ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 802 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 88 صفحه
تفسیر قرآن
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 رهآورد موحد بودن «ریشه همه فضایل و رهآوردهای مثبت علمی و عملی توحید است؛ چنانکه منشأ همه تباهیها و فسادها شرک و الحاد است. از توحید جز خیر نمیآید و از شرک جز شرّ نمیخیزد، در دل موحد که جای اعتقاد به خداست، بذر فضایل و عقاید و رفتارهای پاک و خوبیها رشد میکند و همانگونه که فضایل از بالا و رو به بالاست، موحد نیز از بالا و در طی صعود به بالاست و در سرزمین آتشین دل ملحد و مشرک هیچ بذری جز تلخی و زشتی و شرارت به بار نخواهد نشست.
با توحید است که عقاید و اخلاق و رفتار جامعه انسانی سامان مییابد و بر بنیان محکمِ ایمان به مبدأ و معاد استوار میگردد و بدون این اصل، هیچ بنایی استوار نخواهد شد. با توحیدِ عاملْ کمبودهای دیگر موحد جبران میشود و با شرکِ عاملْ هیچ عمل صالحی او را نجات نمیدهد؛ به همین جهت است که بزرگترین ظلم انسان شرک محسوب شده است».
عبدالله جوادی آملی، توحید در قرآن، ص 559.
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 آیه 18 سوره آل عمران
شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ
قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ تفسیر جامعه الزهرا قم/93 انتظار می رود دانش پژوه بعد از پایان درس: با واژگان آیه آشنا شود.
سخن اصلی و مراد آیه را درک کند.
معنای شهود و انواع آن را بداند.
بتواند معنای جمله «لا اله الا هو» را بیان کند.
تمایز بین شهادت خداوند، فرشتگان و عالمان را بگوید.
دلیل تکرار یگانگی خداوند در آیه را آگاه شود.
معنای عزت و حکمت، و نقش آنها در آیه شریفه را بیان کند.
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 تمرین و سؤالات تحقیقی
آیه 18 سوره آل عمران، مربوط به اثبات وجود خداوند است و یا یگانگی او؟
با توجه به تفسیر آیه، ضعف و قوت دو برهان نظم و برهان صدیقین را مورد مطالعه قرار دهید.
در کنار این آیه با چه آیاتی دیگر آشنا شدید؟
لفظ «هو» را در آیات و روایات کاوش کنید.
آیا از یک لفظ می تواند چند معنا اراده شود.
مراد از ظاهر و باطن قرآن، در آیه شریفه را تحقیق کنید.
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 مقدمه الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص47
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیْهِمَا السَّلَامُ):
مَنْ تَعَلَّمَ لِلَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ، دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً.
یادآوری:
بررسی تعامل باورها با رفتارها.
اهمیت معرفت و شناخت در طی مسیر و رسیدن به کمال.
تأثیر باور بر کمال انسان با توجه به اتحاد علم و عالم و معلوم.
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 معنای شهادت: مفردات آیه:
شهد: «شهادت»، حضور و ادراک حضوری است، که گاه با حس است که نازلترین مراتب درجات ادراک حضوری است؛ مانند (وهُم عَلی ما یَفعَلونَ بِالمُؤمِنینَ شُهود)[بروج/7]، (ما شَهِدنا مَهلِکَ أهلِه)[نمل/49] و (ولیَشهَد عَذابَهُما طَائِفَةٌ مِنَ المُؤمِنین)[نور/2]؛
و زمانی شهود قلبی و غیبی است، همچون (کِتابٌ مَرقوم یَشهَدُهُ المُقَرَّبون) [مطففین/20-21]؛
همچنین گاهی بر اصل علم اطلاق میشود، هرچند مستند حسّی نداشته باشد؛ مانند گفتار برادران یوسف: (یاأبانا إنَّ ابنَکَ سَرَقَ وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا).[یوسف/81]
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 واژه شهادت هم در موارد تحمّل رخداد به کار میرود و هم در ادای آن.
تحمل شهادت، همان ادراک حضوری است و ادای شهادت، خبر دادن از مشهود؛ و چون ادای همان یافته حضوری است، بر آن هم شهادت اطلاق و مثلاً گفته میشود که «فلانی شهادت داد».
تفسیر جامعه الزهرا قم/93 گفتنی است که مستند شهادت در امور حسی باید «محسوس» باشد و در امور علمی، «مبرهن»؛ و مستند شهادت اهل کشف و شهود قلبی، «مشاهدات» آنهاست.
آیاتی مانند (وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا)[یوسف/81] بیانگر شهادت برهانی است و شهادت در اینگونه مسائل به محسوس اختصاص ندارد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.