سازمان، اندازهگیری میشود.
2ـ بهره وری:
معمولاً به عنوان میزان یا حجم محصولات و یا خدمات عمده ای که توسط سازمان ارائه می گردد، تعریف می شود و می تواند در سه سطح:
سطح فردی، سطح گروهی، سطح سازمانی
و از طریق مراجعه به اسناد و ارزیابی های موجود و یا ترکیب آنها مورد اندازه گیری قرار می گیرد.
3ـ کارایی:
نسبتی است که نوعی مقایسه را بین برخی از جنبه های عملکرد واحد با هزینه های محتمل شده جهت تحقق آن نشان می دهد.
4ـ سود:
مبلغ درآمد حاصل از فروش منهای کل هزینه و تعهدات ایجاد شده است. معمولاً نرخ برگشت سرمایه و درصد بازدهی فروش کل را می توان معادل سود دانست.
5ـ کیفیت:
کیفیت محصول یا خدمات عمده ای که به وسیله سازمان ارائه می شود، ممکن است شکل های عملیاتی متعددی را به خود بگیرد که به وسیله نوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان تعیین می شود