ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 72 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی
عملکرد تحصیلی به عوامل متعدد بستگی دارد . تقسیمبندیهای متفاوتی از آن به عمل آمده است در یکی از این تقسیمبندیها تفاوتهای فردی و عوامل مربوط به مدرسه نظام آموزش و پرورش را بعنوان دو مقوله کل از عوامل تأثیر گذار بر عملکرد تحصیلی نام میبرد (یوسفی، 1390).
در تقسیمبندی دیگر علاوه بر موارد مذکور به شرایط محیطی و اقتصادی، اجتماعی خانواده نیز اشاره شده است. حتی بعضی از پژوهش ها سهم هر یک از عوامل را در عملکرد تحصیلی معین کردهاند. بعنوان مثال: سهم توانایی فردی در حدود 25% از واریانس را به خود اختصاص میدهد.
به طور کلی متغییرهای شناختی مجموعاً 70% و سایر متغیرها از قبیل عوامل محیط اجتماعی و عوامل موقعیتی مجموعاً 30% از واریانس را به خود اختصاص دادهاند (ملکی، 1384).
به طور کلی عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی عبارتند از :
بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان عوامل مختلفی از جمله تاثیر فرهنگ و سنن، شیوههای تربیتی، چگونگی وضعیت و فضای خانوادگی، منطقه سکونت و محل زندگی، نوع تدریس کلاسی، نوع رفتار کلاسی، و. . . تاثیر گذار می باشد. همچنین عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی را می توان به دو دسته تقسیم کرده اندکه عبارتند از:
1) عوامل محیطی یا بیرونی
2) عوامل شخصی یا درونی