ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 5845 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 113 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 113 صفحه
تاریخ فلسفه اسلامی 1 خط سیر کلی فلسفه اسلامی Timeline نظرات
1- تردید در اصالت فلسفه اسلامی
فلسفه اسلامی اصالت ندارد و شرح و انتقال همان فلسفه یونانی است.
تقلیدی و وارداتی است
اسلامی نیست و بیگانه است (از طرف برخی متدینان)
رد دینی بودن هر گونه فلسفه
2- پذیرش اصالت و نو آوری فلسفه اسلامی
فروکاهیدن فلسفه به کلام:
فلسفه اسلامی زاییده محیط اسلامی است و دانش یونانی نقش زیادی در شکل گیری آن نداشت
پذیرش استقلال فلسفی برای فلسفه اسلامی:
جریانات فکری اسلامی مراحل رشد خود را طی کرد و در مرحله ای که خود به رشد عقلی و فلسفه آفرینی رسیدند فلسفه یونانی را دریافت کردند و حتی فلسفه های دیگر اصالت فلسفه اسلامیالیور لیمان مقدمه تاریخ فلسفه اسلامی ریشه داشتن عمیق در جهان بینی قرآنی
تحول معنای عقل در اسلام از عقل جزئی و عقل کلی توماسی
فلاسفه اسلامی به واقع مسلمان متعهد بودند.
فلسفه اسلامی تاثیر شگرفی بر فلسفه های یهودی، مسیحی و هندی داشته است.
دیگر حوزه های تفکر اسلامی از آن بهره های فراوان گرفته اند.
اسلامی بودن فلسفه اسلامیدکتر نصر مقدمه تاریخ فلسفه اسلامی عربی بودن
برخی خاورشناسان
منک
ودی ولف
امیل برییه
تاریخ نگاران عربی
لطفی السید
نقد (دکتر نصر همان):
این نامگذاری فقط زبانی است و محتوایی نیست
تاقبل از قرن چهاردهم سابقه ای تاریخی ندارد
برخی آثار به زبان فارسی است
بسیاری از فلاسفه فارسی زبان بوده اند
بسیاری از آثار فلسفه یهودی به زبان عربی است اما آن را عربی نمی خوانند و نیز فلسفه مسیحی
فلسفه عربی یا اسلامی مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی 1ـ اهل حدیث و سنت: از موضع تعبد و اخلاص دینی
2ـ متکلمان:
افرادی همچون باقلانی، اشعری، یحیی نحوی اسکندرانی (که به نظر مؤثرترین فردبر غزالی بوده است)
ابن حزم (که بیشتر منتقد آراء کندی است)
و نهایتاً غزالی که کتاب تهافت الفلاسفه را نوشت. در نظر وی فلاسفه فقط شارحان فلسفه افلاطون و ارسطو هستند.
نکته:
علاوه بر غزالی علاءالدین طوسی و قطب راوندی نیز تهافت الفلاسفه دارندکه به تبع غزالی بوده است.
شهرستانی: مصارعه الفلاسفه
3ـ عرفا: ایشان عقل را حجاب میدانند و راه وصول به حقیقت را شهود میدانند نه دلیل و برهان.
نظریه اهل تفکیک
نظریه علامه طباطبایی
نظریه شهید مطهری ماهیت فلسفه اسلامی چهار مرحله:
1- ظهور اسلام و معارف اصیل اسلامی
2- ائمه و تبیین معارف اصیل اسلامی
3- شیوع مباحث کلامی و پیدایش معتزله
4- نهضت ترجمه و شیوع افکار خارج از جهان اسلام
نتیجه
1و2 اسلامی اصیل
3 همان کلام
4 فلسفه مشایی از کندی به بعد و مکاتب دیگر اهل تفکیک المیزان ج 5 ص 254-283کلام فی طریق الذی یهدی الیه القرآن
مخالفت مستدل با بی نیازی از فلسفه در اسلام
رد بیگانه بودن فلسفه اسلامی علامه طباطبایی مسائل فلسفی
1- مسائل صرف ترجمه:
اکثر مسائل منطق، مقولات، علل اربعه، تقسیمات علوم
2- مسائل تکمیل شده
امتناع تسلسل، تجرد نفس، اثبات واجب، امتناع صدور کثیر از واحد، اتحاد عاقل و معقول و...
3- مسائل با تغییر محتوایی بدون تغییر عنوانی
نظریه مثل
4- مسائل نوین و ابتکاری
مسائل عمده
اصالت وجود، وجود ذهنی، وحدت وجود، حرکت جوهریه، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء، بعد چهارم بودن زمان و ...
نتیجه: فلسفه اسلامی تقلیدی نیست و استقلال دارد. شهید مطهریمقالات فلسفی 3/ 21-32 منابع تحقیق در تاریخ فلسفه اسلامی الف: تواریخ حکماء و فلاسفه
1- تاریخ الحکماء، حنین بن اسحاق و اسحاق بن حنین
2. صوان الحکمة؛ سجستانی.
3- تتمه صوان الحکمه، بیهقی
4- طبقات الاطباء، ابن جلجل
5- الفهرست؛ ابن ندیم.
6- الامد الی الابد، ابو الحسن عامری
7- طبقات الامم، قاضی صاعد اندلسی
8- نزهة الارواح؛ شهرزوری.
9-اخبار العلماء باخبار الحکماء؛ قفطی.
10- عیون الانباء، ابن ابی اصیبعه
11- محبوب القلوب، قطب الدین اشکوری
12- روضات الجنات، میرزا محمد خوانساری
13- مجالس المومنین، قاضی نورالله شوشتری
14- نامه دانشوران، محمد علی تبریزی
15- ریحانه الادب، محمد علی تبریزی منابع 1 ب: کلمات قصار حکماء
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.